Winter Rally Covasna 2016 – spectacol, pasiune şi răsturnări de situaţie
A IX-a ediţie a competiţiei internaţionale de raliu pe zăpadă, organizată la Comandău de Clubul Sportiv Auto Crono din Sfântu Gheorghe, a adus la start în weekend 31 de maşini de curse. Dintre acestea, în prima zi de concurs, sâmbătă, circa 4 echipaje au abandonat din motive tehnice sau din cauza ieşirilor în decor. Vremea favorabilă, maşinile de top, răsturnările de situaţie şi publicul numeros au făcut ca această competiţie să fie declarată un adevărat succes.
„Am avut ieşiri în decor, dar am reuşit să scoatem maşinile fără probleme, iar piloţii nu au păţit nimic. Aceasta este regula jocului. Cursele auto sunt periculoase din acest motiv. Se merge cu viteze extraordinar de mari. Având în vedere maşinile cu care au venit participanţii sunt maşini de top care participă la campionatul european, într-adevăr se merge tare de tot”, ne-a declarat Simon Árpád, preşedintele Clubului Sportiv Auto Crono, organizatorul evenimentului.
„Trebuie să mai spun că am avut un public foarte numeros. Oamenilor le place pentru că este un eveniment unic şi special”, a mai spus acesta.
„Pasiunea pentru motosport este ca o boală”
„Distracţie, pasiune şi acţiune” au declarat la unison foşti şi actuali concurenţi, când i-am întrebat despre ce înseamnă Winter Rally Covasna.
„Îmi place. Pasiunea pentru motosport este ca o boală. Concursul a devenit din ce în ce mai frumos, cu fiecare an ce a trecut. Faptul că sunt mai mulţi concurenţi, şi din România şi din străinătate, îl face şi mai spectaculos. Este un traseu foarte frumos, dificil, cu multe capcane şi multe viraje”, ne-a declarat Szabó Csaba, de la Clubul Sportiv Sonic Motorsport din Sfântu Gheorghe, care a participat la Winter Rally Covasna încă de la prima ediţie. „Ne dorim să câştigăm locul I. Sperăm să avem noroc. În acest sport mai apar şi abandonuri tehnice, ieşiri în decor şi aşa mai departe. Trebuie să fii tare, să ai experienţă şi puţin noroc pentru a practica un astfel de sport. Nu e de joacă. Pe paliere drepte se ajunge la viteze de 150 de km/h sau chiar mai mult”, ne-a mai spus Szabó Csaba, care a declarat că anul acesta l-a lăsat pe fiul său să participe la concurs în calitate de pilot.
Singurul raliu pe zăpadă din România
„Este un eveniment foarte frumos şi unic în ţară. Raliu pe zăpadă se organizează doar aici”, ne-a spus unul dintre arbitrii evenimentului. „Competiţia a început de vineri. Atunci au venit concurenţii şi au avut antrenamentele, recunoaşterile”, a mai spus acesta.
„Cândva, acest concurs a pornit ad-hoc, local, cu băieţii din Sfântu Gheorghe. Cu timpul au venit tot mai multe echipe şi a devenit un concurs internaţional. De vreo patru sau cinci ani au început să vină şi concurenţi din alte ţări”, ne-a mărturisit Demeter Károly, fost concurent, în prezent membru al brigăzii de arbitri.
„Prima zi a fost ca în Suedia, iar a doua zi ca în Finlanda. Sâmbătă a fost suprafaţă îngheţată, favorabilă raliului pe zăpadă cu anvelope cu cuie, exact aşa cum trebuie pentru raliul pe zăpadă, iar duminică a nins, exact aşa cum şi-au dorit concurenţii. Timpul a fost favorabil cursei. A fost ceva de vis pentru noi”, ne-a mai spus Simon Árpád, organizator al evenimentului.
Câştigătorii de anul trecut au abandonat în acest an
Gheaţa de sub stratul subţire de zăpadă a creat câteva probleme participanţilor, cu toate că măsurile de precauţie au fost luate prin impunerea ca regulă obligatorie a echipării maşinilor cu anvelope cu cuie. Astfel, câştigători ai ediţiei anterioare, printre care şi Dorin Pulpea, în acest an pe echipaj cu Marco Tempestini, sau Simone Tempestini, în echipaj cu Marc Banca, au abandonat cursa de sâmbătă. În situaţia lor s-au mai găsit şi Florin Tincescu şi Carmen Poenaru sau Constantin Toma şi Andrei Selaru.
„Anii trecuţi era mai multă zăpadă, dar este bine şi aşa. Trebuie să fie mai multă atenţie. Dacă ieşi puţin în decor, nu mai ai nicio protecţie. La competiţiile anterioare, zăpada devenea un fel de parapet”, a spus Demeter Károly.
Un localnic ne-a povestit că vine în fiecare an să vadă raliul. „E frumos. Anul trecut, când a fost şi mai multă zăpadă a fost şi mai spectaculos”, a mai spus acesta.
Câştigătorii Rally Sprint
Pal Alpar şi Erdos Alpar, conducătorii unui Mitsubishi Evo 6, au fost în fruntea clasamentului realizat pentru Campionatul regional de Rally Sprint. Bedo Barna şi Molnar Laszlo au terminat pe poziţia a II-a, iar Bernart Lukacs Alexandru şi Fulop Szilard pe locul al III-lea.
Competiţia internaţională de raliu pe zăpadă este organizată anual în jurul localităţii Comandău.
Spre deosebire de anii trecuţi, organizatorii au anunţat că au prelungit traseele cu probe speciale. „Competiţia este împărţită în două: sunt concurenţi care vor să participe la eveniment două zile, dar şi concurenţi care participă doar o zi. Atunci am dat denumiri separate: Rally Sprint pentru cei care participă o zi şi Winter Rally pentru cei care concurează timp de două zile”, a declarat Simon Arpad.
Chiar dacă nu se înscrie în campionatul naţional, evenimentul este organizat sub egida Federaţiei Române de Automobilism Sportiv (FRAS).
Raliul pe zăpadă este organizat cu sprijinul Consiliului Judeţean Covasna, Primăriei oraşului Covasna, Primăriei comunei Comandău, Direcţiei Silvice Sfântu Gheorghe şi a Ocolului Silvic Comandău.