„A fi învățător și a forma caractere este un har și mai apoi o meserie”
Interviu cu învățătoarea de la CNMV, Mariana Sandu
După ce săptămâna trecută am publicat alte două interviuri, care ne-au fost oferite de învățătoarele CNMV Doina Gheorghincă, respectiv Alina-Ramona Coznean și Rodica Floroian, astăzi îl publicăm pe al treilea și ultimul din seria care dorește să îi aducă mai aproape de părinți pe cei alături de care noile clase pregătitoare vor începe aventura în mediul școlar din septembrie 2021. Profesoara de învățământ primar Mariana Sandu, care va prelua una din cele două noi clase de tradițional, s-a alăturat de puțin timp colectivului Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe, unde spune că a fost primită cu căldură și astfel s-a acomodat ușor. La rândul ei se pregătește să facă același lucru pentru bobocii pe care îi va prelua în anul școlar 2021/2022 și pe care îi va călăuzi pentru următorii patru ani. Cei care vor să afle mai multe despre învățătoarea Mariana Sandu, o pot descoperi în interviul următor.
În primul rând, spuneți-ne: dumneavoastră ați ales meseria de învățător sau meseria de învățător v-a ales pe dumneavoastră?
Consider că a fi învățător și a forma caractere este un har și mai apoi o meserie care implică o serie de responsabilități, roluri, calități, competențe care o fac să se distingă de multe alte profesii al căror „obiect” al muncii este omul. Încă din copilărie am iubit această meserie și am apreciat dascălii care au deschis noi orizonturi pentru mine. Mi-am dorit să urmez exemplul lor, al dascălilor, am fost încurajată și susținută de părinți, satisfăcându-le și lor dorința de a mă vedea învățătoare. Este profesia în care mă regăsesc, unde pot să valorific tot ceea ce am dobândit ca experiență de-a lungul anilor. Doresc să transmit și elevilor mei bucuria de a învăța, de a iubi școala, de a veni cu drag la școală.
Ce detalii ne puteți da despre dumneavoastră, ce ați vrea să știe părinții care citesc acest interviu, despre cariera dvs.?
Am absolvit liceul pedagogic la CNMV, mi-am început activitatea la catedră în 2008, am absolvit Facultatea de Științe ale Educației, iar în prezent sunt înscrisă în vederea obținerii gradului didactic I. Sunt o persoană căreia îi place omenia și sinceritatea. Sunt deschisă la nou, perfecționistă în familie și la școală, am în gând mereu modele de oameni care apreciază familiile din care provin și dascălii pe care i-au avut.
Ce simte un învățător când se desparte de o generație de elevi?
Deși am preluat această clasă la începutul acestui an școlar, în urma detașării în interesul învățământului, m-am atașat foarte mult de copii și mă gândesc, cu părere de rău, că în trei luni ne vom despărți. Este greu, dar sunt conștientă de faptul că ei trebuie să își ia zborul către o altă etapă din viața lor. În sufletul cadrului didactic fiecare generație își lasă o amprentă, diferită una de cealaltă, fiecare cu frumusețea și provocările ei.
Dar când se pregătește să preia o nouă generație?
Emoțiile unui nou început mă copleșesc încă de acum, dar aștept cu nerăbdare viitorii bobocei. Orice început este greu, dar cu răbdare, colaborare prielnică între învățător – elevi – părinți, rezultatele nu vor întârzia să apară. Preluarea unei noi generații este o provocare pentru fiecare cadru didactic, acea provocare de a orchestra, pentru fiecare clasă nouă, lumini speciale, cele care provin nu numai din cunoaștere, ci și din binecuvântarea misiunii sale de a le valoriza într-un mod aparte.
Am un sentiment că munca printre copii nu e despre învățare unilaterală, ci că ei învață de la dumneavoastră și poate și dumneavoastră de la ei. Dacă am dreptate, ați putea să îmi spuneți ce lecții de viață v-au „predat” micuții pe care i-ați întâlnit până acum?
Aveți dreptate! Este normal ca învățarea să fie reciprocă și cred că cele mai importante lecții primite de la elevii mei au fost: răbdarea- de a-i asculta pe fiecare în parte, curajul- de a face schimbarea și nu în ultimul rând sinceritatea- pentru a le da încredere.
De ce criterii ar trebui să țină cont părinții atunci când aleg școala pentru copiii lor?
În primul rând consider că școala, prin educația pe care o oferă, este rampa de lansare către un viitor mai bun. Trebuie să existe o afinitate între copil – părinte- învățător. În al doilea rând consider că școala trebuie să ofere un cadru prielnic în care copilul să se poată dezvolta atât intelectual, cât și emoțional.
Într-un cadru ideal, cum sperați că va fi prima zi de școală din anul 2021-2022?
Sper ca începutul de an școlar 2021-2022 să fie unul normal, în care copiii să se poată bucura alături de noii lor colegi, iar această zi să fie memorabilă pentru albumul lor cu amintiri.
În final, care este mesajul pe care îl trimiteți pe această cale părinților?
Sunt sigură că în cadrul școlii noastre copiii se vor simți în largul lor și vor avea parte de tot sprijinul cadrelor didactice. Aveți încredere în dascăli, și ei au fost elevi, prin urmare cunosc nevoile copiilor dumneavoastră! „Scopul învățării unui copil este acela de a merge mai departe fără profesorul său!” (Elbert Hubbard), iar activitatea cadrelor didactice de la CNMV vizează ca obiectiv dezvoltarea abilităților copiilor de a învăța să învețe.