Liceul de Artă „Plugor Sándor”: Experiența Erasmus+ dezvăluie asemănări surprinzătoare între școlile din Spania și România
Patru spanioli veniți la Sfântu Gheorghe în cadrul proiectului Erasmus+, derulat de Liceul de Artă „Plugor Sándor”, susțin, în mod surprinzător, că nu există diferențe semnificative între sistemul de învățământ de la noi și cel din Spania.
Asemenea multor licee din țară, Liceul de Artă „Plugor Sándor” încurajează schimbul de experiență cu școlile din alte țări, în cadrul proiectului Erasmus+. Potrivit directoarei adjuncte a liceului, Roxana-Maria Naum, proiectul a fost depus în 2023 și a obținut o acreditare care îi permite școlii să trimită în mobilități atât profesori, cât și elevi, în următorii patru ani, până în 2027. Acest lucru reprezintă o oportunitate importantă de a îmbunătăți calitatea educației prin schimbul de bune practici și idei inovatoare. De pildă, mobilitățile din luna martie au inclus atât profesori, cât și elevi, care au participat la cursuri de perfecționare și schimb de experiență în Spania, în apropiere de Malaga și Madrid. Obiectivele acestor mobilități au vizat conștientizarea importanței protejării mediului înconjurător, actualizarea competențelor digitale, prevenirea bullyingului și incluziunea socială a copiilor din medii defavorizate.
„Au existat două mobilități în luna martie (...), vizând trei din cele patru ținte strategice (...). Este tot un fel de schimb de experiență pentru a vedea cum este sistemul de învățământ acolo, ce fel de materii au copiii acolo, care este viața lor. Deci este și o parte culturală, dar și o parte educativă”, a declarat Roxana-Maria Naum.
Un moment important al proiectului l-a constituit și vizita a doi profesori și a doi elevi spanioli în Sfântu Gheorghe, unde au petrecut patru zile, săptămâna trecută. A fost o experiență care a condus la concluzia surprinzătoare că sistemul de învățământ românesc și cel spaniol nu diferă semnificativ.
„România mi se pare foarte asemănătoare cu Spania. (...) Oamenii par să aibă foarte multe în comun și suntem foarte asemănători. (...) Nu știu de ce se spune aici că sunt diferențe majore între sistemul de învățământ românesc și cel spaniol. E adevărat că în Spania sunt 17 comunități și fiecare comunitate are puterea și dreptul de a investi bani în funcție de necesități și e drept că există zone unde totul este foarte bine dezvoltat și totul e pus la punct, precum și zone în care nu e totul așa de bine dezvoltat”, a declarat Carmen Toribio, profesoară de engleză din Spania.
La rândul său, profesorul spaniol de educație fizică, Miguel Angel Escudero, a subliniat: „Școala de la care venim noi este una normală. Aceasta este o școală de arte. Deci e normal să existe câteva diferențe, dar, altfel, cred că nu sunt prea mari deosebiri. (...) Cât privește modul de predare, nu ne putem pronunța dacă e diferit sau nu, pentru că nu am participat la ore propriu-zis. Deci dotările sunt foarte asemănătoare, dar despre metoda de predare nu putem să spunem cum e”.
Cei doi elevi, care sunt și frați, au precizat că România le dă sentimentul de acasă, iar Liceul de Artă „Plugor Sándor” li se pare foarte atractiv și interesant: „Noi avem un liceu teoretic acasă. Dacă aș trăi în România, aș veni să studiez la acest liceu. Mi se pare interesant că este de profil artistic. Ne simțim ca acasă. Elevii sunt foarte prietenoși și par foarte asemănători cu noi”, a spus Pablo, unul dintre cei doi elevi spanioli.
Dincolo de convingerea aproape generală din România, cum că sistemul de învățământ românesc este unul deficitar, declarațiile celor patru spanioli sugerează că experiența Erasmus+ demontează aceste mituri și scoate la iveală faptul că, în ciuda unor mici diferențe, școlile din Spania și România împărtășesc multe aspecte comune, iar schimbul de experiențe între ele poate fi extrem de benefic pentru ambele părți.