OPINII 9 noiembrie 2010

Istericale Media pre-electorale pe noua Lege a educaţiei

de Covasna Media | 37 vizualizări
Dumitru Manolăchescu Toată isteria Media promovată de PSD şi PNL, partide care au şi depus, dealtfel, o moţiune de cenzură împotriva noii Legi a educaţiei, are ca scop atragerea electoratului românesc din Ardeal spre un naţionalism nemotivat de raţiune sau logică. Altfel spus, e musai ca românii din Ardeal să nu mai pună ştampila de vot la viitoarele alegeri pe trădătorii de neam şi ţară din PDL şi să treacă în barca pesedisto-liberală a salvatorilor patriei, cei care, nu-i aşa, n-au făcut niciodată nicio concesie, niciun compromis faţă de cererile ultimative ale liderilor UDMR, n-au acceptat şi n-au promovat nicicând vreo lege care să aducă atingere identităţii culturale a românilor din aşa-zisa Secuime.

Dumitru Manolăchescu

Toată isteria Media promovată de PSD şi PNL, partide care au şi depus, dealtfel, o moţiune de cenzură împotriva noii Legi a educaţiei, are ca scop atragerea electoratului românesc din Ardeal spre un naţionalism nemotivat de raţiune sau logică. Altfel spus, e musai ca românii din Ardeal să nu mai pună ştampila de vot la viitoarele alegeri pe trădătorii de neam şi ţară din PDL şi să treacă în barca pesedisto-liberală a salvatorilor patriei, cei care, nu-i aşa, n-au făcut niciodată nicio concesie, niciun compromis faţă de cererile ultimative ale liderilor UDMR, n-au acceptat şi n-au promovat nicicând vreo lege care să aducă atingere identităţii culturale a românilor din aşa-zisa Secuime.

Tonul uşor ironic pe care, desigur, l-aţi detectat este motivat de fariseismul istericalelor pur electorale strigate pe toate canlele Media de purtătorii de vorbe mai mult sau mai puţin talentaţi şi documentaţi din cele două partide, cărora li se adaugă nepreţuitul combatant european pentru drepturile românilor C.V. Tudor. În esenţă, luptătorii de pe ecranele TV şi din paginile ziarelor contestă legea în ansamblul ei, aşezând în capul listei acelaşi vechi motiv, reînviat de fiecare dată când e nevoie: în 20 de ani am cedat nepermis de mult maghiarilor, în ritmul ăsta vom pierde în curând Ardealul, pe care ungurii îl vor căra, bucată cu bucată, în Ungaria lor, lăsând România noastră mult mai mică şi mult mai săracă.

Nu insist asupra acestui tip de discurs strident naţionalist pentru că nu e cazul. Voi încerca, în schimb, să argumentez pe textul legii de ce prevederile acuzate de PSD, PNL şi PRM nu sunt de natură a provoca frisoane românilor, oriunde ar trăi ei.

* Zice noua lege a d-lui Funeriu aşa: „În învăţământul preuniversitar cu predare în limbile minorităţilor naţionale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepţia limbii şi literaturii române“. Treaba asta nu-i nouă, n-a decis-o nici guvernul ăsta, nici ministrul Funeriu.

Noutatea acuzată de autorii moţiunii de cenzură se referă la apariţia unor programe şcolare şi manuale elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă, fapt care îi va ajuta pe copiii maghiari – pentru că de ei e vorba, de alte etnii nimeni nu scoate o vorbă – să înveţe limba oficială a statului român ca pe o limbă străină. Bun, şi care-i problema?! S-o înveţe oricum, numai s-o înveţe bine şi corect.

Nefiind limba lor maternă, nevorbind-o în familie nu le poţi cere copiilor s-o trateze altfel decât ca pe o limbă străină.

* „În învăţământul primar, gimnazial şi liceal cu predare în limbile minorităţilor naţionale, Istoria şi Geografia României se predau în aceste limbi, după programe şcolare şi manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română, cu obligaţia transcrierii şi a însuşirii toponimiei şi a numelor proprii româneşti în limba română”. Aici se dă marea bătălie pentru Ardeal, îmbrăcată în argumente de tip socio-economic.

Întrebări care se pun cel mai frecvent: Dacă vor învăţa aceste obiecte şi în gimnaziu şi la liceu în limba maghiară – în vechea lege lucrul ăsta se întâmpla doar în ciclul primar –, cum vor mai avea acces tinerii minoritari pe piaţa muncii din România? Cine îi va mai angaja dacă ei nu vor şti deloc sau aproape deloc româneşte? Răspunsuri care se pot da: Rămâne de văzut cât de mult şi cât de negativ îi vor afecta pe maghiari – pentru că despre ei e vorba, nu se gândeşte nimeni la ţigani, ucraineni sau armeni – aceste prevederi ale legii de ei cerute, susţinute şi promovate. Mie mi se pare că pe o piaţă a muncii care se va extinde şi pentru noi, anul viitor, nelimitat spre spaţiul Schengen este oarecum anacronic să foloseşti argumente de tip lingvistic. Şi-apoi, să fim serioşi, nu e cazul să plângem la mormânt străin... Nu e problema noastră dacă lor li se va reduce coeficientul de inteligenţă, orizontul cultural şi lingvistic şi mai ştiu eu ce alte reduceri li se vor întâmpla dacă ar fi să-l credem, de pildă, pe cantautorul deputat Victor Socaciu. Dacă tinerii maghiari vor alege să nu poată fi angajaţi decât în minunatul şi plin de locuri de muncă judeţ Covasna, iarăşi cred că în primul rând e problema lor şi a părinţilor lor. Dar eu am ciudata senzaţie că maghiarii – ca şi românii, dealtfel - vor învăţa din ce în ce mai bine şi româneşte, şi ungureşte, dar mai ales italiana, spaniola, engleza, germana, rusa chiar... Motivul e de ordin practic, nu are legătură cu patriotismul şi dragostea de neam: şi românii, şi maghiarii pleacă cu miile din România pentru că nu au locuri de muncă, sau cele pe care le au sunt nesigure şi prost plătite. Iar eu nu cred că exodul acesta se va termina în viitorul apropiat. Dimpotrivă!

Vorba cuiva, n-am spus-o dar o repet: dragoste cu sila nu se poate! Sau se poate, dar nu e bine s-o faci. E limpede că UDMR a plusat, a şantajat, a presat guvernul Boc pentru a trece noua lege a învăţământului în forma întocmită de ministerul d-lui Funeriu şi s-a bucurat când s-a hotărât ca aceasta să fie asumată fără dezbateri în plenul Camerei Deputaţilor – că la Senat legea stă de 6 luni, uitată şi ignorată de conducerea instituţiei. Dar dacă e să fim corecţi şi obiectivi, atunci trebuie să recunoaştem că prevederile din lege incriminate de Opoziţia parlamentară, cele pentru care s-a şi introdus o perfect inutilă moţiune de cenzură, nu afectează în niciun fel unitatea, integritatea şi identitatea naţională a românilor.

În cel mai rău caz, ele îi pot afecta chiar pe cei care le-au promovat şi susţinut prin toate mijloacele.

Cât despre protestele profesorilor pe această temă, ei sunt atât de supăraţi pe ministrul Funeriu şi guvernul Boc încât s-ar alătura oricăror mişcări antisistem, din orice parte ar veni ele. Au fost atât de multă vreme minţiţi, încât au dreptate să nu mai creadă în nicio lege şi în nicio promisiune.

Restul, aşa cum spuneam, nu-i decât isterie mediatică preelectorală.

Distribuie articolul:  
|

OPINII

De acelasi autor

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
hita, 10 noiembrie 2010
Draga ,,vasy,, ai perfecta dreptate. Toate lumea trebuie sa invata limba romana, daca traim in Romania, dar nu la ora de istorie, matematica, sau geografie. Daca traesi intro tara si vrei un loc de citeste integral
vasy, 10 noiembrie 2010
Sunt foarte multi oameni de etine magiara care nu stiu romaneste intr-o tara in care locuiesc si traiesc alaturi de romani,ba mai mult in multe cazuri mi sa impus mie sa invat limba maghiara ca sa ma citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.