CULTURA 31 mai 2022

7 concluzii ale organizatorilor SepsiBook, la finalul primei ediții

de Iulia Drăghici - Taraș | 1418 vizualizări

Prima ediție a târgului de carte și festivalului de literatură contemporană SepsiBook, desfășurată în perioada 26 – 29 mai a.c., la Sepsi Arena din Sfântu Gheorghe, a înregistrat aproximativ 7.000 de vizite, au dezvăluit organizatorii luni, într-o conferință de presă. Tot în acest context au prezentat și primele concluzii ale evenimentului organizat în premieră în reședința de județ. Iată care sunt șapte dintre acestea: 

1. Cele 7.000 de vizite demonstrează că era nevoie de un astfel de eveniment în paleta complexă a vieții culturale din Sfântu Gheorghe

Statisticile dezvăluite de organizatorii SepsiBook luni, care arată că s-au înregistrat aproximativ 7.000 de vizite, cele mai multe sâmbătă (peste 2.200), este o dovadă a faptului că există loc pentru acest eveniment cultural între toate celelalte organizate de-a lungul anului la Sfântu Gheorghe (de exemplu, Săptămâna Culturală a Zilelor Sfântu Gheorghe, Festivalul Reflex, PulzArt, D-ButanT, Flow, Bienala de Grafică și altele). 

Putem spune fără nicio reținere că târgul de carte și festivalul de literatură contemporană SepsiBook ne-a depășit așteptările. Am vorbit pentru prima dată despre această inițiativă în luna noiembrie a anului trecut, și atunci a fost clar că va fi un eveniment de nișă, care umple un gol, pentru că aveam deja un eveniment de mai mare anvergură în Sfântu Gheorghe pentru toate sectoarele culturale, și era timpul pentru un eveniment al cărții și de un festival literar”, a declarat viceprimarul Vargha Fruzsina. 

Datele înregistrate după acest eveniment mai vorbesc și despre aproximativ 80 de programe organizate în cele patru zile, 130 de persoane invitate, peste 1.000 de copii care au participat la eveniment în mod organizat din peste 40 de clase, de 40 de edituri care și-au vândut cărțile la 30 de standuri și de o echipă de organizare de aproximativ 110 persoane, dintre care o treime voluntari. 

În ceea ce privește vizitatorii, informațiile organizatorilor arată că nu au fost doar localnici, ci au fost și grupuri din Întorsura Buzăului, dar și din Odorheiul Secuiesc, Brașov sau chiar Cluj-Napoca (masteranzi și doctoranzi de la Facultatea de Litere a UBB). 

2. Ultimul eveniment de acest tip a fost organizat acum peste 80 de ani la Sfântu Gheorghe

Viceprimarul Vargha Fruzsina a spus că târgul de carte organizat la finele săptămânii trecute este primul organizat după mai bine de opt decenii. 

Au trecut 81 de ani de când în zona noastră nu a mai avut loc un astfel de eveniment. Așa că a venit momentul să se mute accentul și în această direcție și eu cred că odată cu SepsiBook am creat încă o oportunitate de întâlnire și am organizat un adevărat festival de carte, și dorim să profităm de această oportunitate și să o transformăm într-o tradiție, deci să organizăm acest eveniment în fiecare an, și mai colorat, și mai bine gândit, și mai deschis pentru publicul larg”, a spus aceasta. 

3. Arena Sepsi este o locație bună și pentru acest tip de eveniment, nu doar pentru sport 

Chiar dacă într-o primă fază s-ar fi putut spune că Arena Sepsi nu este o locație tocmai la îndemână și că o știm mai degrabă prin prisma competițiilor sportive, organizatorii spun că a fost o alegere foarte bună pentru SepsiBook. Locul a oferit spațiu suficient pentru standuri, pentru scenă, zona de bar, zona de activități pentru copii, transmite eleganță și bun-gust, luminozitate, calități potrivite pentru acest tip de evenimente, și în plus are și grupuri sanitare incluse, deci nu a fost nevoie de folosirea celor de plastic. 

S-a dovedit că Arena Sepsi este un loc excelent, potrivit pentru acest tip de eveniment. Am reușit să oferim un târg de carte cu multe experiențe și a fost îmbucurător că oamenii au venit în număr mare, au fost interesați și s-au bucurat vizibil”, a declarat directorul festivalului, Gombos Zoltán.

4. Universul Copiilor trebuie să crească 

Colțul dedicat activităților pentru cei mici, numit Universul Copiilor, va trebui extins la ediția de anul viitor, pentru că se pare că spațiul de 70 de metri pătrați pus la dispoziția acestui tip de activități s-a dovedit insuficient. Pe tot parcursul celor patru zile, locația, care a cuprins zonă de jocuri sau de desenat, întâlniri cu autorii, cu diferiți artiști, dar a fost și spațiu de relaxare pentru părinți și copii, a fost mereu ocupată. 

Ceea ce este sigur, este că partea aceea cu Universul Copiilor trebuie extinsă. Cei 70 de metri pătrați s-au dovedit prea puțini, deși dacă auzi de 70 de metri pătrați, cât un apartament de trei camere, ai zice că e destul. Nu a fost. A fost mereu plin cu copii, părinți”, a mai spus Gombos Zoltán. 

5. Încep pregătirile pentru ediția a doua cu analiza tuturor aspectelor 

Dacă pentru ediția din acest an pregătirile au început din noiembrie-decembrie 2021, ediția cu numărul doi va avea parte de pregătiri prelungite, pentru că încep chiar de acum. În perioada următoare, organizatorii se vor întâlni și vor pune cap la cap toate reacțiile primite de la parteneri, edituri, invitați, dar și propriile constatări, și se vor trage concluzii despre ce a mers, ce nu, ce se reia, ce va fi diferit. 

Nu ne vom odihni săptămâna asta pentru că trebuie să vedem pe îndelete toate concluziile și toate observațiile. (...) Noi am lucrat din decembrie zi de zi. (...) Acum am ales o variantă și trebuie să vedem dacă la anul vom face la fel anumite lucruri sau vom face altfel. Vrem ca această experiență completă a participării la SepsiBook să fie cât mai plăcută și cât mai cu miez”, a declarat luni Szonda Szabolcs, directorul Bibliotecii Județene „Bod Péter” și director de programe al SepsiBook.

6. Se va acorda o atenție deosebită datei organizării ediției viitoare 

Data în care se va organiza ediția viitoare este unul dintre cele mai importante subiecte care trebuie stabilite, pentru că cea de acum le-a cam pus bețe în roate organizatorilor. Asta în principal din cauză că în țară sunt în derulare sau în pregătire evenimente similare, cu tradiție (ca Bookfest din București). Efectul s-a simțit în oferta de carte în limba română, care a fost mică pentru că editurile au deja în program alte evenimente pentru această perioadă. 

Trebuie să fim și mai avizați și mai isteți, pentru că asta e cea mai mare dilemă: a găsi o perioadă bună. (...) A trebuit să fim atenți și la proporțiile din program. Dacă am fi avut o reacție mai bună și numeric din partea editurilor românești, probabil că am fi făcut altfel. Trebuie să ne gândim pentru ediția viitoare cum e mai bine, să fie o zi cum a fost vineri, cu mai multe programe în limba română sau cu autori români, sau să fie răsfirate în program. Logica noastră a fost că, dacă vine public din altă parte, atunci să aibă în ziua aceea mai mult la dispoziție. Dar astea sunt concluzii pe care trebuie să le punem cap la cap și să găsim toate informațiile care ne pot ajuta să răspundem mai bine la exigența publicului în ediția următoare”, a mai spus Szonda Szabolcs. 

7. Iubitorii de cărți nu trebuie să aștepte până la următoarea ediție să întâlnească autorii preferați; cărți bune și pentru toate gusturile îi așteaptă la Biblioteca Județeană 

Dacă scopul principal al evenimentului a fost să apropie oamenii de lectură, un obiectiv secundar îl reprezintă și popularizarea activităților Bibliotecii Județene. Așa că luni a fost lansată și o invitație către cetățeni, de a folosi cât mai des serviciile acestei instituții. 

Sloganul «Răsfoiește experiențe» poate rămâne în vigoare. Și această apropiere de carte care s-a întâmplat în ultimele zile, eu îmi doresc să devină o parte a vieții cotidiene. Am spus că nu vrem să facem un eveniment pentru un cerc restrâns sau doar pentru cei avizați, ci poate fi o sărbătoare a cărții în care fiecare să își găsească locul. Cred că s-a cam întâmplat acest lucru. Pe linia aceasta vrem să mergem. Pe cei care nu au ajuns sau nu au mai găsit la stand cartea dorită îi așteptăm la bibliotecă. Aici avem toate cărțile. Chiar ne dorim să se răsfrângă pozitiv și către utilizarea bibliotecii acest eveniment. Noi le stăm la dispoziție zi de zi”, a concluzionat directorul Bibliotecii Județene. 

În final, reamintim că târgul de carte și festivalul de literatură contemporană SepsiBook a fost organizat în parteneriat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, Consiliul Județean Covasna, Biblioteca Județeană „Bod Péter” și Casa de Cultură „Kónya Ádám”. 

Sursa foto: Observatorul de Covasna și SepsiBook

Distribuie articolul:  
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.