EDUCATIE 5 aprilie 2018

Premieră în învățământul românesc, pornită în județul Covasna

de Iulia Drăghici - Taraș | 2411 vizualizări

Sfântu Gheorghe găzduiește Olimpiada națională de Limba și Literatura Română pentru Minorități, care vine cu o noutate pentru elevii maghiari

Reședința județului Covasna, Sfântu Gheorghe, este în perioada 3 – 6 aprilie a.c., gazda Olimpiadei de Limba și Literatura Română pentru Minorități – etapa națională, la care iau parte peste 110 elevi de nivel gimnazial din 18 județe din țară, dar și din Chișinău, Republica Moldova. Nu este întâmplător faptul că evenimentul este organizat aici, spun organizatorii activităților, care subliniază că anul acesta olimpiada a venit cu o premieră pentru învățământul românesc.  

Cei mai buni elevi de gimnaziu la materia Limba și literatura română dintre cei care învață la secții cu predare în limbile minorităților sau în diaspora se află zilele acestea la Sfântu Gheorghe, mai precis la Colegiul Național „Székely Mikó”, unde susțin probele scrisă și orală la această materie. Premiera de anul acesta vine după schimbarea de programă pentru elevii de clasa a V-a, care a determinat reprezentanții Ministerului Educației să modifice regulamentul evenimentului. Astfel, începând din acest an, olimpiada pentru minorități este independentă de clasica Olimpiadă de Limba și Literatura Română, și se desfășoară în două secțiuni: maghiară, respectiv alte minorități. Premierea, care are loc joi, cuprinde trei premii și o mențiune pentru elevii cu notele cele mai mari la secțiunea maghiară, iar alte trei premii și o mențiune pentru cei de la alte secțiuni.

Ne aflăm în fața unei premiere în învățământul românesc. Pentru prima dată Olimpiada de Limbă și Literatură română pentru Minorități are două secțiuni: secțiunea pentru minoritatea maghiară și secțiunea pentru celelalte minorități și pentru românii din Diaspora. Avem parte de o organizare impecabilă din partea gazdelor. Liceul acesta minunat cu oameni deosebiți ne-au pus totul la dispoziție, copiii se simt extraordinar de bine. (...) Mă bucur că am reușit să organizăm această olimpiadă, mai ales în Anul Centenarului pentru că limba română înseamnă pentru acești copii o șansă în plus pentru perspectiva de inserare pe piața muncii și în alte zone decât în județele de proveniență, deci au deschidere foarte mare”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, inspectorul general din cadrul Ministerului Educației Naționale, Mina-Maria Rusu. 

„Această olimpiadă este de anul acesta separată de Olimpiada de Limba și Literatura Română. Noul curriculum național apărut în programa pentru minoritatea maghiară a transformat automat acest eveniment într-o olimpiadă independentă care cuprinde două secțiuni: minoritatea maghiară și secțiunea alte minorități. (...) E important că acest eveniment se organizează la noi datorită specificului județului și ne onorează faptul că ni s-a propus să îl organizăm noi”, ne-a declarat miercuri și inspectorul de Limba și literatură română de la IȘJ Covasna, principalul coordonator al olimpiadei, profesoara Maria Pandele.

„Pentru noi, organizarea acestei olimpiade este un privilegiu și ne pare bine că după 16 ani, iată că se întoarce, dar sub altă formă. În 2002 a fost organizat cu subiecte unice pentru toți copiii aparținând minorităților naționale, adică atât pentru secția maghiară, cât și pentru copiii de la alte secții, cum ar fi germană, sârbă și așa mai departe. Acum, eu zic că este un moment revoluționar faptul că pentru secția maghiară s-au elaborat subiecte distincte decât pentru copiii care provin de la alte secții minoritare. Organizarea olimpiadei impune o muncă uriașă și cred că a fost nevoie și de o colaborare între școala gazdă, Colegiul Național „Székely Mikó”, Inspectorat și toți profesorii de limba română. A fost o muncă în echipă”, ne-a declarat, imediat după festivitatea de deschidere de miercuri, inspectorul școlar general al județului Covansna, Kiss Imre.

Și alte cadre didactice implicate în coordonarea evenimentului au precizat că premiera de la Sfântu Gheorghe este una îmbucurătoare.

„Pentru noi este o bucurie de nedescris pentru că această olimpiadă se organizează pentru prima dată în județul nostru. Mergând pe diferențierea secțiilor, este o șansă unică pentru noi și pentru copiii noștri să se afirme prin creativitate și cunoașterea limbii române. Subiectele au fost foarte frumoase și cred că potrivite pentru clasele gimnaziale prezente la această olimpiadă”, ne-a spus miercuri și profesoara de limba română Kiss Maria, prezentă la eveniment în calitate de coordonator.

Șefii Ministerului Educației, în frunte cu ministrul Valentin Popa, secretarul de stat pentru minorități, Elena Elisabeta Covaci și președintele Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților, Camelia Gavrilă au transmis mesaje personalizate pentru această olimpiadă, spun coordonatorii evenimentului, pentru a marca importanța acestei premiere.

De asemenea, organizatorii evenimentului au ținut să sublinieze în cadrul festivității de deschidere celebra zicală maghiară „Câte limbi cunoști, atâția oameni ești” pentru a-i încuraja pe elevii să iubească și să vorbească limba română.

 „Nu poți să devii un om deplin în țara ta, dacă nu vorbești și nu cunoști foarte bine limba statului

Importanța faptului că elevii maghiari au acum șansa de a susține propria olimpiadă la limba română, fapt care îi stimulează și încurajează să o învețe chiar dacă nu sunt nativi a mai subliniat-o încă o dată inspectorul școlar general al județului Covasna, Kiss Imre, precizând că astfel elevii maghiari primesc șansa să devină pe deplin „oameni în țara lor”, vorbind limba statului în care s-au născut.

Știm că învățarea și cunoașterea limbii române este obligatorie pentru toți.  Pentru copiii aparținând minorităților naționale, dincolo de obligație cred că este și o necesitate intrinsecă. Nu poți să devii un om deplin în țara ta, dacă nu vorbești și nu cunoști foarte bine limba statului, limba română. Problema noastră, de fiecare dată, a fost cum să îi determinăm să învețe de plăcere și chiar să vorbească și să reușească să comunice în limba română. Pentru acestea a fost nevoie de programe specifice (...), iar în acest an școlar a fost introdusă noua programă și în clasa a V-a și cred că deja se vede o evoluție în învățarea și însușirea limbii române. E important să înțeleagă toată lumea că un copil care nu vorbește limba română ca limbă maternă trebuie să o învețe cu anumite metode și este bine că Ministerul a făcut deja acest pas și pe parcursul anilor școlari de va dovedi că dacă se învață după o programă specifică, cu alte metode, rezultatele vor fi vizibile. Important este ca acești copii să știe să comunice și să se realizeze la noi în țară și să nu fie nevoiți să plece”, ne-a explicat Kiss Imre.

Județul Covasna, inițiator și gazdă în premieră pentru Olimpiada de limba română pentru minorități

Olimpiada de Limba și Literatura Română pentru Minorități a luat ființă în anul școlar 2001-2002 tot în județul Covasna, din dorința de a găsi soluții potrivite pentru ca și copiii de la alte secții, în special cea maghiară, fiind cea mai mare minoritate din țară, să învețe limba română mai ușor și mai plăcut.

La prima ediție, gazdă a fost tot județul Covasna, prin Liceul Teoretic „Mikes Kelemen”. Din 2005 – 2006, Ministerul a emis o notă prin care a hotărât unirea celor două olimpiade, de Limba și literatura română „Mihai Eminescu”, la care participă toți elevii și această olimpiadă mai mică, pentru minorități, cea din urmă fiind organizată ca secțiune. Astfel, începând din anul școlar 2017- 2018 Olimpiada de Limba și Literatura Română pentru Minorități a devenit independentă, având la rândul său alte două secțiuni, cum am notat, maghiară și alte minorități sau români din diaspora.

„Elevii care nu au limba nativă română pot astfel să obțină performanțe și la nivelul disciplinei limba și literatura română pentru că este foarte greu să intre în competiție cu elevii care vorbesc nativ limba română și nu au aceleași șanse de a obține premii. Atunci s-a născut ideea organizării unei olimpiade pentru minorități, aici fiind vorba în principal de participarea elevilor care sunt înscriși la alte secții de predare decât limba română, deci nu s-a mers pe ideea de naționalitate, ci pe ideea de secție de predare”,  a declarat inițiatorul evenimentului, fost inspector de Limba și literatura română în județul Covasna, din perioada 2000 - 2006, Nemes Iuliana, la o conferință de presă de la IȘJ din luna martie.

În total, județul Covasna a găzduit anul acesta școlar trei etape naționale la olimpiadele școlare, dar și un concurs sportiv de nivel național la lupte libere.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.