POLITICA 20 octombrie 2021

DN13E, Zagon - Barcani, subiect la audierea ministrului propus al Transporturilor

de Iulia Drăghici - Taraș | 1691 vizualizări

Drumul Național (DN) 13E, porțiunea neasfaltată dintre Zagon și Barcani, a fost subiect de discuție la audierea ministrului propus al Transporturilor și Infrastructurii, Cătălin Drulă, derulată marți în comisia parlamentară de specialitate. 

Discuția a fost abordată de senatorul AUR din județul Covasna, Ionuț Neagu. 

Există în Covasna un drum național, 13E, cu un tronson de 7 kilometri, singurul drum și tronson din țară neasfaltat. Acest tronson este foarte important. De ce? Face legătura între două comunități compacte etnic. (...) Știți de acest tronson? Care sunt măsurile pe care le veți lua? Și sper să nu continuați politica UDMR-ului”, a spus în luarea sa de cuvânt senatorul AUR de Covasna. 

În răspunsul său, Cătălin Drulă a spus, printre altele, că deși nu cunoaște situația de pe DN13E îndeaproape, acesta nu e singurul drum național neasfaltat. Acesta a declarat, în același timp, că o soluție ar putea fi transferarea drumurilor din nou în administrarea autorităților locale și județene. 

„Nu știu exact acest tronson. Pot să spun că sunt multe alte tronsoane de drumuri naționale neasfaltate. E cumva șocant. Pot să vă spun că o parte dintre ele, și eu susțin această politică – este un exemplu în Vâlcea, unde s-a și constituit așa un pic de subiect de încingere politică între două partide principale de pe scenă, DN7D, dacă nu mă înșel, de la Câineni, care e tot așa, neasfaltat și a fost transferat Consiliului Județean prin Hotărâre a Guvernului din care am făcut parte. Mi se pare o idee bună pentru că ce s-a întâmplat a fost că de-a lungul anilor, prin susținere politică sau intervenție politică, multe drumuri care nu aveau ce căuta la rangul de drumuri naționale, au fost upgradate artificial. Și sunt exemple prin toată țara. (...) Nu înseamnă că acele drumuri nu sunt importante, dar o rețea de 16.000 de kilometri de drumuri naționale plus 1.000 de kilometri de autostrăzi, cum are acum CNAIR-ul în gestiune este cumva peste posibilitățile de gestiune și mie mi se pare, și cred în principiul ăsta, ca viziune, ca proiectele să fie făcute cât mai aproape de unde sunt oamenii cărora le pasă de ele. Adică, de multe ori e mai bine să fie la județ, dacă vom avea regiuni, la regiune sau chiar la nivel local”. 

„Înțeleg că soluția dumneavoastră este trecerea înapoi în administrarea Consiliului Județean”, a afirmat, deși a sunat mai degrabă ca o întrebare, senatorul Neagu. 

„Nu știu exact acest sector de drum, v-am mărturisit de la început, dar ar putea fi o soluție și cred că pentru asta va trebui să lăsăm și mai multe resurse la nivel local, nu să facem transferul ăsta în care vine pixul de la București și tot dă el de la cine vrea, pe unde vrea”, a fost răspunsul lui ministrului propus Drulă. 

DRDP Brașov: investiția pentru asfaltarea celor 7 kilometri se ridică la 200 de milioane de lei 

Ulterior, într-un grup de presă, Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov, care administrează sectorul de drum, a oferit un punct de vedere detaliat privind situația de pe DN13E. Printre altele, instituția punctează că acesta este singurul tronson de drum național pietruit aflat în administrarea DRDP Brașov, dar și că asfaltarea drumului ar presupune costuri uriașe, de aproximativ 200 de milioane de lei. 

„DN13 E este un drum de aproximativ 90 de km care este neasfaltat pe o porțiune de 7 km între Zagon și Barcani. 

Sectorul amintit în interpelare se află pe DN13E, tronsonul cuprins între km 74+650 și km 81+700. Pe acest sector de aproximativ 7 km carosabilul este pietruit și se află în administrarea DRDP Brașov începând din anul 2005, înainte de această dată fiind clasificat ca drum județean. 

În ceea ce privește accesul din zona Întorsura Buzăului către municipiul Sfântu Gheorghe ținem să menționăm că lungimea traseului, pe DN13E, prin stațiunea Covasna, incluzând sectorul neasfaltat, este de peste 60 de km (traseul mai poate fi scurtat pe DJ121D, prin Boroșneul Mare). Traseul ocolitor, amintit în petiție, pe DN10 prin Teliu – Hărman – DN11 – Chichiș – DN12 – Sfântu Gheorghe are tot o lungime totală de aproximativ 60 de km (traseul este și mai scurt pe DJ103B, prin Barcani sau prin DJ112D, pe ruta Prejmer – Lunca Câlnicului). Astfel, traseul urmat actual de majoritatea șoferilor nu este un ocol ci are exact aceiași lungime ca de pe DN13E, acesta constituind o rută majoră de tranzit atât pentru localnici cât pentru turiști iar ruta Zagon – Barcani este o rută secundară, cu circulație mai mult de interes local, iar studiile de trafic efectuate de CNAIR SA confirmă acest lucru.

1. Sectorul amintit în petiție are aproximativ 7 km, dintr-un total de peste 89 de km cât are DN13E. Pe acest sector executăm anual, lucrări de reprofilare a drumului și de refacerea a șanțurilor pentru scurgerea apelor pluviale. Pe restul sectorului în decursul anului 2021 s-au realizat reparații asfaltice pe o suprafață totală de peste 13 000 de m2. Acest trase este practicat inclusiv de autovehicule de mare tonaj care transportă lemne din exploatațiile din zonă.

2. DRDP Brașov a cerut CNAIR SA introducerea reabilitării DN13E, pe toată lungimea lui (tronsonul dintre km 00+000 Feldioara și km 89+118 Întorsura Buzăului) în Master Planul General de Transport sau identificarea unei surse de finanțare având în vedere că acest obiectiv necesită fonduri însemnate care depășesc posibilitățile direcției regionale.

3. În urma unei analize făcute de Serviciul Investiții din cadrul DRDP Brașov, în anul 2015, investiția pentru aducerea tronsonului neasfaltat la standarde de drum național se ridică la aproximativ 200 de milioane de lei. Estimarea a avut în vedere strict lucrările la drum fără cheltuielile cu exproprieri și alte costuri suplimentare (de pildă întocmirea documentațiilor de specialitate pentru scoaterea terenurilor din fondul forestier, acolo fiind o zonă împădurită). 

4. Aducerea sectorului neasfaltat la standarde de drum național nu înseamnă doar o asfaltare, ci includ chiar schimbarea traseului pentru că elementele geometrice actuale (curbe, serpentine) nu oferă siguranța necesară. În plus, având în vedere că vorbim de un sector montan, lucrările presupun construirea a numeroase lucrări de artă (poduri, podețe, ziduri de sprijin, șanțuri).

5. Sectorul amintit în interpelare de pe DN13E, cuprins între km 74+650 și km 81+700 este singurul tronson de drum național pietruit aflat în administrarea DRDP Brașov”, arată DRDP Brașov. 

Miniştrii propuşi de premierul desemnat Dacian Cioloş au fost audiaţi marţi în comisiile parlamentare de specialitate. Cătălin Drulă, propus pentru portofoliul de la Transporturi, a fost singurul care a primit aviz pozitiv. Avizul comisiilor este consultativ. Votul asupra listei cu miniştri şi a programului de guvernare va avea loc miercuri.

Sursa foto: captură ecran video YouTube

Distribuie articolul:  
|

POLITICA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.