Curs Erasmus în Bologna
Confruntându-se cu dificultățile de incluziune a copiilor cu nevoi speciale, Grădinița cu Program Prelungit „Pinocchio”, structură a Școlii Gimnaziale „Nicolae Colan”, din localitatea Sfântu Gheorghe, jud. Covasna, a implementat proiectul cu titlul „Integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă”.
Proiectul este finanțat de Comisia Europeană, având ca scop principal îmbunătățirea calității actului educațional prin instruirea personalului didactic în centre de formare europene, în vederea facilitării și gestionării mediilor incluzive, folosind cele mai bune strategii diferenţiate, nonformale, pentru stimularea motivaţiei faţă de învăţare a copiilor.
Primul curs de formare al proiectului Erasmus+ cu titlul „Special needs and inclusive education, the Italian experience of overcoming segregation” a avut loc în perioada 12-18 februarie 2023 la Bologna, Italia, unde au participat trei educatoare din GPP Pinocchio: Berde Enikő, Nagy Csilla-Emilia, Gajdó Tünde, și o învățătoare din Școala Nicolae Colan: Incze Mária-Beáta.
În cadrul cursului, participanților le-au fost oferite servicii de consultanță și dezvoltare profesională la standarde internaționale în ceea ce privește promovarea educării şi participării tuturor copiilor în învățământul de masă, acumulându-se cunoștințe legate de proiectarea mediilor educaționale incluzive în vederea realizării unei școli incluzive prin adoptarea strategiilor de personalizare a procesului instructiv-educativ.
Prin activitățile desfășurate, materialele prezentate și prin discuțiile purtate, formatorul a transmis cunoștințe clare legate de abordarea educației incluzive la clasă.
S-a discutat despre diversitate și s-au identificat barierele din calea participării și învățării care apar în școli si grădinițe. De asemenea, s-au menționat resursele pentru susținerea elevilor care întâmpină probleme de învățare și pe cele pentru susținerea elevilor cu dizabilități . Discuțiile de grup și activitățile practice de lucru individual și în echipă i-au ajutat pe cursanți să înțeleagă faptul că actul educațional trebuie privit fără constrângeri, astfel încât toți copiii să se simtă confortabil în școli, grădinițe. Pentru a putea înregistra progrese, barierele din școli trebuie să dispară, iar resursele aplicate la clasă/grupă trebuie să fie flexibile.
Și-au dobândit cunoștințe despre elaborarea priorităților de dezvoltare și planificarea intervențiilor pentru susținerea diversității (de exemplu, adaptări curriculare, proiectarea lecțiilor diferențiate etc.). S-au prezentat diapozitive, filme demonstrative, iar activitățile practice, individuale și în echipă, i-au ajutat pe cursanți să înțeleagă mai bine cum să identifice și să stabilească prioritățile de dezvoltare ale instituției din care provin, cum să proiecteze lecțiile în vederea susținerii diversității.
Cursanții au făcut cunoștință cu practici de învățare alternativă, cu tehnici, materiale și instrumente de evaluare asociate pentru a revizui dezvoltarea. S-au prezentat ca model diferite lecții în care practicile alternative însoțite de materialele și instrumentele de lucru se armonizau perfect, făcând facilă învățarea.
S-a insistat pe utilizarea TIC în mediul școlar incluziv pentru a sprijini toți elevii în învățare. Acest mijloc favorizează progresul școlar, toți elevii fiind implicați în activitățile școlare prin intermediul sarcinilor diferențiate. De asemenea, colaborarea în cadrul comunității școlare (profesori, elevi, părinți/ îngrijitori) este deosebit de importantă, stabilindu-se astfel un cadru de valori incluzive în centrul căruia se sprijină participarea și dezvoltarea elevilor în sistemele școlare durabile.
Pregătirea a avut loc în limba engleză, cadrele didactice având posibilitatea de a-și exersa și îmbunătăți cunoștințele de limbă, precum și vocabularul legat de locul de muncă.
Din punct de vedere cultural, a avut loc o excursie în care s-au vizitat împrejurimile orasului Bologna și nu numai. Dintre toate obiectivele vizitate, centrul cultural i-a impresionat pe cursanți în mod deosebit, pentru arhitectura sa spectaculoasă și pentru îmbinarea armonioasă dintre elementele noi și cele vechi.
Întorși de la curs, cei patru participanți se simt pregătiți să utilizeze tehnicile învățate :
„A fost o experiență deosebită în care calitatea educației și sprijinul organizațional au fost la înălțime!”
Echipa de proiect:
Prof. înv.preșc. Szilvási Melinda – coordonator proiect
Prof. înv.preșc. Muntean Loredana – membru echipa de implementare
Prof. înv.preșc. Sanda Cătălina – membru echipa de implementare
Prof. înv.preșc. Kozma Tünde – membru echipa de implementare