Un an de programări online la Spitalul Județean
Sistemul a înregistrat aproape 10.000 de solicitări
Sistemul de programări online al Spitalului Județean „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe împlinește, zilele următoare, un an. De când s-a lansat, aproape 10.000 de programări s-au realizat prin utilizarea acestei facilități. Numărul reprezintă 12% din totalul consultațiilor din Policlinica Spitalului. Este impresionant, în condițiile în care, potrivit specialiștilor, în marile centre universitare, care folosesc sisteme similare, doar 3% dintre programări sunt realizate online.
Covăsnenii, dar și ceilalți utilizatori ai platformei lansate în urmă cu aproape un an de Spitalului Județean „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe, s-au dovedit a fi deschiși la ideea de a folosi internetul pentru a se programa la cabinetele din Policlinică. Fără apeluri telefonice, fără drumuri în plus. Câteva click-uri și câteva date, și gata! Acest lucru îl relevă statisticile realizate după aproape un an de la implementare.
Din 1 noiembrie 2018 și până la 28 octombrie a.c., 9.687 de programări s-au realizat prin sistemul online, prezent pe site-ul spitalului.
Cel mai căutat cabinet este ORL, unde s-au înregistrat aproape 1.200 de programări online. Dermatologia urmează în top, cu 1.055 de înregistrări online și apoi Ortopedia, cu 977.
„Și noi ne-am mirat cât de bine merge. Și ne bucurăm. Recomandăm în continuare pacienților să folosească cu încredere sistemul acesta pentru că a fost creat să ușureze munca și accesibilitatea pacienților la cabinetele medicale. Mă bucur că am luat această decizie. Ceea ce aș schimba, raportat la succesul lui este că l-aș fi implementat mai repede. Mi se pare foarte bună cifra aceasta. Chiar nu m-am așteptat. (...) Este bine că ajută și mă bucur că am făcut un lucru care este folosit. Sper să crească aceste cifre în continuare, adică să înceapă să îl folosească și mai multă lume”, ne-a declarat managerul spitalului, András-Nagy Róbert.
Statistica mai arată că cel mai în vârstă pacient programat online are vârsta de 93 de ani, iar cel mai „tânăr”, doar o lună.
Per general, numărul înseamnă 11,57% din totalul programărilor înregistrare de spital în această perioadă. Valorile sunt mai impresionante dacă sunt puse în context, după cum ne-a explicat managerul spitalului.
„Cei de la care închiriem softul din spital, care poate vedea date și de la alte spitale unde s-a implementat, inclusiv clinici universitare, ne-a spus că s-au mirat și ei cât de mult se folosește la noi acest sistem. În alte spitale, din total, programările online ajung undeva pe la 3%. La noi este aproape 12%”, a explicat acesta.
De remarcat este că nu doar covăsnenii s-au folosit de programarea prin internet, ci au fost pacienți din toată țara, de la Alba Iulia, la Constanța, care și-au înregistrat, prin intermediul site-ului, vizita la medicii din Sfântu Gheorghe, potrivit managerului spitalului.
În tot acest timp, s-au înregistrat și vreo două sau trei avarii sau întreruperi, ne-a mai spus András-Nagy Róbert, care a punctat că acestea nu au survenit din cauza programului (software-ului) în sine, ci din cauza conexiunii la internet.
Doar 300 de programări de la medicii de familie
Pe de altă parte, deși tot de la 1 noiembrie s-a lansat o facilitate similară și pentru medicii de familie, care pot, cu simple click-uri să își programeze pacienții la specialiștii din Policlinică, doar 303 astfel de înregistrări s-au realizat în decursul acestui prim an de utilizare.
„Ne-am gândit că această facilitate le-ar putea fi de ajutor în special pacienților mai vârstnici. Nu știu de ce nu este folosit de medicii de familie. Nu am primit niciun feedback. La următoarea ședință o să ridic această chestiune, o să discutăm, că poate o să primim idei de cum putem să îmbunătățim sistemul ca să fie mai utilizat”, ne-a spus András-Nagy Róbert.
Cel mai mare beneficiu: transparentizarea
Pe lângă timpul scutit și ușurința de a realiza programări online, sistemul a venit cu un mare avantaj: transparentizarea. Aceleași locuri libere în programul medicului sunt văzute în timp real și de pacientul care vrea să se programeze online, și de personalul de la fișierul spitalului, și de medicii de familie, subliniază András-Nagy Róbert.
„Toată lumea vede în timp real aceleași date. Inclusiv medicul știe din acest sistem ce program are”, a explicat managerul spitalului.
Totodată, a spus acesta, timpul de așteptare pentru programare este la unele cabinete și de câteva săptămâni, din cauză că acestea sunt suprasolicitate.
„Să nu înțeleagă cineva greșit, că dacă se programează online are întâietate sau se poate programa într-o fereastră liberă alta decât dacă se programează telefonic sau personal. Nu, este același sistem, aceeași informație pretutindeni”, a mai punctat managerul.
Decalajele din programări, justificate, spun reprezentanții spitalului
Dacă vorbim de programări, indiferent cum sunt ele realizate, trebuie vorbit și de faptul că, din păcate, orele nu sunt întotdeauna respectate cu strictețe. Managerul spitalului a ținut să îi asigure însă pe oameni că sub nicio formă nu e vorba de întârzieri și decalaje nejustificate, că medicii nu stau la cafele sau pe Facebook în timpul în care aceștia așteaptă la uși nerăbdători, ci au urgențe care țin de pacienții care sunt internați pe secții sau chiar de UPU.
„Este un subiect foarte sensibil, în sensul că așa este sistemul făcut. Există situații în care medicii au urgențe pe secții sau la Urgență și nu pot să lase pacienții. Trebuie să rezolve urgențele. Asta înseamnă câteodată decalaje în orarul programărilor. Ideea este că toți pacienții care așteaptă sunt văzuți de medic. Am verificat personal, că am primit și reclamații scrise, telefonice și personale, și în 98% din cazuri întârzierile au fost justificate. Deci să nu creadă oamenii că sunt nevoiți să aștepte pentru că medicii stau la cafele, să fumeze sau să dea like-uri pe Facebook. În această perioadă medicul este prins într-o situație care necesită prezența lui”, ne-a declarat András-Nagy Róbert.
Managerul a subliniat și faptul că atragerea de noi medici va rezolva acest tip de problemă. „Scopul este să îi depresurizăm pe medici de activitate mai mult. Adică să aibă mai puțini pacienți și să aibă mai mult timp pentru cei internați”, ne-a spus András-Nagy Róbert, care a precizat, totodată, că această chestiune ține și de buget.
Secțiile unde ar fi nevoie de „ajustări” în ceea ce privește numărul de medici sunt Terapie Intensivă, Cardiologia, Interne, Neurologie, dar planul este unul de perspectivă și implică dezvoltarea, a mai punctat managerul.
Programările online, doar primul pas – urmează notificările prin SMS
Transformarea Spitalului Județean „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe într-o unitate medicală modernă, adaptată vremurilor noastre, continuă, susține managerul, care precizează că sistemul de programări online a fost doar primul pas înspre facilitarea accesului pacienților la servicii medicale. În funcție de buget, la jumătatea anului viitor va începe un nou proces, acela de a implementa notificarea prin SMS.
„Proiectul acesta este faza I deocamdată. O să urmeze alte trepte în procesul deschiderii comunicării spitalului cu pacienții. Vrem să implementăm și o altă componentă a acestui modul de programare – partea de anunțare prin SMS, inclusiv pentru programările în spital. (...) Cu câteva zile înainte, pacientul va primi prin SMS și prin e-mail o notificare prin care i se reamintește de programare, ce acte să aducă și cum să se pregătească. Necesită o investiție suplimentară, dar e pasul următor”, ne-a dezvăluit managerul.
Prima programare online a fost făcută chiar în dimineața lansării posibilității de programare prin site, pe 1 noiembrie 2018, la 09:41, pentru cabinetul ORL.
Costul implementării sistemului de programări online s-a ridicat la 1.000 de lei. O nimica toată, raportat la beneficiile aduse, după cum s-a dovedit în acest prim an de funcționare.