ACTUALITATE 14 iunie 2017

Transportul în comun, variantă de criză la Sfântu Gheorghe

de Iulia Drăghici | 2180 vizualizări

Antal Árpád: „Cu siguranță în lunile, anii următori va trebui să schimbăm foarte multe lucruri dacă vrem ca orașul să aibă aer

În condițiile în care numărul autoturismelor din municipiul Sfântu Gheorghe este în creștere și locurile de parcare sunt tot mai greu de găsit, mai ales în orele de vârf, ori când poluarea atinge cote alarmante, alternativele cele mai populare care rămân pentru o deplasare eficientă în reședința județului nostru rămân bicicleta sau transportul public în comun.

În ceea ce privește bicicletele, ne-am convins că nu întotdeauna se poate apela la ele și nu în orice condiții, în special pentru că nu există piste special amenajate, nici locuri de „parcare” ale acestora, iar în cazul unei ținute de birou sau a vremii ploioase, acest mijloc de transport în comun poate să fie inconfortabil.

De cealaltă parte, deși vechi și poluante, autobuzele sunt o variantă luată în calcul de o bună parte dintre locuitorii orașului. Dar în condițiile în care ai un autoturism pe care poți să îl utilizezi la orice oră din zi și din noapte, este capabil transportul în comun din Sfântu Gheorghe de la ora actuală să te convingă să renunți la acesta? Tocmai la această întrebare încercăm să răspundem în articolul care urmează.

Condiții, dar nu prea

Din cele constatate de noi la fața locului, transportul în comun din Sfântu Gheorghe este cel mai des folosit de pensionari sau elevi. Astfel, în funcție de mai multe criterii, adică zi de lucru normală, sărbători legale, weekend ori vacanța elevilor, în oraș se învârt zilnic între patru și zece autobuze, potrivit spuselor reprezentanților companiei Multi-Trans, operatorul de transport în comun din Sfântu Gheorghe. Cu toate că unele autobuze sunt ceva mai noi și condițiile sunt destul de decente, altele scârțâie din toate „încheieturile” și mustesc efectiv a mucegai proaspăt. Această combinație, la care se adaugă o zi toridă de vară, nu formează cel mai îmbietor tablou.

„Sunt unele autobuze vechi de când lumea. Câteodată mă gândesc că sunt de pe vremea lui Ceaușescu. Și scaunele sunt murdare și miroase destul de urât. Eu merg pe jos cât pot de mult, dar dacă merg la supermarket și am sacoșe mai multe, sunt obligată să iau autobuzul. Sigur că ar fi bine dacă le-ar mai schimba și ei”, ne-a declarat o călătoare.

Nu doar condițiile din interior îi mai nemulțumesc pe utilizatorii acestui serviciu, ci și faptul că nu ajung la timp și că nu se respectă orarele, afișate sau nu.

„Eu merg de cel puțin cinci ani numai cu autobuzul. Niciodată nu mi-am pus problema dacă sunt sau nu mulțumită de condiții. M-am gândit mereu că nu am altă variantă și că asta e. Acum, dacă stau să mă gândesc, îmi dau seama că sunt multe aspecte care ar trebui îmbunătățite. În primul rând, autobuzele sunt foarte vechi. Ați văzut ce fum scot. Te faci negru când trec pe lângă tine. Apoi, nu vin mereu la program. De multe ori au întârzieri pe care nu mi le explic, ceea ce e cam neplăcut pentru că, dacă te grăbești, e musai să pleci de acasă cu o jumătate de oră mai devreme ca să fii sigur că prinzi autobuzul. Dar măcar pentru mine e în regulă că eu am abonament gratuit și nu pot să fac prea multă gălăgie. Primesc ce mi se dă, cum ar veni”, ne-a spus o utilizatoare fidelă a transportului în comun.

Bilete mai scumpe de la șofer și lipsa orarelor

Dacă nu cunoști foarte bine orașul Sfântu Gheorghe, nu ai mașină, nu vrei să cheltui bani pe taxi, te-ai săturat de mers pe jos și vrei să iei un autobuz ca să ajungi la destinația aleasă, ei bine, vrând-nevrând te „împiedici” de anumite obstacole. În primul rând, vorbim despre stațiile unde nu sunt afișate orarele și traseele.

„E foarte simplu. Am avut orare în toate stațiile, dar din păcate se rup, se distrug, asta este. Noi tot le reînnoim, dar altă soluție nu avem. Nu le putem pune în magazine pentru că acolo omul nu le vede. O să le punem din nou, dar din experiența de până acum, nu o să țină mult timp”, a declarat pentru  Observatorul de Covasna, vizavi de acest subiect, directorul general al companiei Multi-Trans, Tittesz Zoltán.

Totuși, acesta a recomandat cetățenilor care au nevoie de aceste informații,să consulte site-ul oficial al companiei, www.multitrans.ro, care este actualizat și care conține toate datele.

În privința achiziționării biletelor, trebuie să știi că scoți bani mai mulți din buzunar dacă nu ai fost inspirat să îți cumperi unul de la magazinele care le comercializează, conform listei publicate în unele dintre stații sau de la unul din cele două tonomate de bilete de lângă Casa cu Arcade, dacă ești priceput cu tehnologia. Totuși, mai ai la dispoziție alternativa să cumperi bilet de la șofer, însă costul se dublează, de la doi la patru lei pentru o călătorie.

„Cele două tonomate funcționează, dar publicul din Sfântu Gheorghe nu vrea să utilizeze corespunzător și este o problemă. Biletele se pot cumpăra și de la șofer, și de la comercianți și de la magazine și de la buticurile noastre. La șofer e mai scump pentru că el, evident, nu cu asta trebuie să se ocupe, dar dacă cineva nu a avut timp, e urgent și trebuie să se urce, aceasta este o soluție”, ne-a mai spus directorul general, Tittesz Zoltán.

Până la modernizarea transportului în comun vor mai trece câțiva ani

Evident, hibe sunt și se mai pot identifica, însă nici autoritățile locale și nici conducerea companiei Multi-Trans nu sunt străine de acestea. Tocmai din aceste motive, s-a luat în calcul reînnoirea flotei și modernizarea procedurilor de taxare, însă vor mai dura ani buni până când acest vis va deveni realitate.

„Am spus că se va reînnoi flota dintr-un proiect european, dar acel proiect nu a fost lansat încă de Guvernul României, deci nu avem cum să facem acest lucru. Cu siguranță că vom avea o sumă alocată din bugetul local pe care o vom folosi în acest scop în momentul în care axa respectivă, pe programul operațional se va deschise. (...) Din acest proiect european, foarte probabil se vor putea cumpăra autobuze hibride sau electrice”, a declarat miercuri pentru Observatorul de Covasna primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád.

Directorul companiei Multi-Trans a confirmat de asemenea că există un plan de modernizare, și că acesta va putea fi pus în aplicare în funcție de oportunitățile date de fondurile europene, dar și că în ceea ce privește termenul, putem să vorbim chiar de patru sau mai mulți ani.

„Pe programe europene durează. Acum este în lucru proiectul și poate dura poate trei, patru ani sau mai bine. Nu știm. (...) Vrem să modernizăm transportul public și se pare că ticketingul (n. red. procurarea biletelor), stațiile, chiar și unele drumuri pot fi incluse în acest plan pe care îl avem. Dar repet, nu știm cât durează. Momentan încercăm să îl menținem sub forma actuală și să facem în așa fel încât să fie ok până când reușim să facem treaba asta. (...) Vrem să modernizăm tot sistemul de bilete. Vrem cartele, care să fie reîncărcabile și așa mai departe, dar trebuie să vedem exact dacă putem include în proiect și cum”, ne-a explicat Tittesz Zoltán.

 „Cu siguranță în lunile, anii următori va trebui să schimbăm foarte multe lucruri dacă vrem ca orașul să aibă aer

Decât deloc, chiar și un sistem de transport în comun cu diverse carențe este mai bun decât unul inexistent. Ne transportă de colo-colo în siguranță, ne ferește de frig și ploaie,la niște prețuri destul de relaxate comparativ cu cele ale taxiului sau ale autoturismul personal (doi lei pentru o călătorie, 17 lei pentru 10 călătorii, abonamente de la 60 la 84 de lei pe lună, abonamente gratuite pentru pensionari și elevi). Asta ca să nu mai vorbim despre reducerea poluării, a aglomerării de mașini și a stresului să nu se găsesc locuri de parcare.

„Eu sunt convins că singura soluție pentru un transport urban fluid este un transport în comun modern, punctual, civilizat, care să ajute toți cetățenii orașului. Astfel acest tip de transport ar putea să devină atrăgător. Eu accept faptul că în acest moment s-ar putea să spună unii că nu este foarte atrăgător. Poate că oferim prea multe facilități mașinilor, pentru că întotdeauna lucrurile sunt foarte complexe. Chiar azi am discutat despre acest aspect, în întâlniri de câte o oră cu șeful poliției locale și cu șeful de la Multi-Trans. Deciziile sunt complexe, unele sunt chiar nepopulare, le-am discutat, să vedem dacă le vom lua sau nu. Un lucru este cert: numărul mașinilor este în creștere, numărul celor care nu locuiesc în Sfântu Gheorghe aproape zilnic este în creștere. Nu am găsit încă soluții ca să facem loc mai mare între două clădiri construite în urmă cu 50, 100 sau 150 de ani. Toată lumea vrea piste pentru bicicliști, vrea bandă pentru transport în comun, vrea spații verzi, totul crește, iar construcțiile există. Nu le putem împinge ca să facem loc. Trebuie să luăm niște decizii, este o problemă generală, nu este doar a municipiului, dar cu siguranță în lunile, anii următori va trebui să schimbăm foarte multe lucruri dacă vrem ca orașul să aibă aer”, a subliniat primarul Antal Árpád.

Totuși, deocamdată nu putem să vorbim despre un transport public atrăgător în Sfântu Gheorghe. Din cele constatate de noi la fața locului, din cele discutate cu cetățenii ori cu autoritățile, sistemul de transport în comun din Sfântu Gheorghe nu are la îndemână argumentele să îi convingă pe cei mai comozi și practici dintre noi să renunțe la autoturism, decât în situații excepționale ori de criză.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
Adi, 15 iunie 2017
Sint deacord ca orarul cu mersul autobuzelor se mai deterioreaza in timp, dar ca se distrug, nu singure se distrug. Puneti fratilor camere de supraveghere si cei care sint prinsi ca le distrug si citeste integral
popescu dan, 15 iunie 2017
Si asfaltarea strazilor, si autobuzele etc. se tot fac pe bani europeni de ani de zile, pana atunci in unul din "cele mai curate orase din Romania" inghitim praful, transpiram vara si inghetam iarna citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.