TURISM 2 iulie 2019

Autorităţile vor să achiziţioneze Planul înclinat de la Comandău şi să-l introducă în circuitul turistic

de Agerpres | 3862 vizualizări

Consiliul Judeţean (CJ) Covasna intenţionează să achiziţioneze Planul înclinat de la Comandău, să-l reabiliteze şi să-l introducă în circuitul turistic, exprimându-şi, în acest sens, dreptul de preempţiune.

Preşedintele CJ Covasna, Tamas Sandor, a declarat pentru AGERPRES că firma care deţine bunurile acestui ansamblu tehnic unic în Europa, folosit pe vremuri la exploatarea lemnului, a dat faliment în urmă cu ani de zile, iar lichidatorul le-a scos la vânzare.

„Suntem disponibili să preluăm de la firma care este proprietar, să preluăm în totalitate atât şinele, cât şi depozitele aflate pe raza comunei Comandău, iar restul, ce aparţine de oraşul Covasna, va prelua oraşul Covasna (...) Am fost întrebaţi şi am făcut şi o ofertă, ne-am exprimat disponibilitatea de a prelua contra cost, desigur (...) Acolo s-a privatizat, s-a vândut, a ajuns în faliment şi acum este o firmă care lucrează pentru judecătorul sindic şi aşa mai departe. Deci, este o procedură enorm de lungă, o parte este în proces, în faţa instanţelor (...) Avem imaginaţie, vrem să reabilităm Planul înclinat (...), deci mergem pas cu pas înainte”, a spus Tamas Sandor.

Conducerea Primăriei Covasna a menţionat pe internet că acest monument istoric unic în lume este protejat doar „declarativ”, „pe hârtie”, însă autorităţile locale sunt interesate să-l reabiliteze şi să-l pună în funcţiune pentru a asigura o posibilitate inedită de petrecere a timpului liber numeroşilor turişti care vin an de an la odihnă şi tratament.

Primăria Covasna intenţionează să cumpere mai multe imobile ce fac parte din ansamblul tehnic, iar preţul de cumpărare a acestora va fi stabilit împreună cu proprietarul, de către o comisie de negociere.

Calea ferată Covasna-Comandău a fost folosită pe vremuri pentru transportul buştenilor din pădure, iar la jumătatea ei exista un Plan înclinat care folosea forţa gravitaţională pentru a urca şi coborî vagoanele. Practic, între staţiile aflate la capete opuse exista o diferenţă de nivel de aproape 300 de metri, iar acest lucru permitea ca vagonul gol să fie tras în sus de vagonul cu lemne care cobora.

Construcţia Planului Inclinat sau Şiclăul, cum este denumit de localnici, a fost începută în anul 1886 şi terminată în 1889.

Pe măsură ce exploatările forestiere s-au restrâns, calea ferată a rămas nefolosită şi s-a degradat, iar Planul înclinat care a funcţionat aproape un secol a fost distrus într-un incendiu în anul 1996.

Consiliul Judeţean Covasna a cumpărat de-a lungul timpului mai multe locomotive şi vagoane vechi, cu gândul de a le recondiţiona, a le expune sau repune în funcţiune, una dintre ele fiind o locomotivă Krauss, aflată pe lista obiectelor de tezaur naţional, care a fost fabricată în Germania în anul 1914.

(Foto arhivă)

Distribuie articolul:  
|

TURISM

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.