SOCIAL 5 februarie 2020

Szabó Csongor: „Winter Rally Covasna a avut o evoluție spectaculoasă”

de Daniela Luca | 2245 vizualizări

Pilotul covăsnean a participat la concurs la bordul noii mașini de curse

Echipajul Sonic Motorsport, format din pilotul de raliuri cu o experiență în automobilismul sportiv de peste un deceniu, Szabó Csongor și copilotul său, Rareș Fetean, s-a aflat în weekendul care a trecut la startul celei de-a XIII-a ediții a Winter Rally Covasna. Raliul care s-a desfăşurat în zona localităţii Comandău în condiţii de iarnă a fost o oportunitate perfectă pentru cei doi de a relua procesul de acomodare cu noua maşină de concurs, un Ford Fiesta R2T. Despre evoluția raliului local care s-a transformat într-o cursă cu participare internațională, despre performanțele noii mașini, dar și despre planurile îndrăznețe pentru sezonul 2020, în următorul interviu.

Știu că nu ai participat la ediția precedentă Winter Rally Covasna. Ce te-a motivat să revii anul acesta? 

În primul rând anul trecut nu am participat pentru că oferit mașina mea cadou mecanicului meu și atunci ca să nu stau pe tușă m-am băgat la organizare. Anul acesta ținând cont că am schimbat mașina și am luat modelul nou de Fiesta și având și Fiesta veche, a fost alegerea mai simplă pentru că am concurat amândoi. Îmi place foarte mult raliul. E raliul de casă și chiar dacă nu face parte din Campionat, pentru mine este ceva normal ca eu să fiu prezent acolo, așa că anul acesta am fost la start ca să începem acomodarea cu noua mașină cu care anul trecut am reușit să fac prea puțini kilometri. 

Deci încă nu te-ai despărțit de cealaltă mașină de concurs, Ford Fiesta R2? 

Nu. E greu să te desparți. Ai atâtea amintiri cu ea și prin atâtea treci cu ea, dar vine un moment când devii imun și e mai ușor să renunți. Totuși despărțirea de Fiesta a fost mult mai ușoară decât cea de Suzuki. Cu Suzuki am concurat șase ani, iar cu asta un an și jumătate. Acum e mai greu să renunț la ea în totalitate. Deși o am, eu nu am mai condus-o de la etapa din Arad. Și la etapa aceasta a concurat cu ea mecanicul meu. I-a plăcut mult anul trecut și anul acesta iar a terminat raliul și nici n-a fost ultimul.

Ai fost aproape la toate edițiile Winter Rally Covasna. Cum crezi că a evoluat competiția de-a lungul timpului? 

Winter Rally Covasna a avut o evoluție spectaculoasă. În 2006 am fost în mare parte doar cei de aici. Eram puține echipaje, nu aveam roți speciale, cu cuie, era cu totul altceva. Însă cu timpul a crescut raliul, au început să vină și colegii noștri din Campionat și de câțiva ani buni au început să vină și străinii. Și la ediția aceasta au fost foarte mulți străini. S-a ajuns la un nivel destul de mare. Din păcate, cum crește raliul și numărul de participanți, condițiile meteo ne dau de cap de câțiva ani buni. Nu prea mai e zăpadă. Anul acesta totuși condițiile au fost acceptabile, dar a și plouat. De la ploaie se duce zăpada foarte repede.

Din cele 54 de echipaje v-ați clasat pe locul 12. Sunteți mulțumiți de rezultat? 

Nu am avut un obiectiv clar. Singurele noastre obiective au fost să ne simțim bine, să termin raliul cu bine, mașina să fie ok. Noi ne-am dus să ne acomodăm și să învățăm, ceea ce ne-a și ieșit. Am învățat foarte multe despre comportamentul mașinii, deci consider că suntem pe drumul cel bun. Am avut eu niște rateuri, dar le-am remediat. Ne bucură și faptul că am ieșit pe locul 12 la general, e un rezultat bun. Dacă ne propuneam să mergem mai tare, exista șansa să o dau iar în bară, dar puteam să facem un rezultat mai bun. Categoric nu am mai vrut să risc de data asta. Și la clasa 7 unde am concurat noi, era o clasă foarte populată. Eram două echipaje din România la clasa aceasta din totalul de zece înscrise. Restul erau italieni și maghiari, dintre care unul se pregătea pentru Campionatul Mondial în Suedia și a venit să se antreneze. Am și zis că va fi greu să prindem podiumul, dar am ieșit pe locul doi la clasa aceasta.

Ați petrecut mai multe zile la Comandău. Cum ai descrie atmosfera de la raliu, dincolo de concurs? 

Ținând cont că nu era etapă de Campionat Național, toți vin de plăcere, să se antreneze, să își pregătească sezonul. Noi de aceea am și stat o săptămână sus. A venit toată echipa mea tehnică, copilotul meu actual și cel vechi. Am stat o săptămână ca să și petrecem timp împreună, să facem și altceva pentru că la raliuri nu prea am contact cu echipa tehnică. Vorbim strict profesional și atunci am decis să stăm mai mult, să ne dăm cu showmobile-ul, să ne plimbăm. Deci am combinat utilul cu plăcutul.  

Cum s-a comportat noua mașină la Winter Rally Covasna? 

Mașina asta e altceva. E modelul nou de Fiesta, făcut de M-Sport. E o mașină făcută și gândită pentru Campionatul Mondial. Are toate specificațiile și toate îmbunătățirile, e fantastică, superbă. E o plăcere să o conduci, însă te solicită maxim. Ai de muncit enorm pentru că e foarte puternică față de Fiesta veche. E o mașină cu turbo care se comportă altfel și pentru mine e mai grea acomodarea pentru că nu am mai avut mașină cu turbo și trebuie să îmi dau seama cum funcționează. E un pas mare totuși, însă trebuie să mergem cu cap până mă obișnuiesc cu mașina pentru că nu aș vrea să mai fac încă o dată greșeala de anul trecut la Iași unde am sărit un pic calul și s-a văzut rezultatul. 

Deci sezonul 2019 a fost unul al schimbărilor pentru voi. La ce raliuri ați fost prezenți în sezonul trecut? 

Da, 2019 a fost un sezon foarte tulbure. Am început cu Fiesta veche. Am fost cu ea la Argeș și Arad. La Arad a fost un raliu foarte greu. Am făcut toate alegerile proaste posibile. Atunci m-am supărat foarte tare. Nu pe mașină. Pe mine și pe situație. Când am plecat de la Arad am zis că eu nu mai concurez cu mașina asta. Când am venit acasă, am vorbit cu mecanicul meu din Ungaria, cu Rareș și cu tata și am zis că trebuie să găsim soluții. Am avut mai multe opțiuni, dar am rămas la Fiesta deoarece colaborăm foarte bine cu inginerii de la M- Sport, de la Ford din Polonia. Dacă partea tehnică funcționează foarte bine și cea de comunicare la fel, atunci am zis că mergem tot pe linia asta. Am găsit mașina asta în Ungaria. Avea 1.000 de kilometri și după ce am văzut-o am și zis în secunda doi că eu vreau mașina asta. După aceea a început o luptă imensă să adunăm bani. Mașina a costat 70.000 de euro. (...) După ce ne-am dat peste cap la Iași, în septembrie, am trimis mașina în Ungaria să mi-o repare, dar asta a însemnat că am ratat sfârșitul sezonului. Și așa am avut șase luni de pauză.

Cât de dificil a fost să stai „pe loc” în această jumătate de an? 

Mă măcina că nu pot concura, dar am putut să îmi fac ordine în cap, să mă liniștesc, să mă adun și să mă concentrez pentru sezonul care mă așteaptă. Deci am încercat să văd și partea bună a lucrurilor.

Spuneai mai demult că relația pilot-copilot trebuie să fie mai bună decât o căsnicie reușită. Crezi că cei doi trebuie să fie prieteni și în viața de zi cu zi sau e suficient să se înțeleagă pe parcursul raliurilor? 

Clar, în mașină trebuie să fie o armonie, o liniște și o înțelegere maximă. Asta din punctul meu de vedere este posibil doar dacă și în viața de zi cu zi ai un contact cu copilotul. Am o relație foarte bună cu Rareș. Ne înțelegem foarte bine. Nu există tensiune în mașină și ce e foarte important – mă simte în timpul concursului. S-a văzut și acum.

Care sunt principalele obiective ale echipajul Sonic Motorsport pentru noul sezon ? 

Curând ne vom pune pe treabă și vom lua o decizie. Atunci vom ști clar ce facem anul acesta. Acum am niște planuri destul de mărețe. Avem două linii pe care putem să mergem, dar încă nu ne-am hotărât ce alegem pentru că e în funcție de buget, categoric. În cel mai rău caz, rămânem în Campionatul Național și facem sezon complet, dar vrem Campionat European, care are și trei etape în România, dar asta e în funcție de sponsori. Ei trebuie să fie de acord.

Care etapă este cea mai așteptată din calendarul 2020?

Dacă e să scot în evidență o etapă, e Slivenul pe care am concurat acum doi ani și ne-a plăcut foarte mult. Și anul acesta face parte din Campionatul European și dacă optăm pentru Campionatul European, e clar că acolo vom fi prezenți și așteptăm cu nerăbdare etapa din Sliven.

În concluzie, principalul obiectiv pentru 2020 ar fi să concurați la Campionatul European? 

Da. Asta încercăm. Dacă nu ne reușește, sigur vom fi prezenți la Campionatul Național. 

Mult succes!

Sursă foto: Rally Art.Ro / Szabó Csongor.

Distribuie articolul:  
|

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.