1 iulie, data preconizată pentru redeschiderea SJU Covasna
Se are în vedere chiar și crearea unor liste de așteptare pentru pacienți
Spitalul Județean de Urgență Sfântu Gheorghe preconizează că ar putea relua activitatea în condiții „normale actuale” chiar de la 1 iulie, a spus joi, în cadrul unei ședințe de Consiliu Județean, managerul András-Nagy Róbert. În prezent se mai lucrează la procedurile de organizare, care vor ține cont mai ales de protocolul de filtrare în trei trepte: non-COVID, suspect-COVID și COVID-pozitiv.
„A fost o perioadă de timp, la începutul lunii acesteia, în care cazurile de COVID au scăzut chiar și la trei. Astăzi, în momentul de față, la secția de infecțioase COVID avem 18 cazuri internate. Și în aceste condiții, am decis mutarea, înapoi în clădirea de infecțioase a patologiilor de suspect COVID, respectiv COVID pozitiv, de a elibera clădirea principală, care în perioada trecută a avut această destinație, de spital COVID. În aceste condiții, începând de săptămâna următoare, vom relansa treptat, treptat și ținând cont de interdicții și reguli, care trebuie ținute și în cadrul spitalelor, de distanțare socială. (...) Aceste interdicții o să ducă la o prioritizare și chiar la o listă de așteptare mai mare, pe diferite patologii, însemnând că decizia medicală de internare întotdeauna trebuie să aibă în vedere în această perioadă starea pacienților și necesitatea efectivă de internare. Situația aceasta o să fie valabilă nu numai în cazul spitalului nostru, ci probabil și în celelalte spitale din județ, dar nu numai”, a spus, într-un discurs adresat consilierilor județeni în cadrul ședinței din 18 iunie, András-Nagy Róbert.
Managerul a mai explicat și că, în perioada următoare, sistemul din spital va fi concentrat pe un protocol de filtrare pe trei trepte, non-COVID, suspect-COVID și COVID, dar și că pentru acest triaj se vor utiliza teste rapide și teste Real Time PCR, realizate în laboratorul spitalului.
Totodată, un punct important de care depinde redeschiderea spitalului este clădirea modulară pentru urgență, unde se va face trierea pe baza celor trei direcții amintite. Construcția, pentru care s-a lucrat la fundație în curtea spitalului, va avea 100 de metri pătrați, dar și șase paturi pentru suspecții COVID, respectiv COVID pozitivi.
„Dacă și timpul o să fie cu noi, atunci până la sfârșitul săptămânii următoare, potrivit ultimelor discuții pe care le-am avut cu constructorul, o să fie finalizat. Asta însemnând că de la 1 iulie, practic, spitalul poate să își reia integral activitatea în condiții normale actuale. Accentuez această sintagmă, de „normal în condiții actuale” pentru că această pandemie a generat și restricții în ceea ce privește internările, cum am vorbit. (...) Ținta pentru perioada următoare, asta însemnând iulie, este de a relansa activitatea medicală de urgență, de a rezolva acele cazuri de urgență, de a face acele operații de urgență și treptat să reluăm, chiar și cu aceste restricții, activitatea de a putea programa pacienții la diferite intervenții cronice, și nu numai la patologii chirurgicale mă refer”, a mai spus András-Nagy Róbert.
În discuția purtată în fața consilierilor județeni, managerul a punctat și că în ultimul timp SJU a avut parte de critici neîndreptățite.
„În ultima perioadă de timp, spitalul județean a primit multe atacuri în ceea ce privește faptul că sunt mulți angajați care nu lucrează. Legat de acest lucru, vreau să precizez un lucru. Noi, care am decis organizările și reorganizările în ceea ce privește asistența medicală și acordarea asistenței medicale și de urgență și de asistență medicală pentru primirea pacienților COVID, ne-am pregătit în primul rând la salvarea de vieți. Din fericire, cifrele care au fost avansate și la care ne puteam aștepta, nu s-au produs, din fericire - accentuez, dar în această situație noi ne-am pregătit și dau un singur exemplu: stocul de oxigen. Noi, rezerva de oxigen am crescut-o de 2,5 ori. Adică am crescut rezerva noastră cu 250%. Suntem singurul spital din regiune care am luat această măsură, de creștere a capacității de stocare și când am luat această decizie am primit o adresă oficială de la furnizorul nostru, a cărui firmă mamă are sediul în Bergamo, Italia. Pe baza experienței lor de acolo rezerva noastră de oxigen, care în perioada de pre-pandemie era suficientă pentru o perioadă 8, 9 zile, nu ne-ar fi ajuns la o zi. La o situație de genul ne-am pregătit. Am încercat să facem față unei astfel de situații. Că nu s-a produs este o altă situație, motiv pentru care reorganizările viitoare trebuie să aibă în vedere și cunoștințele actuale”, a mai spus acesta.
András-Nagy Róbert a subliniat, și cu această ocazie, că în perioada următoare toate spitalele din județ trebuie să colaboreze între ele și mai strâns ca până acum pentru a găsi soluțiile optime pentru pacienți.