EDUCATIE 10 decembrie 2020

Vești bune pentru elevii covăsneni din învățământ special

de Covasna Media | 1840 vizualizări

Potrivit art. 53 din Legea educației naționale, cu modificările și completările ulterioare, învățământul special dispune de planuri de învățământ, de programe școlare, de programe de asistență psihopedagogică, de manuale și de metodologii didactice alternative, adaptate tipului și gradului de dizabilitate, aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.

Pe 3 decembrie 2020, Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării, a emis ordinul prin care s-au aprobat, pentru prima dată, programele școlare pentru cele 425 de discipline din învățământul special.

Aceste programe școlare pentru învățământul special sunt elaborate în baza planurilor-cadru aprobate prin ordinul nr. 3.662/2018 și reprezintă o premieră prin prisma faptului că, față de ceea ce exista anterior, acestea sunt concepute ținând seamă de tipurile de dizabilitate. Astfel, prin intermediul acestor 425 de programe școlare, se va urmări parcursul educațional la nivel preșcolar, primar și gimnazial pentru copiii cu:

  • dizabilități intelectuale grave, severe și/ sau asociate;
  • dizabilități intelectuale moderate, ușoare;
  • dizabilități senzoriale multiple;
  • dizabilități auditive;
  • dizabilități vizuale;
  • dizabilități locomotorii.

Totodată, au fost elaborate și programele școlare pentru elevii din centrele de detenție, centrele educative și penitenciare

Din cele 425 de programe școlare aprobate, 71 sunt în limba maghiară.  

Ultimele programe aprobate pentru elevii cu deficiențe ușoare erau din 1993, revizuite parțial în 1998. Astfel, după aprobarea planurilor-cadru prin ordinul nr. 3662/2018 la inițiativa MEC încă din anul 2018 s-a trecut la elaborarea programelor școlare pentru fiecare categorie de elevi cu CES menționat mai sus. Programele conform solicitării IȘE urmau să fie elaborate pe competențe, activități de învățare etc. conform noilor reglementări metodologice.

Astfel, programele școlare de elaborat au fost repartizate pe județe, de regulă fiecărui județ revenind disciplinele aparținând unei arii curriculare. În cazul județului Covasna, aceasta a fost aria curriculară om și societate, atât pentru elevii cu dizabilități intelectuale ușoare/ moderate cât și pentru cei cu deficiențe grave, severe și/ sau asociate. 

Astfel, profesorii de psihopedagogie specială, profesorii psihopedagogi cât și cei de specialitate (socio-umane, istorie, religie) au elaborate programele școlare la religie romano-catolică, religie reformată DMU și DMS (primar și gimnazial) – în total 6 programe ca și la istoria și tradițiile minorității maghiare (DMU gimnaziu). Prin decizia inspectorului școlar general au fost desemnați pentru fiecare disciplină câte 2-3 profesori de specialitate, respectiv 2-3 profesori psihopedagogi în funcție de complexitatea acesteia, precum și un profesor de limba și literatura maghiară pentru fiecare tip de dizabilitate în general. În total au fost cooptați în diferite etape ale activităților mai mult de 40 de cadre didactice din județ. 

Aceste echipe de specialiști/ cadre didactice, pe lângă elaborarea programelor menționate, au contribuit și la traducerea unui nr. de 24 de programe (abilități socio-emoționale, istorie, educație civică, geografie etc. atât pentru elevii cu dizabilițăti ușoare cât și pentru cei cu dizabilități grave) elaborate în alte județe. Astfel, învățământul special figurează printre puținele domenii care dispun și de programe traduse în limba maghiară la aproape toate disciplinele din planul – cadru, IȘJ Covasna coordonând această activitate (de traducere a programelor școlare în limba maghiară) la nivel național. Activitățile au fost coordonate de către dl. Bokor Attila, inspector de specialitate, din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Covasna.

Ulterior, atât programele elaborate cât și traducerile acestora au fost revizuite de două ori conform recomandărilor Institutului de Științe ale Educației (IȘE) respectiv în conformitate cu cele ale Comisiei Naționale de Specialitate pentru învățământul special.

Noile programe vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2021-2022.

În județul Covasna în prezent funcționează o singură unitate de învățământ special cu două rute de școlarizare, separat pentru elevii cu dizabilități intelectuale ușoare/ moderate, respectiv pentru cei cu dizabilități grave/ severe /asociate - Școala Gimnazială Specială din Sfântu Gheorghe. Grupele de preșcolari arondate acestei școli sunt distribuite astfel: câte o grupă la GPP „Cimbora” din Baraolt, GPP „Manocska” din Tg. Secuiesc, respectiv la GPP „Árvácska” din Sfântu Gheorghe. De asemenea, funcționează și clase primare/ gimnaziale speciale arondate acestei instituții la Baraolt (2 clase), respectiv la Tg. Secuiesc (4 clase). Menționăm că elevii cu dizabilități intelectuale ușoare, după absolvirea claselor gimnaziale, își pot continua studiile la nivelul învățământului profesional/ tehnic special în cadrul claselor speciale constituite la Liceul Tehnologic „Puskas Tivadar” din Sfântu Gheorghe. 

Sperăm ca, după ce au fost aprobate aceste programe școlare, în anul 2021 MEC să lanseze și solicitarea de elaborare a unor manuale școlare specifice pentru învățământul special, având și inițiativa elaborării acestora și în limba maghiară sau a traducerii acestora.

Biroul de presă al ISJ Covasna

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.