EDUCATIE 22 noiembrie 2023

Liceul Teoretic „Mircea Eliade”, la Strasbourg, în Parlamentul European

de Covasna Media | 1421 vizualizări

Programul EUROSCOLA de la Strasbourg se adresează elevilor din întreaga Europă, oferindu-le ocazia să experimenteze direct democrația parlamentară europeană. Liceul Teoretic „Mircea Eliade” a primit o invitație în acest sens pentru data de 16 noiembrie, 2023. 24 de ambasadori juniori din cadrul Programului EPAS Școală - Ambasador a Parlamentului European și două cadre didactice au participat joi la o dezbatere pe tema „Climate change”, o temă care se potrivește „mănușă” LTME-iștilor, aceștia militând de ani buni pentru menținerea sănătății mediului înconjurător.

Fiecare ambasador junior a identificat soluții de diminuare și stopare a încălzirii globale, ce putem schimba în bine în domeniile agricultură, construcții, industrie, legislație și transport, dar și ce obiective ecologice are LTME pe termen mediu și lung.

Programul activităților s-a derulat în intervalul 8.00-16,00 în hemicycle-ul Parlamentului European. De dimineață, ambasadorii juniori au fost împărțiți în grupe eterogene, interacțiunea cu elevi din alte țări dându-le ocazia să socializeze și să disemineze informații legate de schimbările climatice.

S-a vizionat un video, care prezenta un mesaj al dnei Roberta Metsola, președinta Parlamentului European. Mesajul a vizat probleme contemporane, de la cele legate de mediu, până la cele legislative. Ulterior, a  avut loc o sesiune Q&A cu vicepreședinta germană Nicola Beer. Elevii i-au adresat întrebări privind o varietate de subiecte: curiozități legate de rolul Parlamentului European, soluții privind schimbările climatice, soluțiile impuse, cum putem salva planeta, dar și ce am putea face, în calitate de cetățeni europeni, pentru a contribui la atingerea neutralității climatice și stoparea încălzirii globale.

A urmat interviul cu doamna Aleyda Hernandez Laviades care a răspuns întrebărilor privind industria, energia, cercetarea și rolul Parlamentului European. A fost o discuție foarte interesantă, dat fiind faptul că era specializată în aceste domenii. Din nou, răspunsurile au fost complexe, în acest mod reușind și să alerteze auditoriul cu privire la schimbările climatice. Această parte a sesiunii li s-a părut elevilor ca fiind cea mai interesantă: au avut șansa să fie  eurodeputați pentru o oră. Au putut vota amendamentele propuse, au putut veni cu propuneri.

Penultima parte a evenimentului a constat într-o dezbatere pe aceeași temă care privește încălzirea globală. Ambasadorii juniori au colaborat cu elevi din alte țări. România a făcut parte din grupa „Undecided”, ceea ce s-a dovedit a fi destul de dificil. Au analizat în detaliu fiecare amendament propus și abia apoi au luat decizia considerată a fi corectă.  

Ultima parte a constat tot într-un fel de dezbatere, în prim plan fiind valorile Europei și alegerile electorale. Elevii au expus una dintre cele mai importante valori ale UE - egalitatea. Eleva Ana Sabrina Bularca din clasa a XI-a B a reușit și o intervenție directă pe această temă, evidențiind importanța egalității de gen.

Ce spun elevii și profesorii participanți de experiența din Parlamentul European și ce intenții au legate de sănătatea mediului înconjurător?

  • Alisia Bularca (clasa a XI-a B): În cadrul Parlamentului European, pot spune cu siguranță că am aflat cu câtă seriozitate este tratată tema „Climate Change" și cu câte soluții vin membrii Parlamentului European pentru a diminua emisiile de carbon. Totuși, multor soluții le trebuie date timp și răbdare, iar precum susțin membrii Parlamentului, și noi suntem implicați în acest joc care cere participarea noastră spre a îmbunătăți lumea.
  • Marina Oagă (clasa a X-a B 1): Noi, ca ambasadori juniori și ca posibili viitori europarlamentari trebuie să facem tot posibilul pentru a proteja mediul în care trăim. Dar mai întâi, trebuie să ne asigurăm că nu suntem singurii care au acest plan. În acest sens, am putea organiza activități de conștientizare a importanței sănătății mediului prin crearea de afișe, susținere de dezbateri, workshop-uri etc.

  • Georgiana Stroie (clasa a XII-a C): Ca ambasador junior, aș putea să combat schimbările climatice dacă o să am grijă să reciclez corect, să plantez legume la mine în grădină sau să le cumpăr de la agricultorii locali. De asemenea, pot să îi învăț pe cei din familia mea cât este de important să reciclăm și să ne schimbăm obiceiurile zilnice în obiceiuri ecologice.
  • Iulia Roth (clasa a XI- a C): În Parlamentul European am aflat că schimbările climatice sunt cauzate în principal de activitățile umane care eliberează cantități mari de gaze cu efect de seră în atmosferă. Principalii contributori la creșterea temperaturilor includ arderea combustibililor fosili pentru energie, defrișarea, procesele industriale și agricultură.
  • Bianca Morar (clasa a XII-a C): În Parlamentul European am aflat că se dorește atingerea neutralității carbonului în întreaga economie până în 2050 și că până în 2030 energia din surse regenerabile să atingă procentul de 42,5.
  • Lăcrămioara Tudor-Prundar (cadru didactic): Prin participarea și activitățile desfășurate cu ajutorul programului EUROSCOLA de la Strasbourg în data de 16.11.2023, am avut ocazia de a experimenta direct democrația parlamentară europeană, cu tema „De la criza energetică la un viitor sustenabil: măsurile UE împotriva schimbărilor climatice”. În calitate de cadru didactic am dobândit informații prețioase cu privire la soluțiile identificate pentru diminuarea și stoparea încălzirii globale. Mă simt cu adevărat recunoscătoare pentru această oportunitate și mă motivează să am un comportament verde şi sustenabil.

Liceul Teoretic „Mircea Eliade” este Școală - Ambasador a Parlamentului European din anul 2020. De atunci, activitățile întreprinse și organizate de ambasadorii seniori vizează, în principal, promovarea valorilor Uniunii Europene și rolul Parlamentului European. Au avut loc dezbateri cu europarlamentari, diseminări de informații, workshopuri pe diverse teme de interes european, manifestări cultural- sportive dedicate Zilei Europei ș.a.

În ceea ce privește activitățile de mediu, acestea vor continua și în anii următori, LTME câștigându-și prin acțiunile sale titlul de „Eco-ambasador”. Liceul mai este implicat și într-un proiect Erasmus+ „We are green Europe”, unde activitățile vizează aceleași obiective „verzi”.

Participarea la dezbaterea din Parlamentul European de la Strasbourg a avut un impact major asupra tinerilor liceeni, motivându-i și mai mult să inițieze acțiuni educative prin care să atragă atenția asupra importanței menținerii sănătății mediului înconjurător, dar și să acționeze ca atare.   

Prof. Maria Bularca, coordonator EPAS

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.