„Grădina de relaxare, liniște și învățare” – un concept care scoate preșcolarii din sălile de clasă
Grădinița cu Program Prelungit „Napsugár” din Sfântu Gheorghe a găzduit miercuri, 21 septembrie a.c., lansarea oficială a programului „Grădina de relaxare, liniște și învățare” (G.R.L.Î.). Acesta presupune crearea unor spații speciale în curtea grădiniței și organizarea unor activități în aer liber care vor relaxa psihic și emoțional copiii, pregătind organismul pentru efort intelectual sau pentru a-l relaxa după un efort. Inițiativa face parte din programul ,,Activități privind sănătatea fizică și mintală”, finanțat de Consiliul Local Sfântu Gheorghe.
În curtea instituției s-a amenajat un spațiu interactiv, un adevărat „carusel” de activități liniștitoare și de dezvoltare a personalității, a inteligenței emoționale și nu numai, unde zilnic grupele de preșcolari petrec timp de calitate indiferent de condițiile meteorologice, exceptând ploaia.
„Trăim într-o societate în permanentă schimbare, în care nevoile și interesele copiilor sunt cu totul altele decât cele de acum 30 ani, chiar decât cele de acum 2 ani. Recenta pandemie ne-a schimbat tuturor comportamentele, i-a afectat grav în special pe copii, atât fizic și, mai ales, psihic. Avem obligația morală de a face totul pentru ca, în timp, efectele negative ale pandemiei, ale vieții dominate de tehnologie să fie cât mai mici.
Salutăm inițiativa Consiliului Local al municipiului Sfântu Gheorghe de a lansa proiectul „Activități privind sănătatea fizică și mintală”.
Asociația „Pro Pignoris”, preocupată de binele copiilor Grădiniței cu Program Prelungit „Napsugár”, a profitat de această enormă oportunitate pentru a realiza „Grădina de Relaxare, Liniște și Învățare”, un concept inițiat de unul din cei mai desăvârșiți pedagogi români, doamna Silvia Breben, concept pe care colectivul de educatoare al grădiniței l-a adaptat la specificul nostru local. (...) Ce aș dori să mai menționez este că grădinița noastră a fost printre primele din țară care a pilotat acest concept, iar aplicarea la proiectul Consiliului Local a fost consecința concluziilor trase după primul an de pilotare, și anume nevoia de calitate pentru un efect de calitate”, a spus, în cadrul evenimentului, Rodica-Nina Secelean, coordonator național G.R.L.Î.
Tot aceasta a explicat și de ce este atât de importantă relaxarea în viața oamenilor mari, dar și a celor mici.
„Una din întrebările care stau pe buzele celor care aud de acest proiect este „De ce și relaxare și liniștire?”. Relaxarea este o parte esențială a vieții și contribuie în mod considerabil la menținerea unei stări generale bune de sănătate. Relaxarea are multe beneficii fizice și psihologice. Când o persoană reușește să se relaxeze, se simte calmă, relaxarea fiind un instrument eficient pentru a atinge o stare de armonie și echilibru personal. La copii, relaxarea le permite să se odihnească, să favorizeze capacitatea de a asculta, să fie mai receptivi și participanți. De exemplu, după ce copilul a desfășurat o activitate intensă, fizică sau intelectuală, relaxarea îi poate permite să se liniștească și să se concentreze pentru a efectua mai bine activitatea următoare.
De multe ori noi, adulții, nu înțelegem că în aceste momente, în care părinții sunt stresați de grija zilei de mâine, copiii au nevoie de liniște, au nevoie să fie ei cu ei înșiși, fără presiuni din afară. Conform definiției, „liniștea” este: „stare de echilibru psihic, seninătate, climat lipsit de agitație, calm, destindere fizică, o stare lipsită de zbucium, de frământări, tihnă, pace, tăcere, calm, liniște netulburată, stare de bună înțelegere între grupări, condiționată de lipsa unui conflict, armonie, echilibru, lipsă a oricărui zgomot, tăcere”.
Pentru noi, ca educatoare, când un copil devine agitat și își pierde concentrarea este semnalul că are nevoie de acel timp cu sine însuși. Este momentul în care acel copil va fi îndrumat către zona de liniștire. Acolo are la dispoziție bazinul de nisip și grebla, pietrele și alte elemente pentru arta tranzientă. Este foarte important ca dirijarea lui către această zonă să nu fie însoțită de un mesaj care să inducă ideea de pedeapsă. Faptul că este trimis în acea zonă trebuie să includă un mesaj în esență pozitiv: acela de regăsire a echilibrului interior de care are nevoie pentru a se reîntoarce la activitatea de bază. Experiența perioadei de pilotare ne-a demonstrat că în timp copiii simt când au nevoie de acest moment și merg singuri la zona de liniștire. Odată liniștit și relaxat, copilul poate intra sau se poate întoarce la zona de învățare”, mai explică Rodica-Nina Secelean.
Este important de precizat motivul pentru care, în cadrul acestui program, relaxarea este pusă în strânsă legătură cu natura.
„G.R.L.Î. este natura adusă în imediata apropiere a copiilor. Grădinițele au, în general, spații de joacă în aer liber, uneori chiar foarte generoase, cu mobilier de joacă mai vechi sau mai nou. În primele minute, copiii se bucură, explodează de fericire că sunt liberi să alerge, să facă „ce vor”. În tot acest timp, ei nu simt și nu se bucură de natură. Nu conștientizează valoarea acesteia pentru sănătatea lor fizică și mentală.
Natura este un întreg, compus din viețuitoare și mediul ce le înconjoară. Este baza vieții și civilizației umane. De aceea, noi, oamenii, facem parte din ea. Un motiv serios pentru a ne educa în spiritul naturii.
Educația în natură se referă la experiența de învățare directă a copiilor, în contact cu natura și mediul înconjurător. Scopul acesteia este dezvoltarea și creșterea copiilor într-un climat cât mai natural și sănătos. Ar fi foarte multe de spus despre acest concept și proiectul care a permis amenajarea ca la carte a acestei grădini”, a mai explicat coordonatoarea programului la nivel național.
Proiectul se desfășoară încă din 2020, dar ca program pilot. La această lansare oficială, copiii au prezentat părinților prezenți momente de muzică și dans. Apoi, prezenți în grădina miraculoasă, ei s-au împărțit pe grupuri și i-am putut observa în diferite zone amenajate atractiv și inovativ: zona de liniște, zona de relaxare, zona de învățare.
În Sfântu Gheorghe, conceptul de G.R.L.Î. a fost adoptat și de grădinițele cu program prelungit „Gulliver”, „Benedek Elek”, „Pinocchio”, „Árvácska”, „Albă ca Zăpada”. Totodată, grădinițe din Târgu Secuiesc, Covasna, Întorsura Buzăului, Barcani și Sărămaș au aderat la acest proiect, iar în Barcani se bucură de avantajele zonei de relaxare chiar și elevii claselor I-IV.