„Bere de breaslă”, prima manufactură de bere din județul Covasna
În vara acestui an, covăsnenii se vor putea bucura de berea artizanală din Târgu Secuiesc
Soții Orosz Anna și Tofán Levente îmbină spiritul întreprinzător cu pasiunea pentru berea de calitate. Aceasta este formula care i-a determinat să-și urmeze visul și să-și dorească să construiască un brand local puternic. Astfel, manufactura „Bere de breaslă” va produce primele sticle în vara acestui an, iar afacerea are la bază un crez clar: calitatea primează în fața cantității.
Dacă în județul nostru până acum nu exista nici un atelier de bere artizanală, din vara acestui an, covăsnenii vor avea un brand local - „Bere de breaslă”. Responsabili pentru această idee sunt doi soți din Târgu Secuiesc, care și-au fructificat astfel pasiunea pentru berea artizanală și produsele de calitate.
„Eu sunt mare fan bere și cumpăr toate berile artizanale care îmi ies în cale. Îmi place berea de calitate, iar problema era că nu prea se găsește. Cred că în județ sunt doar două locuri de unde poți cumpăra. Cum aici în zonă nu există nici un producător, ne-am gândit să construim un brand local”, ne-a pus Tofán Levente.
„Trebuie să începi și să nu-ți fie frică de muncă”
Concursul planurilor de afaceri StartUp Now derulat anul trecut de Consiliul Județean Covasna în parteneriat cu firma de consultanță Loop Operations, i-a determinat pe cei doi soți să creadă că afacerea poate prinde contur.
În cele din urmă, planul lor de afaceri a fost desemnat câștigător și va beneficia astfel de susținere financiară din fonduri europene în valoare de 40.000 de euro. Pentru a reuși, cei doi soți au conlucrat ca o adevărată echipă.
„Dacă nu era proiectul acesta, poate nici nu prindea viață acest vis. Soțul este acel care știe mai multe despre producție, iar eu m-am ocupat de partea cu documentația și am aplicat pentru proiect. Nici nu mă gândeam că o să câștig și el tot timpul mă încuraja și spunea că va fi bine”, a subliniat Orosz Anna.
Vestea că au câștigat i-a bucurat și i-a responsabilizat în egală măsură, spun soții. Regulile și cerințele cărora trebuiau să le facă față erau numeroase, însă dorința de a-și vedea visul împlinit le surâdea din ce în ce mai mult.
„Când am câștigat, m-am speriat puțin că acum chiar trebuia să ne apucăm de lucru”, ne-a spus glumind, Tofán Levente, adăugând că „Te bucuri la început dar după aceea îți dai seama că acum urmează greul, plus că regulile sunt foarte rigide, sunt tot felul de cerințe, dar mergem mai departe, pentru că nu mai e cale de întors și mă bucură acest fapt. E greu să faci față cerințelor impuse, dar efortul merită, pentru că dacă nu ar fi existat proiectul acesta, nu ne-am fi apucat”.
Trebuie să începi și să nu-ți fie frică de muncă. Cerințe vor fi peste peste tot, însă trebuie să le faci față cu mult curaj. Acestea sunt sfaturile celor doi întreprinzători pentru cei care nu au curajul să aplice pentru un proiect similar.
Materia primă a berii, importată din țări europene
Diferențele punctuale dintre berea artizanală și berea produsă la scară industrială țin, în mare parte, de volumul produs, ingredientele incluse și metodele de producție utilizate, spune Tofán Levente. Astfel, procesul de fabricare va fi lăsat să-și urmeze cursul natural, fără aditivi și conservanți.
„Ceea ce va diferenția berea noastră de celelalte, va fi calitatea și de ideea asta nu ne vom lăsa. Acesta este principiul nostru. Pentru că este o bere nefiltrată și nepasteurizată, fără orice fel de ingredient care crește termenul de păstrare, o să aibă un termen de o lună, două de zile. E un pic riscant, dar altfel nu ai cum să faci calitate. Pasteurizarea omoară caracterul și gustul berii”, explică viitorul producător, adăugând că berea va fi îmbuteliată în sticle de 0,33 l de culoare maro.
Materia primă va fi importată din țări europene, unde manufacturile de bere au mare tradiție, iar costurile de producție sunt foarte mari. Cu toate astea, prețul va fi cât se poate de accesibil, spun antreprenorii.
„Am preluat de la toți câte ceva”
Ei și-au pus în aplicare pasiunea pentru acest domeniu prin cercetări de piață și experimente cu diferite sortimente și rețete de bere artizanală.
„Mergem pe recomandarea altor fabrici de bere care deja au experimentat diverse materii prime. De ceva vreme, de când am aplicat și avem această idee în minte, mergem la micro-berării. Oamenii de acolo sunt oameni foarte speciali, care te primesc, te ajută, răspund la orice întrebare și nu te consideră concurență. A fost o surpriză plăcută acest lucru și am preluat de la toți câte ceva”, a mai adăugat Orosz Anna.
În ceea ce privește avantajele deschiderii unei afaceri în județul Covasna, soții au ținut să menționeze câteva avantaje.
„Trebuie subliniat că avem și noroc și aici mă refer la circumstanțe. Suntem în momentul bun la locul cel bun pentru că în județul Covasna nu există așa ceva. Un alt avantaj al județului este că dacă vrei să lansezi o afacere aici, costurile sunt cel puțin la jumătate comparativ cu Brașov sau București, sau cu orice oraș mare”, au mai spus antreprenorii.
Planuri de viitor – berărie în centrul orașului Târgu Secuiesc
În primul an după înființarea afacerii producătorii își propun să scoată pe piață 2-3 tipuri de bere și să dezvolte relații de parteneriat cu alți producători. Pe viitor însă, ei doresc să ofere consumatorilor cel puțin 8-10 tipuri de bere artizanală.
Această bere va fi produsă deocamdată, într-un atelier de bere din Târgu Secuiesc, iar fondatorii acestei afaceri spun că au în plan deschiderea unei berării în zona centrală a orașului, pentru a aduce producția mai aproape de consumatorii săi.
Acest nou trend aduce cu sine și schimbarea unor obiceiuri, mai ales în rândul tinerilor. Astfel, județul Covasna începe să se distingă tot mai mult prin produse inedite, iar atașamentul pentru brandurile care reușesc să ofere servicii deosebite devine mai puternic decât obișnuința de a consuma produsele clasice.