Modificări majore la Rabla 2014
Tichetele vor fi electronice, iar contactul va fi direct cu dealerii auto
Programul Rabla 2014 debutează în această săptămână, iar spre deosebire de edițiile din anii trecuți, Programul a suferit modificări majore. Astfel, cei care vor să cumpere autoturisme noi prin Programul Rabla îşi pot casa maşina veche la orice colector autorizat, cu condiţia ca aceasta să aibă o vechime de peste opt ani. Programul Rabla 2014 funcţionează pe sistemul „primul venit, primul servit”, însă spre deosebire de anii trecuți, de data aceasta totul se va desfășura mai întâi pe sistem electronic. Astfel, din acest an distribuția tichetelor nu se va mai face pe județe, ci în funcție de cerere. În plus, voucherele nu vor mai exista fizic, ca până acum, ci totul fiind electronizat, va fi salvat într-o bază de date și va ajunge direct la dealerii auto acceptați în Program, în vreme ce tichetele electronice vor fi extrase dintr-o bază de date naţională de dealerii auto, pe măsură ce se solicitanţii se vor înscrie.
Reprezentantul firmei Ariadne din Sfântu Gheorghe, Pózna Dávid, ne-a declarat că noul sistem este mult mai bun decât cel din anii trecuți, deoarece va pune niște limite și va exclude cumva piața neagră a tichetelor Rabla.
„Prin modificările acestea, Programul Rabla nu mai pornește de la colectori, ci direct de la cei care comercializează mașini noi. Astfel, cine vrea să predea o mașină va merge la dealer cu actele necesare, acestea se vor trimite la București, iar după verificare vor fi retrimise la dealer, care va elibera o Notă de acceptare. De acolo se va merge la colectori, care vor elibera Certificatul de distrugere, cu care omul se va duce la Poliție și Finanțe pentru a radia mașina veche. Cu Certificatul de Radiere se va întoarce la dealer, de unde va achiziționa mașina nouă. Sau, dacă nu va dori acest lucru, va putea lua cu el un „prieten” căruia îi va ceda drepturile și obligațiile sale asupra tichetului, care va avea aceeași valoare ca anul trecut, adică 6.500 de lei. Pe undeva, se exclude piața neagră, că nu or să mai poată apărea cei care cumpărau câte zece vouchere și le puneau apoi pe Internet la vânzare, mai ales că am înțeles că va fi și o limită de „transmitere” a acestui drept, adică vor putea beneficia de el doar proprietarul și o a doua persoană, cea căreia îi va transmite drepturile și obligațiile. Cumva e mai bine, inclusiv mai civilizat, că nu vor mai veni sute de rable în fața centrelor de colectare”, a explicat Pózna Dávid.
Potrivit acestuia, vor mai exista mici „afaceri” chiar și în noile condiții, dar totuși nu la nivelul celor din anii trecuți; în plus, dealerii vor fi cei mai câștigați, căci ei vor ști atât cine primește cei 6.500 de lei cât și cine e interesat să cumpere o mașină nouă și să beneficieze de dreptul unui „decont” cu această sumă.
Pozna susține că în județul nostru mai sunt încă cel puțin 2.000 de rable de care proprietarii ar dori să scape, mai ales că se aude că anul acesta va fi ultima „ediție” a Programului Rabla – dar acesta e un zvon neconfirmat încă.
Ca și anul trecut, vor fi distribuite 17.000 de tichete electronice pentru persoane fizice şi alte 3.000 pentru companii şi instituţii publice. Bugetul total alocat este de 140 de milioane de lei. Potrivit datelor Administrației Fondului de Mediu, prin Rabla 2013 românii au cumpărat 13.400 de autoturisme noi, iar 19.900 de mașini mai vechi de zece ani au ajuns la casat. În ceea ce privește mărcile de mașini pe care românii au preferat să le cumpere având 6.500 de lei acoperiți prin tichetul Rabla, acestea au fost cele autohtone: Dacia fabricată la Pitești și Ford fabricat la Craiova.