TURISM 16 iunie 2020

Staţiunea Covasna are în plan două proiecte majore: „sania de vară“ şi reabilitarea Planul înclinat

de Agerpres | 1434 vizualizări

Autorităţile locale din staţiunea Covasna au în plan două proiecte majore menite să sprijine dezvoltarea turismului şi diversificarea ofertei de petrecere a timpului liber - realizarea unei „sănii de vară“ şi reabilitarea Planului înclinat.

Primarul staţiunii Covasna, Gyerő József, a declarat, pentru AGERPRES, că sania de vară va fi amenajată pe una dintre pârtiile de schi, unde va fi realizată o linie de urcare şi una de rulaj, pe care săniile vor coborî în serpentine de la cota 665 metri până la cota 620.

„Oraşul Covasna, deşi este specializat şi este renumit pentru recuperarea bolilor cardiovasculare şi pentru tratamentele balneare specifice (...), poate să ofere şi posibilitate de agrement, de destindere, pentru turismul de weekend şi aici venim şi noi în sprijinul capacităţilor de cazare. În perioada iernii le-am oferit turiştilor posibilitatea de a practica sporturile de iarnă, iar pentru sezonul estival ne gândim la o „sanie de vară“. În momentul de faţă facem proiecte, căutăm finanţări (...) Am putea să o construim, zic eu, în următorii patru ani (...) Această sanie de vară despre care spuneam se va construi pe pârtia de schi, cu sacrificarea pârtiei mici, dar, desigur, va rămâne partea pârtiei lungi, pentru că avem două pârtii. Deci, cu sacrificarea amplasamentului şi obţinerea finanţării, sper eu, de la Ministerul Turismului. Chiar acum am aprobat studiul de fezabilitate prin hotărâre de Consiliu Local, urmează să ne înscriem cu acest proiect pe masterplanul investiţiilor în turism derulat de către Guvernul României, iar dacă reuşim înscrierea pe lista anexă a hotărârilor de guvern care aprobă masterplanul şi obţinem finanţare, încheiem contractul de finanţare, desigur, urmează să facem proiectul tehnic, să rezolvăm partea o cheltuieli neeligibile, curent electric, utilităţi şi aşa mai departe, şi, dacă ne ajută Dumnezeu, putem să finalizăm acest proiect, să îl realizăm“, a declarat primarul staţiunii Covasna.

El a adăugat că un alt proiect major vizează reabilitarea şi introducerea în circuitul turistic a Planului înclinat de la Comandău, un monument tehnic unic în Europa.

„Un alt proiect major este Planul înclinat. Şi aici, zic eu, am făcut paşi importanţi împreună cu Consiliul Judeţean. Doar acum, anul acesta, am avut posibilitatea de a cumpăra activele societăţii Brafor Braşov care se află pe raza unităţii administrativ-teritoriale a oraşului Covasna, respectiv Consiliul Judeţean, pe cele aflate pe raza UAT Comandău şi împreună căutăm acum soluţii pentru a proiecta o investiţie, o facilitate şi ulterior să găsim finanţare pentru ea, care să fie inedită, zic eu, în România şi să punem în valoare acest monument al istoriei tehnicii în scopul turistic“, a adăugat Gyerő József.

Autorităţile locale au cumpărat nu doar Planul înclinat de la Comandău, ci şi calea ferată îngustă folosită pe vremuri pentru transportul buştenilor din pădure, în lungime de 8,5 km, terenul aferent de peste 5 hectare, precum şi mai multe clădiri aflate pe terenul fostei gări, printre care ateliere mecanice, magazii, triajul, fabrica de cherestea etc.

În ultimii ani, Consiliul Judeţean a cumpărat şi alte bunuri cu scopul de a repune în funcţiune calea ferată şi Planul înclinat, cum ar fi mai multe locomotive cu aburi, locomotive diesel şi vagoane vechi, printre care şi o locomotivă Krauss, aflată pe lista obiectelor de tezaur naţional, fabricată în anul 1914 în Germania.

Linia de cale ferată cu ecartament îngust a fost pusă în funcţiune în 1892 şi folosită pe vremuri pentru transportul buştenilor din pădure, iar la jumătatea ei exista un Plan înclinat care folosea forţa gravitaţională pentru a urca şi coborî vagoanele.

Practic, între staţiile aflate la capete opuse exista o diferenţă de nivel de aproape 300 de metri, iar acest lucru permitea ca vagonul gol să fie tras în sus de vagonul cu lemne care cobora.

Construcţia Planului înclinat sau Şiclăul, cum este denumit de localnici, a fost începută în anul 1886 şi terminată în 1889.

Pe măsură ce exploatările forestiere s-au restrâns, calea ferată a rămas nefolosită şi s-a degradat, iar Planul înclinat care a funcţionat aproape un secol a fost distrus într-un incendiu în anul 1996.

Distribuie articolul:  
|

TURISM

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.