AUTO 22 noiembrie 2022

Stații noi pentru încărcarea mașinilor electrice la Sfântu Gheorghe, deocamdată doar pe hârtie

de Daniela Luca | 286 vizualizări

Autoritățile locale: „Ne-am împotmolit și încercăm să găsim soluții”

Mașinile electrice reprezintă viitorul în materie de transport, iar șoferii au nevoie de soluții de încărcare a autovehiculelor care să le fie la îndemână. La Sfântu Gheorghe, de câțiva ani de zile, se vorbește despre trei stații care ar urma să fie amplasate la Șugaș Băi, în parcarea Cinema Arta și la Sepsi Arena. De la proiect până la realizare este însă cale lungă. Deși s-au obținut toate avizele necesare, autoritățile spun că s-au împotmolit din cauza unor costuri mari prevăzute în avizul tehnic de racordare obținut de la firma care va furniza energia electrică spre punctele de alimentare. 

În proiectul tehnic de execuție, semnat de o companie prestatoare de servicii energetice din Cluj-Napoca, se arată că punctele de alimentare vor fi amplasate, mai exact, în strada Ciucului nr. 176, în parcarea sălii de sport multifuncționale Sepsi Arena, pe strada Kőrösi Csoma Sándor nr. 8, adică în parcarea Cinema Arta și în stațiunea Șugaș Băi, în parcarea de pe Drumul apelor minerale. 

Același document mai arată că stațiile de încărcare, dotate cu două locuri de parcare special amenajate, vor permite atât încărcarea în regim fast charge (curent continuu), la o putere de 50 kW, dar și normal charge (curent alternativ), cu puterea de 22 kW, și că se vor putea încărca două mașini alternativ, una în mod fast charge și una în mod normal charge. 

„Cei care au mașini electrice și stau la case, le încarcă acolo, iar cei de la bloc se descurcă așa cum pot. Stațiile existente la noi în oraș sunt defecte de multe ori, aglomerate și scumpe. Avem și câteva stații de încărcare la locuri de cazare, dar unele sunt doar pentru oaspeți. E nevoie de stații noi, cu siguranță. Și locurile unde vor fi amplasate cele trei stații sunt potrivite. Dacă tot se vrea să fie încurajați oamenii să scape de mașinile poluante, ar trebui să se facă în așa fel încât prețul pentru încărcare să fie rezonabil pentru toată lumea și să fie și destule stații”, ne-a spus Attila, bărbat de 32 de ani din Sfântu Gheorghe care a trecut de câteva luni la mașină electrică. 

Chiar dacă unii șoferi așteaptă cu sufletul la gură ca infrastructura să fie completată cu cele trei stații noi, existența unui plan tehnic de execuție nu este și garanția faptului că stațiile vor fi amplasate curând în locurile menționate. Asta pentru că mai este nevoie de timp pentru ca autoritățile locale să găsească soluții la o problemă care a apărut pe parcurs. 

„Suntem în tratative și încercăm să vedem cum putem rezolva alimentarea acestor trei stații”

Administratorul public al orașului, Czimbalmos Csaba, ne-a spus că proiectul va fi realizat în cadrul unui program de finanțare privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic, și anume prin instalarea stațiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiile reședințe de județ. Conform acestuia, proiectul menționat este derulat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, prin Administrația Fondului de Mediu. Costurile prevăzute în avizul tehnic de racordare sunt „la nivel astronomic”, spun autoritățile locale, iar acest lucru face ca implementarea proiectului să dureze mai mult. 

„Prin Administrația Fondului de Mediu am obținut această finanțare și ca să putem să avansăm ar fi trebuit să avem un aviz de la Electrica referitor la racordare și la costul de alimentare a acestor stații, pentru că acestea trebuie legate la o rețea care să poată să susțină acest consum, după un contor, pe care l-am plătit noi și costul l-ar achita cel care își umple acumulatorul, dar trebuie rezolvată chestia asta. Având în vedere că acest aviz era însoțit de o ofertă financiară enormă, ne-am împotmolit și încercăm să găsim soluții ca această sumă care ni s-a părut exagerat de mare, chiar dacă totul s-a inflat, să fie adusă la niște cote reale, acceptabile. Suntem în tratative și încercăm să vedem cum putem rezolva alimentarea acestor trei stații. După acest aviz putem să facem următorul pas spre achiziționarea stațiilor, dar aceste trei locuri trebuie alimentate cu energie de la rețea”, ne-a spus Czimbalmos Csaba. 

Alte stații de reîncărcare vor fi amplasate lângă școlile și blocurile reabilitate termic 

Administratorul public al orașului spune că există și alte demersuri ale autorităților locale care prevăd amplasarea unui număr destul de mare de stații pentru încărcarea mașinilor electrice. Și acelea sunt deocamdată pe hârtie, însă, dacă se vor transforma în realitate, orașul va fi împânzit în următorii ani de astfel de puncte de alimentare. 

„În plus, prin PNRR, s-a aprobat finanțarea unor investiții ale noastre, iar foarte multe dintre ele înseamnă nu numai măsuri de reabilitare termică a unor clădiri, ci și realizarea, în apropierea acestora, a unor stații de alimentare pentru mașini electrice. E vorba de aproape 60 de stații. Momentan suntem în faza în care s-a acceptat să fie finanțate. Acum urmează să facem proiectele care să conțină și aceste elemente în apropierea unităților școlare sau a blocurilor care se vor reabilita termic. Lângă ele o să apară și aceste stații, făcute pentru public. Dar dacă pentru trei stații așa sumă enormă ne trebuie pentru implementare, la aproape 60 e și mai și, dar probabil că se va găsi o soluție prin care să finanțăm și aceste lucruri. Poate că nu peste tot trebuie făcute aceste investiții mari, pentru că în cazul celor trei stații, după spusele specialiștilor de la Electrica, e nevoie de transformatoare noi sau în completarea celor existente și atunci acestea chiar că vor costa în prostie. Acesta este viitorul și, dacă acest fenomen va avansa în toată țara, probabil că și Electrica își va simplifica aceste costuri și va reduce solicitările sale financiare la un nivel uman și nu unul astronomic”, a punctat administratorul public al orașului.

Consiliul Local a aprobat vara trecută studiul de fezabilitate pentru amplasarea a altor 12 staţii de încărcare pentru maşini electrice în Sfântu Gheorghe, parte a unui program de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi derulat de Ministerul Mediului.

În cadrul acestui proiect, Municipiul Sfântu Gheorghe doreşte să achiziţioneze şi să amplaseze staţii de încărcare pentru maşini electrice în mai multe locaţii din oraş: str. Daczo, str. Sporturilor (lângă Ştrand), str. Lalelei colţ cu Narciselor, în parcarea Lidl, în parcarea blocurilor ANL de pe str. Gen. Grigore Bălan, str. Pescarilor, str. Gábor Áron, str. Vasile Goldiş nr. 1-2, dar şi pe Aleea Tineretului.

Potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), achizițiile de autoturisme electrice în România, dar și în Europa, au cunoscut o creștere importantă în contextul pandemiei de Covid-19. Înmatriculările de autoturisme ecologice (100% electrice și hibride plug-in), precum și full hibryd, s-au dublat în România, în cursul anului 2021, iar cota de piață a ajuns la 15,5%, de 2,2 ori mai mare raportat la anul precedent, arată datele APIA. 

Pe măsură ce vânzările vehiculelor electrice continuă să crească și există și o cerere mai mare pentru punctele de încărcare, mărirea numărului de stații devine o condiție care se impune pentru încurajarea și dezvoltarea parcului de autovehicule electrice, iar demersuri în acest sens se fac și în orașul nostru. Rămâne de văzut și când planurile de pe hârtie vor deveni realitate.

Sursă foto: proiect

Distribuie articolul:  
|

AUTO

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.