Școală de actorie pentru spectacolul vieții
Elevii din Sita și Întorsura Buzăului învață să fie actori și oameni de bază în societate
Teatrul și arta spectacolului prind viață și în zona Buzaielor. Și asta pentru că peste 40 de elevi din Sita și Întorsura Buzăului au început sâmbătă, 21 septembrie, cursurile de actorie din cadrul proiectului „Actor Fest – teatru în comuna mea”. Tinerii sunt formați sub îndrumarea Școlii de Actorie „Dream and Act” din București și rezultatul final al cursurilor va putea fi urmărit într-un spectacol, care va fi pus în scenă la festivalul „Actor Fest”, care va fi organizat la Sita Buzăului, în noiembrie. Dincolo de abilitățile pentru scenă, cursanții școlii de actorie deprind abilități importante, care le vor folosi, cu siguranță, în viață, spun coordonatorii.
Liniștea, care domnea sâmbătă peste Școala „Nicolae Russu” din Sita Buzăului, era din când în când întreruptă de valuri puternice de veselie, cu hohote de râs care erupeau ca un vulcan. Zgomotele veneau din două săli de clasă, de altfel obișnuite văzute din afară. Doar că ceea ce se întâmpla înăuntru era...altceva. Elevii, împărțiți pe clase în două grupe, de gimnaziu, respectiv liceu, erau așezați în semicerc. Și cu toate că fizic erau între cei patru pereți ai sălii, luminați de soarele cald de toamnă, participanții călătoreau, prin intermediul unor jocuri interesante, în alte lumi, fără limite, fără frică.
Au fost pe rând în grădina bunicii, în pădure, într-o peșteră, la o înmormântare, în spațiu, pe lună și unde le-a mai permis imaginația. Și se simțeau liberi, bucuroși, creativi, siguri și frumoși. Învățau cuvinte noi, să lucreze în echipă, să iasă din zona de confort, să cunoască alți oameni ca ei, să vadă dincolo de aparențe, să simtă că sunt valoroși și să creadă în ei înșiși și în cei din jur.
Cum a început
Vestea cea mai bună este că acesta reprezintă abia începutul pentru cei peste 40 de copii din zona Buzaielor, înscriși la cursurile de actorie care au debutat sâmbătă, 21 septembrie, sub îndrumarea profesoarelor Otilia Buzea și Doina Pătrunjel, cu sprijinul a două formatoare din București, de la Școala de Actorie „Dream an Act”.
„Ideea proiectului este în sufletul meu de mult. La ore îi puneam pe elevi în situația de a interpreta diferite scenete din operele citite, în momentul în care ajungem la subiectul unei opere, și le dădeam libertatea să își aleagă o secvență și să o pună în scenă alături de colegi. Am observat că sunt talentați, că putem face cu ei mai mult decât atât”, ne-a spus unul dintre coordonatorii și inițiatorii acțiunii, profesoara și directoarea adjunctă a Școlii „Nicolae Russu”, Otilia Buzea.
Aceasta ne-a mai spus că primii pași în acest sens au fost făcuți în urmă cu trei ani, când la Sita Buzăului se organiza, pentru prima dată, festivalul de teatru pentru copii. De atunci, cu pași mici și alături de oamenii potriviți s-a construit ceea ce sâmbătă a debutat cu succes: școala de actorie „Actor Fest”.
Coordonatorii proiectului spun și că au văzut nevoia unui astfel de proiect, care să le readucă elevilor bucuria de a se exprima, mai ales în contextul în care materia stufoasă și stresul examenelor le răpește această energie.
„Când vin în clasa a V-a, copiii sunt veseli, dornici să se exprime, iar pe măsură ce cresc, când ajung în clasa a VIII-a au senzația că examenul este o mare problemă, încep să se închidă, le e teamă să mai ridice mâna, au niște rețineri. Cu cât cresc le e teamă de greșeală. Și atunci este o necesitate să înțeleagă că din orice lucru poți să reușești să dezvolți o idee, să îți exprimi ideea, fără să te simți jenat că ai greșit”, ne-a explicat Otilia Buzea.
Copiii de gimnaziu sunt de la Școala „Nicolae Russu” din Sita Buzăului, unde a început totodată și demersul de a forma trupa de teatru a școlii, NRBU – adică Nicolae Russu Be You – Nicolae Russu fii tu.
Grupa de liceu este formată cu sprijinul Centrului de Tineret din Întorsura Buzăului și sunt elevi ai Liceului „Mircea Eliade”.
„Dezvoltarea armonioasă (trup, suflet și minte) se realizează adesea prin metode de educație nonformală, care se dovedesc a fi apreciate de tineri și foarte eficiente. Una dintre metodele de educație nonformală este teatrul, care vizează trei aspecte ale personalității tinerilor: social, individual și lingvistic. Teatrul formează caractere și modelează suflete. Învățarea prin experimentul artistic este un instrument de (auto)cunoaștere, care dezvoltă abilitățile de comunicare ale tinerilor, permite învățarea în grup, dezvoltă abilitățile sociale, dezvoltă creativitatea prin scrierea unor scenarii inspirate de viața tinerilor și îmbunătățește capacitățile cognitive, memoria, atenția, gestionarea emoțiilor, autocontrolul, percepția corporală și flexibilitatea gândirii”, ne-a spus al doilea coordonator al proiectului, totodată coordonator al Centrului de Tineret Întorsura Buzăului, Doina Pătrunjel.
Fiind o acțiune organizată în parteneriat între „Nicolae Russu” și „Mircea Eliade”, se preconizează ca pe viitor să se schimbe decorul, în sensul în care s-ar putea organiza cursuri și la Centrul de Tineret Întorsura Buzăului, cu sediu la „Eliade”, alternativ, sau în funcție de cum va fi stabilit programul, pentru că urmează încă cinci întâlniri, adică peste 20 de ore de activități derulate împreună cu formatoarele de la București.
De pe scenă, în spectacolul vieții
Așadar, copiii și tinerii sunt, începând din 21 septembrie, „personaje principale” în spectacolul vieții lor, prin intermediul „Actor Fest – teatru în comuna mea”. Pentru că activitățile de care au și vor avea, în continuare, parte le dezvoltă o mulțime de abilități de viață, dincolo de ceea ce înseamnă puterea de a fi pe o scenă.
„Mi se pare minunat că există astfel de inițiative, pentru că, într-adevăr, copiii sunt foarte deschiși și e foarte ușor de lucrat cu ei pentru că prind foarte repede. Sunt foarte creativi, nu au tot felul de bariere emoționale pe care noi adulții le avem deja și atunci e foarte simplu. Înțeleg repede, sunt spontani, sunt prezenți, se bucură foarte mult de toată experiența. Sunt exerciții foarte bune de dezvoltare personală și noi antrenăm niște calități pe care le au actorii, dar care au ajuns să le dețină pentru că le-au antrenat. De exemplu, nu toți avem dicție perfectă. Dar sunt o mulțime de exerciții care corectează micile defecte de vorbire, astfel încât comunicarea să fie foarte clară. Într-adevăr e o abilitate care te ajută pe scenă enorm, pentru că publicul înțelege foarte bine ce ai de spus, care e mesajul tău, ce ai de transmis, dar te ajută și în momentul în care comunici cu oricine altcineva. La fel și cu partea de creativitate, spontaneitate și abilitatea de a lua decizii bune foarte rapid, de a avea încredere și de a spune lucrurile pe care le gândești într-un fel care să fie mulat pe interlocutor și tot așa”, ne-a spus sâmbătă, una dintre formatoare, Irina Beșcucă.
„Îmi place foarte mult la ei că sunt dornici, nu au fițe, figuri în cap. Sunt dornici să învețe și sunt cuminți. Avem o serie de jocuri, de la simplu, la complex, care să îi scoată din zona de confort, să le dea mai mult curaj, să îi ajute să le crească încrederea în ei. Am observat că la capitolul ăsta, noi în general, românii, suntem deficitari. Și de aici pornește mai departe creativitatea, spontaneitatea, viteza de reacție. Practic, sunt jocuri și exerciții din domeniul actoriei, care să îi aducă pe ei la un nivel de a fi în stare să facă un spectacol profesionist, dobândind anumite activități pe care le au actorii: curaj, încredere, creativitate, spontaneitate, capacitate de concentrare, memorie, dicție”, ne-a spus și formatoarea care lucrează cu clasa de liceu, Ștefana Badiu.
Copiii vor învăța totodată și să lucreze pe texte alese și gândite în funcție de toate abilitățile descoperite la participanți, de la umor, tonalitate a vocii, memorie, expresivitate și așa mai departe.
„Deci noi alegem roluri pentru ei care să îi pună în valoare, pe de o parte, dar pe de altă parte care să îi scoată din zona de confort și să îi facă să evolueze într-un anumit capitol”, ne-a mai spus Irina Beșcucă.
„De fiecare dată când mi se pune acea întrebare „cine ești tu de fapt?”, nu am un răspuns clar”
Dacă pentru coordonatori și formatori debutul școlii a fost văzut ca un succes, a meritat să aflăm și ce a reprezentat pentru beneficiari, adică pentru elevii participanți. Energia lor debordantă și bucuria care li se întipărise pe chipuri a fost semnalul că într-adevăr se întâmplă lucruri importante și pentru ei.
„În timp ce ne cunoaștem unii cu alții, am descoperit și lucruri noi despre noi și ne-am exersat reflexele, vocea, atitudinea și am învățat să fim niște actori mai buni. Sunt foarte pasionat de actorie. De când eram mic voiam să fiu actor. Îmi plăcea să văd actorii cum se distrează pe scenă”, ne-a spus Petruț Bularca, în vârstă de 14 ani.
Elena Roxana Tohănean, de 14 ani, ne-a spus de asemenea că încă din primele ore de curs „am reușit să ne descoperim oarecum niște atuuri pe care nu știam că le aveam, ne-am dezvoltat atenția, dar ne-am și distrat în același timp”.
„Îmi place foarte mult această experiență nouă pentru că am putut să comunicăm mai mult cu persoane pe care poate, altfel, nu le cunoșteam. A fost foarte amuzant. Am venit aici pentru că mi s-a părut o idee foarte interesantă. Chiar mi-am dorit să mă fac actriță. Mă uit la filme și seriale și mă gândeam doar la cum ar fi să fiu eu personajul acela, dar nu m-am gândit că din acest lucru poți să faci o meserie. Acum încep să mă gândesc”, ne-a împărtășit și Daria Maria Buzea, în vârstă de 12 ani.
„Eu aș vrea să știu ce mai am de lucrat, ce pași trebuie să urmez ca să ajung acolo unde îmi doresc. Experiența de azi mi-a plăcut foarte mult. Nu era ce mă așteptam. A fost mult mai bine. Chiar au venit cu niște modalități interesante să afle cât mai multe lucruri despre noi”, ne-a spus și Mihaela Murea, în vârstă de 15 ani.
„Mi-aș dori ca la finalul cursului să pot să comunic mai bine, să pot să mă exteriorizez mai bine și bineînțeles, să învăț ce înseamnă actoria”, a fost mărturisirea pe care Delia Sporea (15 ani) ne-a făcut-o.
„Mie mi-ar plăcea în primul rând să îmi dezvolt creativitatea și atenția, să cooperez mai ușor cu alții și să încerc să inspir sau să mă inspir mai mult. Chiar dacă poate pe viitor nu o să fac actorie, experiența în aceste activități înseamnă ceva pentru că aduce dezvoltare personală”, a spus și Bianca Maria Florea (15 ani ).
Pe de altă parte, Veronica Șerban (17 ani) ne-a prezentat o versiune mai profundă a ceea ce înseamnă cursurile de actorie pentru ea, versiune care ne-a făcut să ne gândim dacă nu am avea nevoie și noi, adulții, de astfel de experiențe.
„Eu sunt o personalitate destul de nebună, am multă energie și încerc să îi fac pe cei din jurul meu să se simtă bine, chiar dacă eu nu simt asta. Sper ca din acest curs să mă descopăr mai mult pe mine. De fiecare dată când mi se pune acea întrebare „cine ești tu de fapt?”, nu am un răspuns clar. Poate că prin acest curs voi reuși să aflu răspunsurile la această întrebare. Am multe pasiuni, îmi place să desenez, să cânt. Sunt artistică. Vreau să mă fac auzită, dar totuși să îi ajut și pe cei din jur, deci să dau mai departe ce învăț aici, sperând că poate, într-o zi, o să îmi deschid propria mea școală”, a punctat Veronica.
Cursurile de actorie se vor încheia cu un spectacol, care va fi pus în scenă în cadrul festivalului – concurs „Actor Fest – teatru în comuna mea”, care va fi organizat în 29 noiembrie la Căminul din Sita Buzăului și care se adresează claselor de gimnaziu din tot județul, ba chiar și din afară, pentru că de exemplu, școli din Vama Buzăului, Siriu sau Nehoiu și-au exprimat dorința de a lua parte la eveniment.
Dar dincolo de acest rezultat concret, școala de actorie, creată din nevoia tinerilor de a se exprima și de a fi ei înșiși vine cu ceva mai mult, adică vine să arate că dacă îți dorești cu adevărat un lucru, Universul va face tot posibilul ca acesta să se întâmple. Iar copiii care își doresc realmente să devină actori au aici un punct de plecare solid și susținere din partea comunității. Cine știe, poate de aici se va naște generația viitoare de actori a României. Iar dacă nu vor fi ei cei care o vor crea, rămânem cu certitudinea că vom avea niște tineri care știu să „guste” și să aprecieze arta la adevărata valoare și care realizează cât este ea de importantă în orice comunitate.