ACTUALITATE 6 octombrie 2023

Speranțe noi pentru cea mai mare problemă a județului Covasna, transportul public

de Iulia Drăghici - Taraș | 977 vizualizări

Covăsnenii vor putea circula mai ușor prin județ cu transportul în comun pentru că zeci de rute, unele noi, altele reintroduse, vor fi funcționale cel mai probabil de săptămâna viitoare. Consiliul Județean (CJ) a adoptat în ședința de joi, 5 octombrie, cinci proiecte de hotărâre de aprobare a tarifelor și licențelor de transport.

Potrivit președintelui CJ, deciziile, aprobate în regim de urgență, sunt foarte necesare. De altfel, nu era niciun secret că în multe zone din județ fie nu exista deloc transport în comun, fie condițiile erau de nesuportat, nedemne de secolul în care trăim. În plus, aveau de suferit și elevii care nu găseau cu ce ajunge din sat la liceul de la oraș.

Hotărârile aprobate joi vizează mai multe zone din județ, dar în special cele din Târgu Secuiesc, Covasna, Sfântu Gheorghe și Întorsura Buzăului.

Cu greu, dar rapid am rezolvat cea mai mare problemă din județul Covasna, a transportului public județean, mai ales pentru zona Târgu Secuiesc, zona Covasnei, zona Întorsurii și o parte din zona Sfântului. Trebuie știut că sunt nouă loturi, nouă microregiuni de transport public județean. În zona de sus a Oltului, de la Sfântu Gheorghe până la Bixad și în zona Baraoltului nu au fost probleme majore. Însă în restul județului, mai ales în zonele Târgu Secuiesc și Covasna, nu numai din cauza faptului că legislația este cum este, nu numai că de mai bine de un deceniu tot se amână pe plan național rezolvarea acestei probleme, dar și din cauza faptului că anumite firme din județ s-au luptat cu alte firme, s-a declanșat și o amplă verificare din partea Ministerului Transportului și timp de două săptămâni s-a blocat total acest transport, mai ales pentru copiii și elevii care fac naveta de la sate la oraș. Desigur, și noi trebuie să respectăm legislația și în domeniul de achiziții publice. Eu îi înțeleg pe cetățeni, dar le cer și eu înțelegere, că și noi a trebuit să respectăm legislația. Însă, cu procedură de urgență am realizat achiziția publică”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna și covasnamedia.ro, președintele CJ Covasna, Tamás Sándor.

Acesta spune și că a existat temerea că licitația publică ar fi putut fi contestată, fapt care ar fi amânat și mai mult punerea în funcțiune a transportului public. Din fericire, nu s-a întâmplat.

Procedura s-a încheiat în data de 3, așa că noi azi, în data de 5 deja am putut adopta rezultatul procedurii”, ne-a mai spus președintele CJ.

Rezultatul este un transport public mai accesibil, din perspectiva rutelor (dar sperăm că și a condițiilor), pentru cetățeni.

 „Pentru toată regiunea din zona Târgu Secuiesc, toată regiunea din zona Covasna, toată regiunea din zona Întorsura Buzăului și partea cu probleme din zona Sfântu Gheorghe am adoptat azi nu numai traseele, ci și stațiile și tarifele defalcate pe fiecare stație. Deci, de luni dimineață, trebuie să poată să fie transportați toți cei interesați, elevi, muncitori, toate categoriile de persoane”, a mai punctat Tamás Sándor, la solicitarea redacției noastre.

De majoritatea rutelor de transport astfel vizate se va ocupa operatorul de transport ASOCIEREA S.C. LINKA TRANZIT S.R.L. – S.C. TRANSBUS S.A.

Ce s-a stabilit mai concret în ședința de Consiliu Județean, o să vă detaliem în cele ce urmează.

În jurul municipiului Sfântu Gheorghe

Într-una dintre hotărârile de joi, CJ a stabilit că va oferi licențe operatorului amintit pentru 10 trasee în zona municipiului Sfântu Gheorghe astfel:

- Saciova – Reci – Sfântu Gheorghe, în lungime de 24 km;

- Sfântu Gheorghe – Zoltan – Angheluş, în lungime de 20 km;

- Leț – Pădureni – Sfântu Gheorghe, în lungime de 31 km;

- Covasna – Brateş – Sfântu Gheorghe, în lungime de 31 km;

- Sfântu Gheorghe – Sâncraiu – Dobolii de Jos, în lungime de 18 km;

- Băcel – Chichiş – Sfântu Gheorghe, în lungime de 15 km;

- Dobârlău – Ozun – Sfântu Gheorghe, în lungime de 24 km;

- Sântionluca – Ozun – Sfântu Gheorghe, în lungime de 16 km;

- Ozun – Sfântu Gheorghe, în lungime de 12 km;

- Bicfalău – Lisnău – Sfântu Gheorghe, în lungime de 24 km.

Pe ruta Saciova - Sfântu Gheorghe, cel mai scump bilet va fi de 9 lei, dar prețurile pornesc de la 1,5 lei. De la Covasna până la Sfântu Gheorghe, un călător va plăti 11 lei, de la Leț până în reședința județului Covasna 10 lei, pe Băcel – Sfântu Gheorghe 5,5 lei. Va exista și posibilitatea cumpărării de abonamente pe oricare dintre rute.

În zona Târgu Secuiesc

Același operator a obținut acordul de a avea licențe de transport public pe 11 rute din zona Târgu Secuiesc, astfel:

  • Mărtănuş – Breţcu – Târgu Secuiesc, în lungime de 22 km;
  • Ojdula – Hilib – Târgu Secuiesc, în lungime de 22 km;
  • Târgu Secuiesc – Catalina – Mărcuşa, în lungime de 16 km;
  • Ghelinţa – Harale – Târgu Secuiesc, în lungime de 23 km;
  • Mereni – Poian – Târgu Secuiesc, în lungime de 22 km;
  • Târgu Secuiesc – Petriceni – Valea Seacă, în lungime de 20 km;
  • Târgu Secuiesc – Turia – Panorama Sf. Ana, în lungime de 32 km;
  • Târgu Secuiesc – Turia – Alungeni, în lungime de 12 km;
  • Cernatul de Sus – Cernat – Târgu Secuiesc în lungime de 15 km;
  • Icafalău – Cernat – Târgu Secuiesc, în lungime de 20 km;
  • Sfântu Gheorghe – Dalnic – Târgu Secuiesc, în lungime de 42 km.

Prețul unui bilet pe ruta Mărtănuș – Târgu Secuiesc sau retur este de 7 lei, la fel și între Ojdula și Târgu Secuiesc sau Harale – Târgu. 5,5 va costa transportul pe ruta Târgu Secuiesc – Mărcușa și un pic mai mult, 6,5 lei, pentru a merge între Mereni și Târgu. Între Sfântu Gheorghe și Târgu Secuiesc, un bilet va costa 11 lei. Prețurile sunt similare și pentru celelalte variante.

Pentru zona Întorsurii

O altă hotărâre aprobată joi vizează lotul 6, care se referă la zona Întorsurii Buzăului. Locuitorii de aici vor avea posibilitatea de a circula cu noul operator în mai multe zone ale județului, printre care și Sfântu Gheorghe, Valea Mare, Covasna și altele.

Rutele pe acest lot sunt:

  • Surcea – Zăbala – Covasna, în lungime de 14 km;
  • Telechia – Brateş – Covasna, în lungime de 12 km;
  • Covasna – Păpăuţi – Zagon, în lungime de 18 km;
  • Întorsura Buzăului – Zagon – Covasna, în lungime de 34 km;
  • Covasna – Zăbala – Târgu Secuiesc, în lungime de 20 km;
  • Crasna – Sita Buzăului – Întorsura Buzăului, în lungime de 16 km;
  • Întorsura Buzăului – Valea Mare – Sfântu Gheorghe, în lungime de 46 km.

Prețul unui bilet de transport din Covasna până în Zagon va fi de 5 lei, iar până la Întorsura Buzăului 9 lei. Între Întorsura Buzăului și Sfântu Gheorghe, prețul unui bilet va fi de 12 lei. Este mai puțin decât până acum, la celălalt operator, care taxa cu 16 lei. Diferența era și la rută. Aceasta va trece prin Valea Mare, în timp ce microbuzul Codreanu circula prin Teliu - Ozun. 

Comuna Barcani

Locuitorii din Barcani vor avea și ei transport asigurat de autoritatea locală pe rutele Lădăuți - Întorsura Buzăului (7km) și Sărămaș - Întorsura Buzăului (10 km).

Pentru prima rută prezentată, prețul unui bilet va fi de 8 lei, iar din zona Lughet spre Întorsura Buzăului, călătorii vor plăti doar 3,5 lei.

Comuna Sita Buzăului

Și cetățenii din Sita Buzăului vor avea transport în comun către Întorsura Buzăului și retur, pe ruta Ciumernic. Acesta va fi asigurat tot de autoritatea locală. Un bilet pe acest tronson va costa 5,5 lei.

Deocamdată nu se știe care e orarul de circulație și frecvența, dar speranțele sunt ca de săptămâna viitoare lucrurile să înceapă să meargă. Și să meargă bine, în condiții de siguranță și decență.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.