INTERVIU 4 august 2023

Solymosi Ákos: „Este un sentiment înălțător atunci când poți defini identitatea unei companii, a unui produs”

de Daniela Luca | 1523 vizualizări

Generația de tineri nu duce lipsă, cu siguranță, de minți creative. O demonstrează și Solymosi Ákos, un designer grafic de 23 de ani din Sfântu Gheorghe. Și-a descoperit latura artistică de mic, iar în prezent își trăiește visul: face ceea ce îi place. Cu toate că este încă masterand, are deja la activ câteva proiecte cu care se mândrește. Ákos ne-a povestit despre drumul său către acest domeniu și despre satisfacția de a vedea felul în care munca prinde viață. Ce ar trebui să știe lumea despre designerii grafici, cum este piața muncii în acest domeniu, dar și dacă tânărul artist are în plan să se întoarcă acasă după ce își finalizează studiile, puteți afla din următoarele rânduri. Interviul face parte din campania ziarului Observatorul de Covasna, intitulată „Tineri fără etichete: 20 de portrete”.

  • Știm despre tine că ești din Sfântu Gheorghe și ai o pasiune pentru designul grafic. Povestește-ne mai multe. Cu ce te ocupi în prezent?

Mă numesc Ákos Solymosi, am 23 de ani și  sunt masterand la Comunicare vizuală, la Universitatea Creștină Partium din Oradea.

  • De unde ți se trage latura creativă? E moștenită sau ai dobândit-o?

Mi-am descoperit creativitatea când eram copil. Îmi plăcea să desenez și am desenat foarte mult. Am participat și la concursuri.

  • Povestește-ne și despre viața ta la Sfântu Gheorghe. Ce apreciezi cel mai mult la acest oraș? Dar care sunt lucrurile pe care le-ai îmbunătăți?

Îmi place aici, acasă, la Sfântu Gheorghe, unde am cei mai mulți prieteni și unde mi-am dezvoltat meseria. Am de toate aici în acest moment: prieteni, familie, proiecte la care lucrez mereu, nu mă plictisesc niciodată. Acestea sunt pentru prezent, apoi în timp cu siguranță vor fi lucruri pe care le-aș schimba, dar în momentul de față sunt bine, nu mă plâng. Întotdeauna e bine să te întorci în Sfântu Gheorghe.

  • Vrei să te întorci acasă după ce finalizezi studiile?

După facultate, vreau să vin acasă și să construiesc viitorul acasă, pentru că dacă toată lumea pleacă, nu va fi niciodată mai bine, iar eu vreau să fiu unul dintre oamenii care arată că se poate construi un viitor acasă.

  • Cum au fost pentru tine anii de studenție și de ce ai decis să faci și masterat?

În timpul anilor universitari am acumulat multă experiență în domeniul graficii, am crescut mult și simt că am găsit ceea ce vreau să fac. Masteratul îl fac pentru că îmi doresc să obțin și mai multă experiență în acest domeniu și mi se pare foarte util.

  • Cum ți-ai ales profesia? Ai știut dintotdeauna că vei merge pe această cale sau ai avut și alte variante?

Am început să mă interesez de graphic design în clasa a opta. Apoi am început să fac niște afișe pentru evenimente și niște logouri ficționale. După aceea am pus mai mult accent pe desen și am început să desenez mai serios și să iau lecții particulare, deoarece aceasta era cea mai mare parte a admiterii. Asta a fost singura variantă pentru mine.

  • Care a fost prima lucrare ilustrată? Care a fost primul client și ce satisfacție ți-a adus munca ta de atunci?

Prima lucrare importantă pe care am făcut-o pentru un comision a fost designul unui birou suspendat și diverse elemente de grafică murală, iar clientul a fost foarte mulțumit de munca mea, ceea ce m-a bucurat foarte mult, pentru că feedback-ul pozitiv este cel care mă impulsionează și mă face să simt că fac o treabă bună și că este nevoie de munca mea.

  • Ai și un loc de muncă în prezent?

Acum studiez, dar în același timp lucrez ca freelancer pentru comenzi, de asemenea, lucrez și pentru Teatrul Szigligeti din Oradea, unde fac afișe pentru spectacole.

  • Cum este piața muncii în acest domeniu?

Piața muncii este foarte puternică în acest domeniu, deoarece există o mulțime de tineri străluciți și talentați, dar, în același timp, fiecare are propriul stil și lucrurile la care excelează, astfel încât fiecare client poate găsi graficianul potrivit pentru el. Cred că este ușor de găsit un loc de muncă în cadrul acestei profesii.

  • Ce ar trebui să știe lumea despre persoanele care fac design grafic? Ce fac ele mai exact?

Designerii grafici își folosesc abilitățile de utilizare a textului, a culorilor și a imaginilor pentru a face ideile complexe mai accesibile prin ilustrarea conținutului. De asemenea, este important de reținut că designerii grafici pot transforma în mod creativ datele statistice în diagrame și grafice vizuale, logo-uri și materiale de marketing.

  • Unde îți găsești inspirația pentru fiecare proiect și care este procesul tău creativ? Preferi să schițezi și cu creionul, de exemplu, sau lucrezi direct pe calculator?

La începutul unui proiect întotdeauna caut inspirație pe internet, de exemplu pe Pinterest, Behance, Dribbble. Îmi notez lucrurile care ar putea caracteriza produsul sau brandul, iar pe baza acestor lucruri voi face designul, odată pe hârtie și apoi în format digital. Unele proiecte sunt în mod clar secvențiale, dar altele durează ceva mai mult timp pentru a ajunge la finalul unui proiect.

  • Chiar dacă ești și tu un începător în acest domeniu, dacă te-ai întoarce în trecut, probabil că ai fi făcut diferit unele lucruri sau ai fi trecut altfel prin anumite etape de învățare. Ce sfaturi ai pentru tinerii care vor să își dezvolte latura creativă și să își construiască un viitor în domeniul designului?

Sfatul meu este că ar trebui să se implice doar dacă sunt interesați și bucuroși să o facă. Dacă sunteți creativi, dacă vă place să gândiți creativ, dacă aveți idei bune, atunci v-aș recomanda cu siguranță să încercați, pentru că este o profesie care necesită aceste calități. Trebuie să fii inspirat, să muncești din greu și să te perfecționezi, pentru că nu o poți face fără practică. Cu cât te dezvolți mai mult, cu atât mai ușor este să faci această meserie. Observ că acum, când primesc un proiect, încep să mă gândesc la el și am instant o imagine în capul meu despre cum va arăta designul. Merită cu siguranță să-ți construiești un viitor din asta, pentru că este o profesie care îți asigură un trai bun, dar este, de asemenea, un sentiment înălțător atunci când poți defini identitatea unei companii, a unui produs și mai ales când vezi imaginea creată.

Distribuie articolul:  
|

INTERVIU

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.