CULTURA 7 aprilie 2022

Semnal de alarmă de la Direcția Județeană de Cultură: puțini angajați și multe cereri de avizare

de Iulia Drăghici - Taraș | 790 vizualizări

Numărul mic de angajați (trei, cu tot cu directorul) de la Direcția Județeană de Cultură poate deveni o slăbiciune în lanțul obținerii avizelor necesare pentru derularea proiectelor nerambursabile, atrage atenția șeful instituției. În vreme ce angajați sunt tot mai puțini, din cauza salariilor mici și condițiilor de muncă improprii, documentele înregistrate sunt în continuă creștere.  

Cu 15% a crescut în 2021, față de 2020, numărul documentelor înregistrate și soluționate la nivelul Direcției Județene de Cultură (DJC) Covasna, arată un raport prezentat de șeful instituției, Csáki Árpád, la ședința Colegiului Prefectural din martie. Date mai concrete arată că în 2019 pe la această instituție au trecut 1743 de documente, în 2020 au fost 1756, iar în 2021 numărul documentelor înregistrate și soluționate a crescut la 2019. 

Toate acestea în condițiile în care la Direcția Județeană de Cultură Covasna sunt opt posturi în total, iar în prezent doar trei sunt ocupate, dintre care unul este directorul.  

E o situație foarte gravă. (...) Începem să ajungem în situația în care nu putem să asigurăm buna desfășurare a procedurii de avizare pentru că mulți dintre beneficiari se întâlnesc cu noi în momentul în care, prin Certificatul de Urbanism, li se solicită avizul și din partea Direcției Județene pentru Cultură. De obicei, noi dăm avize pentru intervenții la monumente istorice, avize la intervenții în zonele de protecție a monumentelor istorice, în zonele protejate – de exemplu un centru istoric, dăm avize din punct de vedere arheologic, dacă există sau nu situri arheologice pe imobilul respectiv și în alte situații similare”, a spus, la finele lunii martie, într-o conferință de presă organizată la Prefectură, Csáki Árpád, șeful Direcției Județene pentru Cultură Covasna.  

În curând vor fi scoase la concurs două funcții publice de execuție, pentru posturi de arhitect și arheolog, dar speranțe să fie ocupate nu sunt foarte mari, având în vedere să specialiștii căutați pentru aceste locuri de muncă găsesc salarii mult mai mari pe piața liberă.

Anual pierdem câte un coleg, ori din cauză că intră în pensie anticipată, ori demisie din cauza condițiilor financiare. Primordial ar fi să găsim colegi de specialitate. E o problemă mare pe întreaga țară. Arheolog și arhitect cu minim 7 ani de specialitate să aduci pentru astfel de salarii e greu, dar încercăm. (...) Ar fi foarte important să rezolvăm cu personalul pentru că și în perioada pandemiei am văzut că solicitările au crescut cu o medie de 15 procente anual. (...) Preconizăm și pentru anul 2022 că numărul solicitărilor pentru aviz va crește foarte mult având în vedere faptul că există multe proiecte infrastructurale, finanțare de la UE, Programul Național de Redresare și Reziliență, Programul Național Anghel Saligny, deja am început să primim documentații de gaze naturale, apă, canalizare, care trebuie avizate de instituția noastră încă de la faza studiului de fezabilitate”, a mai spus Csáki Árpád. 

Acesta a spus și că a înștiințat Prefectura și Consiliul Județean ca la rândul lor să informeze autoritățile locale „că aceste documentații trebuie avizate încă din această fază și trebuie depuse studii de fezabilitate exact ca și la Mediu, studii din punct de vedere arheologic, (...) să nu cumva să stăm în calea progresului, pentru că ar putea exista cazuri în care trebuie să solicităm descărcare arheologică”. 

Potrivit legislației în vigoare, Direcția Județeană de Cultură are peste 100 de atribuții, în domeniile: patrimoniu cultural imobil; monumente de for public; patrimoniul tehnic și industrial; patrimoniul arheologic; patrimoniu cultural mobil; patrimoniul imaterial; muzee/colecții publice și private; proiecte și programe culturale.

Distribuie articolul:  
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.