SOCIAL 2 aprilie 2013

8 paşi pentru a renunţa la fumat

de Covasna Media | 14 vizualizări

A scăpa de o dependenţă nu e niciodată uşor, indiferent de substanţă. Nicio dependenţă nu este complet chimică, aşa că este foarte important să rupi legătura psihică de produsul respectiv. Un ajutor poate fi şi sprijinul din partea familiei şi prietenilor, dar cel mai important lucru este determinarea ta şi hotărârea cu care ai luat această decizie. Iată câţiva paşi care te vor ajuta să depăşeşti dificultăţile apărute în fiecare etapă din renunţarea la o substanţă ce creează dependenţă, cum e nicotina.

1. Stabileşte-ţi clar motivele principale pentru care renunţi

Oamenii sunt diferiţi, aşa că determină ce este cel mai important pentru tine. De exemplu: sănătatea copiilor sau bolile asociate fumatului. A avea o motivare puternică încă de la început te va ajuta să nu renunţi pe parcurs pentru a îţi atinge scopul final.

2. Fixează o dată exactă începând cu care vei renunţa defintiv

Alocă-ţi câteva zile în care să începi să răreşti obiceiul pentru ca întreruperea să nu fie aşa bruscă, dar nu mai mult de o săptămână. Aşa, o vei amâna la nesfârşit. Efectele lipsei de nicotină nu vor fi aşa pronunţate dacă timp de câteva zile scazi treptat numărul de ţigări sau treci la unele din ce în ce mai slabe.

3. Împărtăşeşte-ţi planul

Spune prietenilor şi familiei ce ai de gând să faci şi explică-le de ce ajutor ai nevoie din partea lor. Să nu fumeze de faţă cu tine, să te încurajeze etc. Încurajează-ţi un prieten să renunţe odată cu tine, va fi mai uşor dacă vă susţineţi unul pe altul sau, dacă eşti o fire competitivă, sigur va fi un factor motivant. Nu vei vrea să fii tu cel care calcă strâmb sau nu merge până la capăt.

4. Notează-ţi momentele zilei sau săptămânii în care este cel mai probabil să simţi nevoia de a fuma

Sau mestecă gumă cu nicotină, de exemplu după masă sau în pauză la birou. Va fi mai uşor să uiţi de nicotină dacă vei găsi activităţi alternative pentru aceste momente.

fumat 1

5. Schimbă tot programul zilei în care ţi-ai stabilit că renunţi la fumat

Această zi ar trebui să fie un început al unei vieţi mai sănătoase. Pregăteşte-te pentru succes, evitând şi alte erori din trecut. Dacă eşti obişnuit să te trezeşti, să te speli şi să te îmbraci repede, să îţi faci pe fugă o cană de cafea pe care să o savurezi cu o ţigară, schimbă tot. Trezeşte-te puţin mai devreme, dă drumul la radio, pregăteşte-ţi un mic dejun sănătos, îmbracă-te şi pleacă optimist spre muncă. Dacă prima zi va fi uşoară, vei continua încrezător şi a doua zi, şi tot aşa, până vei uita complet de ţigări.

6. Încearcă lucruri noi ca să te menţii ocupat

Orice te poate împiedica să fumezi este foarte indicat. Nişte exemple ar fi: înotul, yoga sau chiar croşetatul. Şi petrece mai mult timp liber în locuri în care ştii că nu se fumează, deci nimic nu îţi va aminti de acest obicei: la bibliotecă, de exemplu.

7. Notează-ţi sentimentele şi trăirile

Primele săptămâni după ce ai întrerupt obiceiul sunt cele mai grele. Încearcă să aşterni pe hârtie emoţiile tale, reuşitele – momentele în care consideri că ai fost puternic şi deşi a fost greu nu ai cedat. În timp vei vedea cât de greu era la început şi cât de departe ai ajuns. Schimbările pozitive ce au intervenit în sentimentele tale şi în viaţa ta te vor motiva să nu te întorci vreodată la acest viciu.

8. Recompenzează-te în fiecare zi în care reuşeşti să stai departe de nicotină

Unii oameni folosesc cu succes un borcan sau o puşculiţă. În ea se pun la sfârşitul fiecărei zile banii pe care i-ar fi cheltuit pe ţigări. La cât de repede avansează preţul ţigărilor, vei vedea că în scurt timp vei strânge destui bani în puşculiţă pentru a sărbători cu un masaj relaxant sau o cină cu partenerul/partenera.

Distribuie articolul:  
|

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.