STIREA ZILEI 3 martie 2023

Cum stau afacerile din județ la capitolul digitalizare?

de Daniela Luca | 1300 vizualizări

Sunt studii care arată că digitalizarea poate aduce o creștere de 30% în cifra de afaceri pentru IMM-uri. Și pentru firmele foarte mici prezența în online vine cu numeroase beneficii. Chiar dacă digitalizarea poate fi un pilon de rezistență al oricărei companii în ziua de azi, unii patroni de afaceri din județul nostru încă sunt reticenți în această privință, spune directorul Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Covasna, Edler András-György. Pe de altă parte, un specialist în marketing online din Sfântu Gheorghe spune că anul acesta și anul viitor vom asista la o creștere substanțială a serviciilor digitale disponibile, datorită programelor și granturilor naționale și europene care susțin digitalizarea. 

În urmă cu doi ani și jumătate, prezentam o statistică a Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Covasna, care arăta că doar 25% dintre firmele de top din județ aveau o pagină web în care își promovează afacerile.

Președintele CCI Covasna, Edler András-György, spune că nu se știe exact cum au evoluat lucrurile până în prezent, însă un lucru e cert: afacerile din județ mai au mult de lucru la capitolul digitalizare. 

„De data asta nu am numărat paginile web, ca în 2020, dar am încercat să analizăm firmele de top din 2021, că ăsta este ultimul an pe care l-am prelucrat. Mai exact, am încercat să vedem câte firme au măcar o adresă de email, adică o cale prin care oricine poate să contacteze firma respectivă. Avem 1.451 de firme în top, dintre care 71,6% au o adresă de email pe care am reușit noi să o identificăm. Poate că unele dintre cele care nu au o adresă de email afișată au una, dar, dacă nu poate fi găsită de oricine, atunci e degeaba. Cam 60% din firmele din top au o adresă pe care poate oricine să o identifice mai rapid, iar la restul a fost nevoie de o căutare mai complexă pentru ca să identificăm adresa”, ne-a spus Edler András-György.

Proprietarul unui magazin din Sfântu Gheorghe spune că 60% din clienți vin din online 

O prezență vizibilă în mediul virtual a unei afaceri devine așadar o necesitate din cauza vitezei cu care se dezvoltă lumea. 

„Digitalizarea înseamnă în primul rând o prezență virtuală, pe lângă prezența fizică. Pot să am un magazin la Sfântu Gheorghe pe strada Gödri Ferenc, să zicem, dar pe lângă asta eu ar trebui să am și o prezență online, adică un site web sau măcar o pagină de Facebook, prin care potențialii clienți pot să mă identifice, pentru că s-ar putea că nu toată lumea din oraș trece pe acea stradă. Iar dacă îți apare o reclamă pe Facebook, atunci află mai multă lume și devine curioasă, iar o parte din oameni o să vină să și vadă”, a mai adăugat președintele CCI Covasna. 

Proprietarul unui outlet din Sfântu Gheorghe spune că aproximativ 60% din clienți află despre magazin din mediul online. 

„Prezența în online este foarte importantă pentru că acolo ne putem desfășura. Acolo ne putem atrage cât mai mulți clienți spre magazin. Am și webshop. Este foarte greu de întreținut și e și costisitor. Fără magazin online ar fi mai greu, deci merită. Părerea mea este că fără asta nu evoluezi. Este exact ca un magazin, doar că e deschis 24/24”, ne-a povestit Kovács Attila.

„Mulți patroni aleg să rămână la nivelul acelui magazin mic”

Trecerea în online este așadar o oportunitate de care ar trebui să profite oricine își dorește să fie competitiv pe piață, însă nu toți patronii de afaceri din județ sunt conștienți de acest lucru, spune Edler András-György. 

„În județul Covasna 90% sunt microîntreprinderi, adică firme foarte mici. Și eu credeam că pandemia îi va face pe acești mici antreprenori să înțeleagă că nu e suficient să ai un magazin fizic, care în momentul în care Guvernul vine și îți zice că trebuie să închizi magazinul, atunci rămâi fără obiect de activitate. Ar fi bine să se gândească se meargă și spre online, să aibă și un webshop, adică un magazin online. Nu e mare lucru în zilele noastre să faci asta. Am vorbit cu mai multe persoane care au afaceri în domeniul comerțului, firme mici, și cumva lumea e încă reticentă în a ieși din acest cadru fizic al magazinului. Nu știu de ce. Oamenii pur și simplu s-au obișnuit cu ceea ce fac și nu vor să iasă din acea zonă de confort. Cei care reușesc să treacă de anumite bariere o să se dezvolte și o să fie IMM-uri și așa mai departe. Din cele 5.000 de firme câte sunt în județ, din care 90% sunt microîntreprinderi, foarte puține vor deveni firme mai mari. Mulți patroni aleg să rămână la nivelul acelui magazin mic, să asigure traiul de zi cu zi al unei familii și atât”, a mai precizat președintele CCI Covasna.

Costurile pentru deschiderea unui magazin online au crescut, însă există și soluții accesibile

Pandemia a avut totuși un efect pozitiv în ceea ce privește ritmul de digitalizare al unor afaceri din județ, spune specialistul în marketing online, Sike Csanád. Totodată, au crescut și costurile în ceea ce privește crearea unei pagini web sau a unui magazin online. 

„A crescut numărul paginilor de prezentare și numărul webshopurilor. De asemenea, mai multe firme care oferă diferite servicii, cum ar fi cele de sănătate sau fitness, au pagini unde se poate rezerva intervalul orar în funcție de disponibilitate. Plus în anul acesta și anul viitor vom asista la o creștere substanțială a serviciilor digitale disponibile datorită programelor și granturilor naționale și europene care susțin digitalizarea. (...) Între timp, costurile unei pagini web de prezentare custom, adică la comandă, cât și a webshop-urilor custom, a crescut foarte mult, adică barierele de intrare s-au ridicat din cauza faptului că programatorii deja lucrează pentru o piață globală și costul «manoperei» a crescut substanțial”, ne-a spus Sike Csanád. 

Specialistul în marketing online ne-a precizat și că există soluții la cheie, pe bază de abonament, care ajută firmele noi sau pe cele care sunt la început de drum în ceea ce înseamnă prezența online. 

„Migrarea către aceste soluții este o tendință clară. Închiriezi serviciul, dar personalizezi domeniul, logoul, aspectul, în limita sistemului. De pildă, GoMag sau Shopify, MerchantPro pentru magazine online. Dar sunt multe alte servicii. Pentru contabilitate sau facturare există Smartbill sau Fgo. Plătești practic câteva zeci sau sute de lei lunar, iar un site sau serviciu online pe care l-ai dezvoltat singur ar costa câteva mii sau chiar zeci de mii de euro. Și multe dintre aceste servicii pot fi gratuite la început și pentru nevoi minime”, a explicat Sike Csanád. 

Conform studiului Digitalizarea în IMM-urile din România 2023 realizat de MKOR Consulting, companiile care au integrat deja tehnologii digitale monitorizează eficiența financiară a investiției, iar impactul estimat depășește 30%. Acest procent este chiar mai mare în cazul companiilor mijlocii, de 66%. 

Prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) de digitalizare se pot accesa până la 100.000 de euro pentru adoptarea noilor tehnologii. Apelul de proiecte este deschis începând cu data de 15.02.2023 până la data de 30.06.2023, iar cererile de finanțare, împreună cu documentele suport, se pot încărca pe platforma proiecte.pnrr.gov.ro. 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.