LIFESTYLE 21 august 2014

Insomnia şi neadevăruri despre ea

de Covasna Media | 54 vizualizări

Noaptea vi se întâmplă să vă răsuciţi în pat, orele trec şi vă este imposibil să închideţi vreun ochi.

Adesea, auziţi vorbindu-se mult de insomnie şi nu ştiţi dacă tot ce se spune este adevărat. Pentru a vă lămuri, dr. psihiatru Agnes Brion, specialist pe probleme de somn, citat de Medisite explică: „Anxietatea şi depresia sunt adesea motivele principale ale insomniei, dar mulţi alţi factori o pot determina”.

Insomniacul nu doarme toată noaptea

Vă treziţi dimineaţa şi aveţi impresia că nu aţi dormit toată noaptea. În cartea sa „Somnul”, Michel Billiard, profesor de neurologie la Facultatea de Medicină din Montpellier, precizează că în Statele Unite se vorbeşte în acest caz de insomnie paradoxală. De fapt, ar fi vorba de o proastă percepţie a somnului specifică persoanelor cu activitate mentală ce survine şi noaptea. De aceea, au impresia că nu au dormit deloc.

Insomnia este ereditară

Chiar dacă toţi membrii familiei sunt insomniaci, nu înseamnă că veţi fi la fel. „Factorii de vulnerabilitate pot fi moşteniţi, de exemplu un grad mare de reactivitate la stres, care face parte dintre elementele declanşatoare ale insomniei, dar totul este legat de noţiunea de gene”, explică Agnes Brion.

Siesta ajută insomniacii

A-ţi face siesta sau a te culca mai devreme a doua zi după o noapte scurtă este o soluţie posibilă, exceptând cazurile de insomnie. Important este să nu confundaţi lipsa somnului cu insomnia. „Problema unui insomniac este că, cu cât se forţează să adoarmă, cu atât acest lucru nu se întâmplă”, spune specialis­tul menţionat. Recomandat ar fi să se aibă în vedere un tratament comportamental pentru a învăţa că insomnia să fie gestionată.

Lectura este bună pentru somn

Lecturarea unei cărţi, privitul la televizor sunt cunoscute ca metode de adormire, dar fiecare om le are pe ale sale. O persoană deloc pasionată de o emisiune de televiziune poate adormi foarte uşor în faţa televizorului, în timp ce o alta va dori să o urmărească până la capăt.

Acelaşi lucru se întâmplă cu o carte (un roman). „În caz de insomnie, trebuie învăţat să se ştie ce anume se potriveşte fiecăruia, astfel încât să-l integreze ritualului de culcare”, sfătuieşte Michell Billiard.

Insomnia are consecinţe asupra sănătăţii

Nu există un nivel standard al orelor de somn, el diferă în funcţie de individ şi de gena lui. Unii simt nevoia să doarmă mai puţin, alţii foarte mult. „În general, nu trebuie să se doarmă mai puţin de cinci ore pe noapte. Unele studii au arătat o anumită incidenţă pe plan metabolic şi cardiovascular, dar nimic nu a fost încă confirmat”.

Obişnuinţa de a dormi prost

Mulţi oameni cred că, după un anumit timp, organismul se obişnuieşte cu un ritm redus de somn, fără să ştie că insomnia nu dispare singură. Are nevoie să fie tratată, în caz contrar apar diverse probleme de sănătate. „Pentru corectarea orelor de somn, există tehnici comportamentale care ajută la controlul factorilor ce inhibă somnul”. De aceea, nu ezitaţi să consultaţi un specialist pe probleme de somn.

Un păhăruţ de alcool provoacă somn

Da, vinul poate avea efectul unui somnifer. Însă, nu este cea mai bună soluţie, el face parte dintre „somniferele” de proastă calitate. „Persoanele ce au o mare cantitate de alcool în sânge se trezesc de multe ori în timpul nopţii şi somnul lor nu este de calitate”, aşa că, uitaţi-l!

Somnifere pentru orice fel de insomnie

Nu, totul depinde de tipul de insomnie de care suferă cineva. De exemplu, insomniacii cronici iau somnifere, dar devin dependenţi de ele. Până la un punct, totul e bine. Atunci când se opresc, apare sevrajul. Se pot prescrie somnifere în caz de insomnii cronice determinate de boli organice sau psihice, însă numai cu avizul unui medic.

Distribuie articolul:  
|

LIFESTYLE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.