„Dacă am supraviețuit până acum, cred că și de acum încolo o să reușim”
Interviu cu specialistul în turism László Endre, despre pregătirile pentru sezonul sărbătorilor de iarnă
Pandemia își dictează propriile ei reguli în toate domeniile, iar cel al turismului continuă să fie unul dintre cele mai păgubite. Chiar și în contextul epidemiologic actual, câteva dintre unitățile hoteliere din județ au anunțat deja programe speciale de sărbători, care vor arăta însă altfel decât până acum. Încă nu se cunosc toate regulile care vor trebui respectate, pentru că situația se poate schimba de la o zi la alta, spune specialistul în turism László Endre. Conform acestuia, ofertele venite din partea proprietarilor de cabane și vile, care vor permite turiștilor să poată veni cu propria mâncare, vor fi cele care se vor epuiza cel mai rapid. Despre cel mai atipic sezon de vacanțe de iarnă, despre cum au evoluat prețurile, dar și câteva recomandări pentru operatorii din turism, în următorul interviu.
– Covid-19 va schimba tendințele pentru sărbătorile de iarnă din acest an. În ce direcție credeți că se vor îndrepta acestea?
– După cum observ, sunt două categorii în ceea ce privește pregătirile pentru sezonul sărbătorilor de iarnă. Aici mă refer la hoteluri și pensiuni. O categorie e cea care încă nu se pregătește, fiindcă nu știe ce se va întâmpla. O altă categorie se pregătește în mod normal. Deja programele sunt gata și pentru weekendul prelungit de 1 Decembrie, și de Crăciun, și de Revelion. Majoritatea sunt deja și publice. Bineînțeles, se ține cont de regulile care se vor impune, cum ar fi bufet suedez fără atingere, probabil că fără dans, dar la noi cerințele se schimbă de la o zi la alta. Tabăra optimiștilor a pregătit deja programele și tot ce e nevoie, de parcă ar fi totul în făgaș normal. Pe de altă parte, unii ne spun că nu se pregătesc, pentru că nu știu nimic și așteaptă să vadă ce se întâmplă. Previziunile sunt că încă o să stăm crispați vreo cinci-șase luni, deci o să fie afectată și perioada sărbătorilor.
– Anul trecut rezervările au început încă de prin luna septembrie. Anul acesta oamenii au început deja să își facă planuri sau totuși majoritatea sunt destul de reticenți în ceea ce privește rezervarea unei vacanțe de iarnă?
– Tendința nu mai este early booking (din engl. rezervare din timp). Lumea se uită, se interesează. Bineînțeles că este bine să știe din ce o să aleagă sau ce tarife o să fie sau cum se derulează totul, dar încă nu stă nimeni la coadă nicăieri. Anul trecut, la ora asta, anumite hoteluri sau pensiuni erau vândute.
– Cum se pregătesc agențiile de turism pentru perioada sărbătorilor?
– După mine e o atitudine normală să privim normal lucrurile, adică să nu spunem că nu mă ocup fiindcă nu știu ce se va întâmpla. Trebuie să fim pregătiți pentru a da oferte turiștilor. După mine, asta este atitudinea cea mai normală, să ne comportăm ca atare, fără panică, fără pesimism. Oricum, sezonul de vară, pe anumite segmente, a fost un sezon bun. Surpriză mare a fost cu Grand Hotel Balvanyos, care a depășit coeficientul de utilizare în luna august de 90%. Acum, pe termen scurt, ne pregătim pentru minivacanța de 1 Decembrie care se apropie și o să fie și o testare pentru mai departe, de Crăciun și Revelion.
– În contextul pandemiei, ce tip de unități de cazare vor fi mai căutate pentru vacanța de iarnă?
– Ceea ce se caută și probabil că o să se materializeze cel mai repede, sunt cabanele și vilele de închiriat, cu toate ofertele, cu self catering. Cam asta o să fie tendința. Au început deja să se facă rezervări pentru cele fără program. În ceea ce privește locațiile, ceea ce am văzut ca și noutate, sunt destul de multe programe pentru Delta Dunării. Anul trecut nu prea ne-am întâlnit cu asemenea oferte, dar este adevărat că șlagărul anului acesta a fost Delta Dunării. Au mers acolo cei care totuși au vrut să vadă ceva mai deosebit decât litoralul, deși și litoralul a mers foarte bine, dar Delta Dunării a fost totuși peste așteptări. Cred că acum hotelurile care sunt pregătite pentru sezonul de iarnă o să aibă clienți și pentru Revelion.
-Cum se prezintă prețurile pentru ofertele turistice din sezonul de iarnă 2020-2021?
– Mai mici nu sunt. Sunt undeva la același nivel, fiindcă acum este un mare lux să te dai în spirală negativă la tarife, fiindcă ai cheltuieli mari. Chiar dacă o mască și un dezinfectant nu costă mult, dacă aduni la un hotel sau la o pensiune câte măști sau câte mănuși se folosesc pe zi sau ce cantitate de dezinfectant, atunci sunt niște cheltuieli care anul trecut aproape nici n-au existat.
– Există și destinații din afara țării unde poți merge în vacanță fără să fie nevoie să faci testul Covid-19?
– În prezent, numai în Turcia, dacă este să vorbim de charterele de Revelion. Probabil că și litoralul din Bulgaria o să fie.
– Cum vor evolua lucrurile în caz că se vor închide și la noi restaurantele?
– Acesta este un scenariu foarte nedorit. Atunci o să fie aproape imposibil să faci Revelionul, mai ales la un hotel. Cine va sta în camere? Mai bine stai atunci acasă. Nici nu vreau să mă gândesc la un scenariul de acest gen, cum e Bucureștiul acum, de exemplu. Totuși pentru București vedeți că s-au închis restaurantele, dar nu și restaurantele hotelurilor pentru clienții cazați. Deci cei care sunt cazați, au acces la restaurant. Probabil că și de Revelion eventual pentru clienți o să fie deschis, iar pentru cei din afară care nu au rezervare sau nu au cumpărat pachet, o să fie restricții. Așa mă gândesc, pentru că la ora asta la București asta se întâmplă.
– Tichetele de vacanță rămase nefolosite pot fi utilizate și pentru acest sezon de sărbători de iarnă?
– Se pot folosi cele emise anul trecut, până la 31 mai 2021 și cele emise în termenul de valabilitate, deci acelea nu sunt prelungite. Noi facem o campanie susținută, permanentă, pentru acceptarea tichetelor. Facem campanii de informare pentru antreprenori ca să instaleze POS, să știe cum să îl folosească. Sunt tehnologii noi și se poate folosi POS-ul și de la distanță, adică e-commerce, prin internet, fără să fie cardul acolo sau autorizarea cardului de la distanță când introduci manual datele cardului. Sunt trei proceduri. Una este cea simplă, când cardul este acolo și procesezi prin POS și încă două proceduri de la distanță – e-commerce și procedura de autorizare a plății de la distanță. Acest lucru nu îl prea cunosc antreprenorii. Unii au înțeles, alții nu, dar am făcut pași înainte. Procentual acum sunt mai mulți. Am făcut un sondaj înainte cu doi ani și atunci erau aproximativ până la 40% cei care acceptau carduri de vacanță, acum trebuie să facem un nou sondaj, dar opinia mea este că am câștigat încă 20%, deci trebuie să fie undeva la 60%.
– Credeți că acea campanie „Visit Covasna Safe Place” va contribui la alegerea turiștilor care vor opta pentru o vacanță de iarnă în județul nostru?
– Sigur că da, pentru că a avut un ecou național imediat după ce s-a făcut conferința de presă și prezentările. Inclusiv Gala Visit Covasna, cu prezentarea filmului de reclamă despre turismul covăsnean a fost un succes. Categoric campania condusă de Răzvan Pascu la fel, a avut ecou. Pot să vă spun că m-au sunat colegi din București și spuneau că au văzut ce Gală am organizat și că au fost încântați și de filmul acela care s-a realizat despre județul Covasna.
– Care ar fi recomandarea pentru operatorii din turism în ceea ce privește pregătirile pentru sezonul de iarnă?
– Dacă am supraviețuit până acum, cred că și de acum încolo o să reușim. Totuși s-a scurs câte ceva din partea statului, deci ajutorul de șomaj tehnic, sau cei care au fost în șomaj tehnic primesc timp de trei luni 4,5% ajutorul acela pentru impozit și pentru CAS, CASS. Acum urmează granturile. Toată lumea se pregătește pentru minigranuri pentru capital de lucru sau granturile pentru investiții. Oricum, cât de cât este și asta un sprijin și am discutat și cu domnul Edler despre programul acela de minimis COVID-19. Acolo primește bani și sectorul de turism – hotelurile în funcție de numărul de cazare, restaurantele în funcție de metri pătrați. Este și timpul să se acorde acest sprijin, pentru că la nivel de municipiu turismul nu este prioritar. Nu s-a dat o atenție așa de mare sectorului HoReCa și sectorului de turism până acum. De aceea cred că nu trebuie să tragem semnal de alarmă și să mergem înainte.
Sursă foto: Facebook/Visit Covasna, balvanyosresort.ro, castelintransilvania.ro.