ACTUALITATE 21 ianuarie 2022

Fenomenalul șantier care a rupt un sat în două

de Iulia Drăghici - Taraș | 8422 vizualizări

Saciova trece prin „durerile” modernizării cu o lucrare care a surprins sătenii și autoritățile 

„Anul șantierului” va fi 2022 pentru locuitorii satului covăsnean Saciova. Pentru că aici, de la finele lui 2021, au început lucrările la reabilitarea drumului comunal (DC25) care trece și prin Aninoasa, satul vecin, ambele componente ale comunei Reci. Finalul proiectului înseamnă un drum asfaltat, cu rețea de apă și canalizare dedesubt. O adevărată... revoluție infrastructurală. Însă până atunci, o porțiune de cam 200 de metri arată ca o tranșee din timpul războiului și e imposibil de traversat cu mașina. Lucrarea de apă și canalizare a surprins autoritățile prin complexitatea sa. Atât încât la un moment dat, în mijlocul satului era un crater uriaș pentru că pământul s-a surpat. Surprinși de lucrarea din Saciova au fost chiar și pompierii, care, la începutul lunii, în timp ce mergeau la o intervenție de stingere a unui incendiu la o casă din sat, au rămas cu autospecialele blocate în mijlocul drumului, în glodul proaspăt format după acoperirea temporară a găurii. Acum, pe bună dreptate, oamenii se întreabă ce se va alege de drumul lor principal? Cu siguranța lor? Cât au de tras și de îndurat? Câteva răspunsuri ne-au dat autoritățile.  

Spre sfârșitul anului 2021, când sătenii erau în așteptarea sărbătorilor de iarnă, utilaje mai mici și mai mari au început să sape cu sârg. Începea astfel o lucrare ce trebuia să fie simplă: introducerea rețelei de apă și canalizare, investiție de 1,2 milioane de lei, suportată din bugetul local, urmată de asfaltare – pas cuprins într-un proiect finanțat de Guvern. 

Avem pe PNDL contract de finanțare și contract de lucrări semnat ce trebuie finalizat până la sfârșitul anului 2022. Dar e pentru asfaltare. Am ajuns cu asfaltarea la intrarea în satul Saciova, dar acolo am oprit lucrările, pentru că în Saciova încă nu este apă și canalizare. Și cu chiu cu vai am economisit din bugetul local undeva la peste un milion de lei pentru acest proiect de apă, canalizare. Nu o să fie funcțional, dar țevile să fie dedesubt. Asta e ideea: să fie țevile dedesubt când turnăm asfalt, să nu spargem după aceea”, ne-a declarat în decembrie, când am vorbit prima dată despre subiect, primarul din Reci, Dombora Lehel.

Întreg proiectul de asfaltare, care cuprinde DC25, DC19, din Bita, și podul din aceeași localitate, este finanțat prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Investiția se ridică la 13 milioane de lei. 

De ce a ajuns „căruța înaintea cailor”? Adică finanțare pentru asfaltare înainte de apă și canalizare? „Nu mai facem prostia asta. Să avem proiect pe asfaltare și pe apă nu. (...) Aveam pregătit proiectul de apă-canalizare, mai trebuia să achiziționăm niște terenuri, nu am reușit și nu l-am putut depune”, ne-a răspuns edilul. 

Așa ceva nu am văzut nici noi până acum”

Până la urmă, și această scăpare ar fi putut trecută cu vederea, pentru că între timp s-au cumpărat terenuri, s-au găsit banii la buget și s-a început pe repede-nainte lucrarea de canalizare și apă, chiar și fără să poată să fie pusă în funcțiune. Doar că, deși ar fi trebuit să fie un demers fără prea mari bătăi de cap, s-a dovedit că „socoteala de acasă nu e ca cea din târg”.  

„În Saciova solul e plin de apă. Așa ceva nu am văzut nici noi până acum. (...) vorba de un tronson de vreo 200 de metri unde pur și simplu se surpă. Așa se surpă, că am ajuns să săpăm pe întreaga lățime a drumului”, a mai spus primarul. 

Așa s-a ajuns la gaura care a rupt satul în două, care a contrariat și pus pe gânduri sătenii, sceptici acum și de calitatea lucrărilor. Câteva detalii despre situația din Saciova ne-au fost aduse la cunoștință de un cetățean, care ne-a scris, în decembrie, revoltat. 

În acest moment satul este rupt, la propriu, în două. De două săptămâni, lucrările nu au înaintat decât 50 de metri. Motivul? Drumul pe care se sapă șanțul (atenție, acesta are în medie 5 m adâncime în unele locuri ajungând și la 8m) efectiv s-a prăbușit, formând cratere pe toată lățimea acestuia.  Lucrările pun clar în pericol proprietățile alăturate chiar dacă încă nu s-a prăbușit nici o casă, dar lucrul continuă în același stil, fără alte măsuri de siguranță – cofrare, pereți temporari mobili, structuri de susținere - care ar împiedica surparea continuă, favorizată de structura friabilă a solului și pânzele freatice de suprafață. Nu mai amintesc de siguranța muncitorilor care lucrează acolo și de care răspunde în mod direct firma angajată. Golul format după săpătură și montarea țevilor este umplut cu un soi de argilă nisipoasă, foarte potrivită fabricării de cărămizi, în nici un caz pentru  un acostament supus presiunii  și vibrațiilor transportului auto – cu alte cuvinte, se dorește îngroparea conductelor cât mai repede, fără nici o responsabilitate privind calitatea lucrărilor care urmează a se face pentru că drumul să fie practicabil”, ne-a transmis cetățeanul printr-un e-mail.  

Cercetările geologice nu au arătat mare lucru

Așa cum este cerut înainte de fiecare astfel de lucrare, și pentru lucrarea din Saciova s-au făcut cercetări geologice, dar care nu au fost de prea mare ajutor. 

Am avut două cercetări geologice: una pentru apă – canalizare, una pentru asfalt. Dar aceste cercetări geologice au fost numai până la doi metri adâncime, probabil într-o perioadă de vară făcute, când încă nu se vedea, era uscat”, a spus edilul. 

După dezgheț, se va săpa din nou

Între timp, din noiembrie până în ianuarie, în zona problemă s-a scos nisipul și s-a pus în loc argilă, după cum ne-a explicat primarul. După ce se dezgheață, se va săpa din nou. 

E un sector de vreo 200 de metri care e absolut impracticabil. (...) Nu avem ce să facem. Am trimis un excavator mare pe șenile și am început să drenăm. Până ce stă apa și noroiul nu putem să facem nimic. Dar la vreo 50 de metri e pârâul Saciova. Am făcut un șanț de drenare și așteptăm să se usuce. Frigurile ne ajută că a înghețat și se și usucă”, a spus Dombora Lehel. 

Dar mai mult decât atât nu se va face deocamdată, spune primarul. 

Nu mai investim nici un leu în plus, pentru că în aprilie, în martie, iar ne apucăm de șantier, de drum. Nu aruncăm banii pe fereastră, să facem acum un strat de 20 de centimetri de piatră, ca să o radem cu buldozerul în martie. Ne cerem scuze, dar asta e situația. Le cerem (n.red. cetățenilor) să aibă răbdare. Fără doar și poate, trebuie făcut, dar numai așa se pot face aceste lucrări. (...) E incomod, nici nouă nu ne convine că trebuie să lucrăm pe vremea asta, dar asta e. Foarte mult s-a lucrat la proiectul ăsta până am obținut toate avizele”, ne explica în decembrie, edilul. 

În ianuarie, avansaseră puțin lucrările. „Aproape am terminat cu apa și canalizare. Dar după aceea oamenii o să se trezească cu încă un șantier, în scurt timp”, a mai spus primarul. 

Gaura acoperită temporar

Acesta ne-a explicat și că în prezent, drumul a fost astupat temporar, ca să nu fie de sărbătorile de iarnă o gaură în mijlocul satului și să se mai compacteze terenul.  

Mai trebuie făcute trei sau patru branșamente. (...) Pe sectorul ăsta de câteva sute de metri nu se va circula până în primăvară. (...) După ce facem aceste branșamente, o să vină cealaltă firmă, care se ocupă de lucrările de drumuri și ei va trebui să decoperteze undeva la un metru, un metru jumătate din această argilă, să stabilizeze terenul, să construiască drenaje și numai după aia să vină peste balastru, piatră spartă, asfalt. Deci acolo câteva luni bune nu se va circula”, a spus Dombora Lehel. 

Săptămâna trecută, când am fost la fața locului, am găsit cu destulă ușurință porțiunea despre care ne-au atras atenția și sătenii și autoritățile. Pentru că șanțurile din mijlocul drumului, rămase cel mai probabil după ce au fost scoase autospecialele pompierilor, înghețate, măsurau cel puțin jumătate de metru, imposibil de traversat. Semne că acolo se întâmplă ceva major sunt date chiar de lângă plăcuța care indică intrarea în sat, unde se termină asfaltul turnat anul trecut, pentru că deși e zonă de câmp, sunt mașini mici parcate, „decorate” nepretențios cu noroi înghețat. 

Dacă vă întrebați „pe unde circulă acum oamenii?” răspunsul este: drumuri ocolitoare peste deal. 

De anul trecut am făcut rute ocolitoare. Practic nu se putea accesa satul altfel. Era ceva fenomenal”, a punctat primarul. 

Dintr-o comunicare deficitară, această informație însă nu a ajuns cum trebuie și la pompieri.  

Chemați la stingerea unui incendiu, pompierii au rămas blocați în noroi 

Norocul a făcut ca intervenția din 6 ianuarie să nu fie una de proporții și că incendiul a putut fi stins cu un stingător, pentru că autospecialele pompierilor au rămas împotmolite în drum. 

În data de 06.01.2022, orele 05:44, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mihai Viteazul” al județului Covasna a fost solicitat să intervină la un incendiu produs în localitatea Saciova, comuna Reci, la o casă de locuit. La intervenție au participat: două autospeciale de stingere cu apă și spumă de capacitate medie; o autospecială de stingere cu apă și spumă de capacitate mică; o autospecială pentru muncă operativă și o ambulanță tip B2. (...) Drumul de pe raza localității Saciova (DC 25) se afla în lucrări de modernizare. După intrarea în localitate, două autospeciale de intervenție, respectiv o autospecială de stingere cu apă și spumă de capacitate medie și o ambulanță de tip B2, datorită condițiilor de pe carosabil, au întâmpinat dificultăți ca urmare a pierderii aderenței, respectiv s-au aflat în imposibilitatea de a înainta”, ne-a informat ISU Covasna, printr-un răspuns la o solicitare transmisă de Observatorul de Covasna. 

Tot astfel am aflat și că nu au existat nici defecțiuni la autospecialele de intervenție. 

Primarul din Reci a spus ulterior, legat de acest subiect, că nu își explică de ce s-a ajuns la această situație, care putea avea consecințe grave. 

La fiecare incendiu, procedura e că suntem sunați și noi de către dispeceri. Ori eu, ori viceprimarul. (...) Atunci l-au sunat pe viceprimar și le-a zis să nu intre prin Saciova, că există rută ocolitoare marcată cu indicatoare. (...) Nu știu ce s-a întâmplat. Ori nu le-a comunicat dispecerul, dar totuși era un indicator. Plus că la intrarea în sat mai era un om care le făcea semn să se oprească”, ne-a spus edilul. 

Și acum unica soluție pentru mașinile de intervenții (pompieri, ambulanțe) este să folosească drumurile ocolitoare, spune primarul. Zona vizată de lucrarea problemă ar fi inaccesibilă doar 100 - 200 de metri, dar în rest și acolo se poate ajunge fie dintr-un capăt, fie din altul. Unde nu se poate intra cu mașina, se pot folosi pietonal marginile, care sunt acum niște fâșii, „trotuare”, improvizate. 

Proiectul de asfaltare va trebui modificat 

Dată fiind pățania din subteran, acum și birocrația de la suprafață trebuie să suporte consecințele. 

Acum va trebui inclusiv să modificăm proiectul pentru asfalt, pentru structura drumului, pentru că noi acum degeaba drenăm, apa tot se va acumula în zonă. Va trebui să construim acolo un drenaj permanent. Peste care o să asfaltăm”, ne-a explicat primarul. 

Ceea ce este clar este că modernizarea nu vine fără un preț. Și costul final nu se include doar materialele sau mâna de lucru, ci și sacrificiile pe care sătenii le au de făcut, pentru care nu știu unde să caute vinovați și pe cine să tragă la răspundere. 

Dar concluzia principală este următoarea: „Anul ăsta va fi incomod pentru sacioveni. Odată ce terminăm cu apa, intrăm cu utilajele pentru drum. O să aibă șantier pe tot parcursul anului”. 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.