ACTUALITATE 22 septembrie 2013

Asociaţiile de proprietari, acuzate de indiferență şi reguli incorecte

de Monica Vrânceanu, Székely Emőke | 1965 vizualizări

Mai mulţi cititori ne-au semnalat că sunt nemulțumiți de costurile mari de la întreținere și lipsa de respect a celor de la asociațiile de proprietari

Cu toate că informația este disponibilă, în zilele noastre, peste tot și în diverse forme, există încă destule situații în care oamenii nu știu de unde să o ia corect.  Mai mult, sunt situații în care oamenii rămân încă intimidați de cei aflați în diverse poziții, iar atunci când vine vorba despre a-și apăra drepturile, nu mai știu în ce parte să o ia. Asta se întâmplă și în cazul asociațiilor de proprietari, sau mai bine-zis al președinților și administratorilor acestora, care par să fie niște „mici dumnezei” – fiecare în perimetrul lor, peste care nimeni nu are putere. Ei stabilesc reguli interne ale asociațiilor – în general cu un minim de participare al proprietarilor, iar apoi principala lor activitate pare a fi „încărcarea” facturilor. Care nu de puține ori sunt destul de stufoase, cu diverse cheltuieli mărunte, care ajung ca la final să stoarcă din buzunarul fiecărui proprietar sume importante de bani. Despre asociațiile de proprietari, membrii, președinții și forma de control a acestora am vorbit într-un număr recent al ziarului nostru. Arătam atunci că există o lege clară care reglementează statutul și funcționarea acestor asociații, după cum există și un control asupra acestora – exercitat de birourile de relaţii cu asociaţiile de proprietari, constituite la nivelul fiecărei primării. Pornind de aici, oamenii au început să reacționeze, fiecare spunându-și păsul cu privire la aceste asociații. Şi culmea e că nimeni n-a avut cuvinte de laudă.

Una zice regulamentul, alta face asociația

O cititoare a ziarului nostru ne-a semnalat problema cu care s-a confruntat la asociația de locatari de care aparține. Femeia spune că la cheltuielile de întreținere i-au trecut și copilul de șapte luni, deși ea ar trebui să plătească pentru cel mic numai după vârsta de 1 an.

„Am verificat regulamentul asociației și am văzut că pentru copii se percepe întreținere numai după vârsta de un an. Cu toate acestea am fost taxată de când copilul avea șapte luni. Până la urmă am reușit să rezolv această problemă, dar poate alții nu se zbat și nu se duc să vadă ce și cum și plătesc, ceea ce nu mi se pare normal” – povestește femeia. Ea a vorbit și despre penalități puse după ureche și a spus că deși a prezentat documente justificative pentru a motiva întârzierea la plată, nimeni nu a băgat-o în seamă.

„Nu am avut niciun venit și am motivat acest lucru, dar penalitățile au continuat să crească, ceea ce iar nu mi se pare normal” – spune locatara.

Alți cetățeni sunt nemulțumiți pentru o taxă de 100 de lei lunar, bani din care asociația dorește să facă lucrări de izolație la bloc. Ei spun că suma li se pare mare, mai ales acum că vine iarna și costurile vor crește oricum. De asemenea, fiind vorba de pereții exteriori, nu înțeleg de ce trebuie să plătească ei acești bani și ar dori să primească explicații de la Primărie.

Penalitățile, buba cea mai mare

Un alt grup de cetățeni, care aparține de Asociația de Proprietari Progresul din cartierul Simeria, are mai multe nelămuriri.

Prima și cea mai importantă ține de modalitatea de calcul a penalităților. Oamenii spun că s-au trezit cu sume exorbitante calculate ca penalități, care depășeau cu mult restanțele.

La un  moment dat, penalizările erau undeva la 3.000 de lei, în vreme ce restanța nu se ridica la atât. S-a ajuns în instanță, iar hotărârea judecătorească spune clar că este necesar să achit restanța, nu scria nicăieri, nimic, despre penalități. Am început să achit restanța, câte 200 de lei lunar, eșalonat. În cele din urmă, am făcut rost de bani – în jur de 2.500 de lei, iar când m-am dus să achit tot ce aveam la întreținere, mi s-a spus că nu pot achita total, pentru că trebuia să acopăr inițial penalitățile. Adică eu aș fi plătit penalizările și foarte puțin din restanță. Nu am fost de acord, nu am plătit... Acum, în urma mai multor plăți lunare, penalitățile mele sunt de 1800 de lei – au scăzut tocmai prin plata întreținerii, deși eu nu am fost niciodată de acord să le plătesc. Nu mi se pare normal să plătesc o așa sumă, dar ce e mai rău este faptul că nimeni nu pare să aibă vreun control asupra modului în care se calculează aceste penalități, plus că Asociația în sine nu respectă o hotărâre judecătorească ce mă obligă clar la plata restanțelor. Cumva, regulamentul intern al Asociației este mai presus de o hotărâre judecătorească?!”, ne-a spus Cosmin, unul dintre nemulțumiți.

O altă hibă semnalată de acesta se referă la contorul de gaz metan: în vreme ce ceilalți 19 proprietari de pe scara sa au contoare individuale, Cosmin a rămas singurul conectat la vechiul contor de scară. Practic, consumul este doar al său și vine pe factura de întreținere.

Niciodată nu am primit un document justificativ al consumului de gaz. Document pe care, bănuiesc, Asociația îl primește lunar de la Distrigaz. Eu pot presupune, în acest caz, că cei de la Asociație pot pune pe factura finală a cheltuielilor de întreținere orice sumă doresc ei”, a mai spus bărbatul.

Problema penalizărilor ne-a fost semnalată și de către o doamnă, pensionară. Femeia spune că a rămas cu datorii la întreținere pe mai multe luni, din cauza unor grave probleme de sănătate – dintr-o pensie de 400 de lei avea de ales între a plăti cheltuielile sau a-și cumpăra medicamentele, vitale pentru viața sa, de altfel. Restanțele la întreținere au atras penalități, desigur, și chiar dacă a căutat înțelegere la președintele de Asociație, nu a găsit-o. S-a ales, în schimb, cu penalități care, tot așa, depășeau suma restanței. Acum, femeia spune că va plăti, căci nu are încotro, pentru că oricum nu crede că cineva va interveni cumva să-i rezolve problema.

Reprezentanții asociațiilor, dezinteresați de cei pe care-i reprezintă

Cei de la Asociație nici nu stau de vorbă cu noi, abia ne ascultă, nu-i interesează, ne tratează de sus și tot ce vor este să ne ia banii”, spune la rândul său un alt bărbat, care reclamă faptul că deși fiecare locatar are montate ceasuri de apă în apartament și trebuie să predea lunar consumul, întotdeauna pe factură apare un consum mai mare, din cauza „pierderilor din rețea”. În plus, omul mai spune că nici ședințele cu proprietarii nu sunt prea dese, ba chiar lipsesc cu desăvârșire, perioade lungi.

O altă nemulțumire generală, valabilă indiferent de asociație, este legată de costul final al facturii, care odată ce a fost „eliberată” de costul serviciilor de salubrizare prin introducerea unui sistem separat de încasare al Tega SA, nu a scăzut – așa cum era de așteptat. Oamenii sunt nemulțumiți, de asemenea, că de fiecare dată se găsește o nouă „cheltuială” – ba acoperișul, ba zugrăveli, ba schimbarea de burlane, ba înlocuirea unor țevi, ba fonduri speciale pentru nu-se-știe-ce reparații viitoare. Și toate astea costă, împovărând facturile de la o lună la alta.

Primăria spune că „stăm bine”, comparativ cu alții

Teoretic, asociațiile de proprietari funcționează după o lege care le reglementează, iar aceasta este Legea 230/2007. Prin urmare, fiecare proprietar cu nemulțumiri ar trebui să consulte legea pentru a vedea dacă a fost încălcată sau găsește acolo un răspuns. La rândul lor, birourile de relaţii cu asociaţiile de proprietari sunt împuternicite să exercite un control financiar al asociațiilor – pentru a vedea clar care au fost încasările și ce anume s-a plătit mai departe către furnizori. Potrivit reprezentantei Biroului de relaţii cu asociaţiile de proprietari din cadrul Primăriei Sfântu Gheorghe, Ördög Klára, controalele de până acum nu au scos la iveală nereguli în acest sens: nimeni nu s-a atins de banii ce trebuie să ajungă la furnizori și nici n-a fugit nimeni cu ei. Mai departe însă, controlul este destul de limitat, plus că nu întotdeauna proprietarii nemulțumiți pot prezenta și documente susținătoare.

Problema pierderilor de apă, care apar pe fiecare factură, este una veche: dincolo de contoarele individuale din apartamente, peste tot există un contor al furnizorului. Dacă numai un singur robinet dintr-un bloc are probleme, acest contor al furnizorului înregistrează fiecare picătură de apă ce se „pierde”, echivalentul său în bani fiind apoi trecut pe factura fiecăruia. Tocmai de asta, o revizie periodică a instalațiilor sanitare este mai mult decât indicată.

Penalizările nu pot depăşi restanţa

Referitor la penalizări, Ördög Klára a subliniat ceea ce spune și legea: că acestea nu pot fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere și se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depășește termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăși suma la care s-a aplicat. Mai mult, se pare că majoritatea asociațiilor a stabilit, în regulamentele interne, ca respectivele penalități să se aplice doar după neplata la timp a cheltuielilor de întreținere vreme de trei luni consecutiv. Pe de altă parte, chiar dacă unii au cerut ștergerea penalizărilor pe motiv că ar exista o lege în acest sens, aceasta nu există. Prin urmare, nu se știe de unde apar sumele reclamate de oameni ca fiind prea mari, dar reprezentanta Primăriei spune că oricine are dubii poate prezenta documente de plată pentru a primi clarificări, plus că întotdeauna există și varianta de a merge în instanță.

15 zile e termenul maxim pentru „scutirea” de la întreținere

Revenind la regulamentele proprii ale asociațiilor, care ar cuprinde prevederi speciale pentru trecerea sau netrecerea la întreținere a bebelușilor și copiilor, Ördög Klára susține că nu crede că este real așa ceva.

„Nu știu de unde au apărut astfel de speculații, dar nu cred că astfel de prevederi sunt reale. Legea în sine spune clar că oricine stă mai mult de 15 zile într-un imobil, chiar și musafir, trebuie trecut la întreținere. Sigur, sunt și aspecte interpretabile: de exemplu, dacă un nou-născut ajunge acasă pe 14 ale lunii, va fi trecut la întreținere pe luna în curs, dar dacă ajunge acasă pe 16 ale lunii, este scutit de la întreținere în luna în curs. Mai departe, mai depinde, probabil și de vecini, dar conform legii, repet, 15 zile e maximum pentru scutirea unei persoane de la aceste cheltuieli”, a explicat Ördög.

Proprietarii, împreună la bine și la greu

Referitor la costurile diverselor reparații necesare într-un bloc sau pe o scară de bloc, Ördög a arătat că acestea se împart întotdeauna între locatari, chiar dacă un acoperiș stricat îi afectează, practic și direct, doar pe cei de la ultimul etaj. Cât despre izolații, dacă proprietarii iau decizia de a izola termic blocul iar asociația nu a câștigat un proiect național de termoizolare, atunci este de la sine înțeles că proprietarii vor suporta costurile integrale. Că uneori unii nu vor sau momentul nu a fost bine ales, e deja altă discuție.

Mereu le spun oamenilor să participe la ședințele cu proprietarii. Este deja un lucru banal faptul că nu se duc, acolo se iau decizii și apoi își dau seama că nu le convin, pentru că îi afectează. Aceste ședințe trebuiesc ținute anual, în primul trimestru al anului. Iar în situațiile în care președintele nu inițiază ședințe cu proprietarii, legea le dă voie acestora din urmă ca, în urma voinței a 20% dintre ei, să inițieze ședințe. Nu țin partea nimănui, dar cred sincer că dacă oamenii ar fi mai implicați și s-ar prezenta la aceste ședințe, multe neînțelegeri s-ar putea evita”, a mai spus Ördög Klara.

În context, aceasta i-a îndemnat pe oameni să își facă mereu curajul de a cere explicații președinților sau administratorilor, insistând pe faptul că Legea le dă acest drept. Ördög Klára spune că oamenii nu ar trebui să se teamă, ci să păstreze facturile, să țină evidența contoarelor și a celorlalte cheltuieli de pe facturi, astfel încât să poate vorbi cu actele în mână, de câte ori au nevoie.

„Observatorul de Covasna” vă invită să ne trimiteţi experienţele dvs. în relaţiile cu asociaţiile de proprietari pe adresa redacţiei (str. Sporturilor nr. 8, bl. 18, sc. B, ap. 1, Sfântu Gheorghe), pe adresa de mail observatorulcv@gmail.com sau să ne scrieţi pe pagina noastră de Facebook la adresa www.facebook.com/covasnamedia.

Citeşte şi Drepturi şi obligaţii în relaţia cu asociaţiile de proprietari

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.