Peste 4.000 de cereri de pensionare, în 2022
Un raport al Casei Județene de Pensii (CJP) Covasna arată că în anul 2022, la sediul instituției s-au primit 4.342 de cereri de pensionare. Informarea privind activitatea desfășurată de CJP Covasna, prezentată în ședința ordinară a Colegiului Prefectural din 30 august a.c. și disponibilă online pe site-ul Prefecturii, arată că pe lângă cererile de pensionare, s-au primit 1.539 de cereri de recalculare sau transfer din alte județe.
În total, anul trecut au fost finalizate 8.273 de solicitări.
„În anul 2022 au fost depuse 5.881 de cereri de stabilire a prestațiilor, din care 4.342 de cereri de stabilire a cazurilor noi de pensie și 1.539 de cereri de recalculare și transferare din alte județe a drepturilor deja stabilite. Au mai fost de soluționat din oficiu un număr de 2.392 recalculări de pensii prin trecere la limită de vârstă sau alte lucrări pentru dosare aflate deja în plată (schimbări de grad de invaliditate, suspendări, încetări la plată, modificări nr. de urmași, schimbări de nume, debite, acordare indice de corecție cf. Deciziei Curții Constituționale nr.702/2019).
Astfel, numărul total de cazuri de soluționat în anul 2022 a fost de 8.273, din care au fost rezolvate 8.074 în cursul anului, diferența se încadrează în termenul legal de soluționare a cererilor (45 zile) și s-au rezolvat la începutul anului 2022. Precizăm că în mod asemănător la începutul anului 2022 au mai fost soluționate în termen un număr de 199 cazuri restante din anul 2021”, se arată în materialul informativ.
Documentul arată că în anul 2022, totalul pensiilor de stat acordate la nivel de județ a fost de 45.105. Dintre acestea, cu limită de vârstă au fost 35.949, anticipat 99, anticipat parțial 1.637, pensii de urmaș 4.291, iar pe invaliditate, o singură pensie.
În ceea ce privește pensiile de agricultori, acestea s-au cifrat la un total de 1.047, din care 907 pe limită de vârstă, 139 pentru urmași și una pe invaliditate.
Indemnizațiile reglementate de legi speciale
Tot Casa Națională de Pensii Publice gestionează și indemnizațiile prevăzute de legi cu caracter special. Astfel că raportul CJP Covasna arată un total de 19.080 de indemnizații acordate în 2022. Dintre acestea, 236 pentru veterani și văduve de război, 39 pentru revoluționari, 6.214 pentru deportați sau deținuți politici, 741 pentru persecutați etnici, 764 pentru detașament de muncă, 956 pentru ajutor lunar soți supraviețuitori și 10.130 de pensii sociale.
Ajutorul de deces
Raportul mai sus menționat arată 2.404 de cazuri de ajutor de deces, în cuantum total de 14.161.963 de lei.
„În cursul anului 2022, s-a acordat ajutor de deces în număr de 2.278 de cazuri în urma decesului pensionarului sau asiguratului și pentru 126 cazuri în urma decesului unui membru de familie. Cuantumul ajutorului de deces în anul 2022 este de 6.095 lei”, se menționează în documentul oficial.
Plata prin cont bancar sau prin Poșta Română?
Achitarea drepturilor stabilite de Casa Județeană de Pensii se realizează în funcție de dorința pensionarului, prin poștă sau prin instituțiile bancare cu care au fost încheiate convenții. Din situația prezentată în materialul informativ rezultă că majoritatea beneficiarilor de prestații (23.850) optează pentru plata prin poștă. Dar diferența este relativ mică, 22.302 preferă prin cont bancar.
Activitatea Casei Județene de Pensii Covasna s-a încheiat, în 2022, cu deficit la Bugetul Asigurărilor Sociale de 203.129 de mii lei, față de 170.343 de mii lei în anul precedent. Aceasta înseamnă o creștere a deficitului de 7,26%.
Planul de măsuri care se va adopta este:
„Reducerea cheltuielilor bugetare cu transmiterea și plata pensiilor și alte drepturi de asigurări sociale – prin popularizarea și încurajarea pensionarilor de a opta pentru plata prin conturi bancare;
Optimizarea cheltuielilor – prin analiza periodică a tuturor cheltuielilor de funcționare în vederea identificării soluțiilor de reducere a acestora, în situațiile în care este posibil;
Recuperarea prejudiciilor constatate – prin transferul debitelor la A.N.A.F.”, se arată în actul oficial.
Reprezentanții instituției speră, totodată, că odată cu implementarea unui program informatic de transmitere a formularelor și a informațiilor pe cale electronică, cererile vor fi soluționate mai rapid. Aceasta, deoarece momentan există impedimente legate de întârzieri cu circulația documentelor, a formularelor necesare la dosare.
Sursa foto: arhivă