ACTUALITATE 21 martie 2017

Rezultate demne de Montreal la Olimpiada Judeţeană de Istorie

de Iulia Drăghici - Taraș | 5277 vizualizări

Doi elevi ai Colegiului Naţional „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe au obţinut note de 10 la Olimpiada Judeţeană de Istorie. Rezultatele, obţinute de Tudor Goicea din clasa a X-a şi de Adrian Papuc din clasa a XI-a, le-a adus calificarea la etapa naţională a Olimpiadei.

Notele obținute de cei doi nu e o surpriză nici pentru apropiaţii elevilor, nici pentru profesorii acestora, pentru că şi la olimpiadele din anii trecuţi au ajuns cu note foarte bune la faza naţională a competiţiei și. în plus, sunt talentaţi şi pasionaţi de această materie.

Anul trecut, tot în luna martie, publicam în ziarul nostru un articol în care scriam despre faptul că aceiaşi elevi, Goicea şi Papuc, înregistrau note la fel de bune ca în acest an, respectiv tot un 10 şi un 9,80.

Rezultatul de anul acesta, notele perfecte, ca cele ale Nadiei Comăneci la Montreal, au fost primite însă cu surpriză de olimpicii modeşti ai lui „Mihai Viteazul”.

„Speram la un rezultat bun, dar în niciun caz nu mă așteptam să iau nota 10. Este o performanţă şi pentru mine care mă bucură nespus de mult. Mereu la astfel de competiţii îmi doresc să fiu cel mai bun, să fiu printre primii, dar nota 10 îmi face cinste şi în acelaşi timp mă obligă să depun un efort considerabil pentru etapa următoare”, ne-a mărturisit Adrian Papuc, elev în clasa a XI-a.

„Adevărul este că nu am capacitatea de a mă autoevalua foarte bine. Uneori, după încheierea unui examen îmi supraestimez lucrarea tocmai scrisă, alteori, din contră, mă subevaluez. Așa s-a întâmplat și de data aceasta. După încheierea probei din cadrul olimpiadei, descumpănirea a pus stăpânire pe mine. Anul acesta s-a pus accent pe interpretarea personală a anumitor evenimente istorice de mare importanță. Nu am fost sigur pe modul în care mi-am explicat viziunea asupra evenimentelor respective. De aceea, pot spune că nu m-am așteptat să obțin nota 10, însă aflarea ei mi-a produs o bucurie cu atât mai mare”, a spus şi Tudor Goicea din clasa a X-a.

Obiectivele pentru Naţională

Despre obiectivele pe care le-au stabilit pentru faza naţională a competiţiei, cei doi elevi spun că luptă pentru locurile fruntaşe.

„Mi-am propus să obțin un punctaj cel puțin la fel de bun ca în anii trecuți, să îmi testez şi chiar să îmi depăşesc limitele și să obţin o poziție onorabilă în clasament, pentru a nu face de rușine județul nostru. Trebuie să recunosc că mi-aş dori să mă clasez pe locurile fruntaşe şi să aduc o menţiune sau un premiu judeţului”, a spus Adrian Papuc.

„Anul acesta caut să mă mobilizez mai bine decât în cel precedent. Faptul că anul trecut nu am obținut la etapa națională un rezultat care să mă mulțumească, m-a determinat să muncesc mai mult. Mă simt mânat de o ambiție intensă, ce mă îndeamnă să lucrez continuu, în speranța că la faza pe țară voi obține cel puțin o notă de 9, căci acesta este principalul meu obiectiv”, transmite Tudor Goicea.

Cultura generală, importantă pentru olimpiada de istorie

Potrivit profesorilor celor doi elevi, Maria Băilă şi Romeo Negrea, subiectele nu au fost surprinzătoare, de un grad de dificultate superior examenelor naţionale, la fel ca toate olimpiadele. Spre deosebire de alte asemenea concursuri, însă, olimpiada la istorie solicită elevilor, în afară de cunoştinţele de istorie, şi o cultură generală solidă.

„În ceea ce priveşte subiectele la clasa a XI-a aş putea spune că acestea nu au reprezentat o surpriză. Am lucrat împreună cu Adrian Papuc astfel de subiecte după modelul celor din anii anteriori, subiecte care au picat atât la faza judeţeană, cât şi la faza naţională. Ceea ce trebuie să afirm este că materia din clasa a XI-a este puţin diferită de ceilalţi ani de studiu. Este Istorie universală contemporană, dar pentru a o înţelege este nevoie şi de o cultură generală bogată a elevilor, de o capacitate suplimentară a acestora de a vedea evenimentele din perspectivă globală, dar şi de capacitatea de a face conexiuni logice între evenimentele şi procesele istorice care marchează de fapt evoluţia noastră politică, socială şi economică de astăzi”, ne-a explicat profesoara Maria Băilă.

Conform spuselor profesorului Romeo Negrea, care l-a pregătit pe Tudor Goicea, „complexitatea subiectelor a fost de nivel mediu, dar desigur, a ținut cont de faptul că olimpiadele sunt concursuri de excelență la care elevii participă pentru a-și arăta măiestria, priceperea și calitatea cunoștințelor pe care le-au dobândit la disciplina la care excelează sau la care vor să performeze. Din acest punct de vedere nivelul de dificultate este mult diferit față de cel al examenelor naționale care urmăresc alte standarde. Olimpiada este o competiţie a rațiunii, dar nu numai și oferă prilejul și motivația de a studia și aprofunda o disciplină, trecând de la generalitate la detaliu, de la simplu la complex, de la concret la abstract”.

Îndemnurile olimpicilor

Secretele pentru a fi buni la învăţătură nu sunt de fapt secrete, spun cei doi elevi, ci înseamnă de fapt dorinţă şi dragostea pentru carte.

„Cu dorință, muncă și puțin ajutor de sus, oricine poate reuși. Dacă îţi doreşti ceva cu adevărat imposibilul poate deveni posibil, iar ceea ce pare de neatins poate deveni realitate. Îmi doresc ca şi alţi colegi de-ai mei să trăiască aceste emoţii ale bucuriei şi să se poată bucura de experienţele pe care ţi le oferă o competiţie de o asemenea anvergură. De asemenea, vreau să le urez tuturor mult succes!”, transmite Adrian Papuc.

Mesajul lui Tudor Goicea pentru colegii săi din şcoală sau din judeţ este „să caute cu ardoare o știință pe care să o învețe din plăcere, și nu pentru niște note care nu au nicio însemnătate în raport cu satisfacția pe care ți-o oferă studiul individual al anumitor materii. Această activitate îți conferă impresia că într-adevăr ești special și că ai un sens în viață”.

Mândria Colegiului

Astfel de rezultate, deşi sunt apreciate, nu sunt o premieră pentru Colegiul Naţional „Mihai Viteazul”.

„În fiecare an şcolar facem câte o analiză a rezultatelor obţinute de elevii noştri la concursurile şi olimpiadele şcolare. Rezultatele elevilor noştri sunt de fapt satisfacţiile şi mândria noastră. Sunt confirmarea lucrului bine făcut. Este dificil să comparăm rezultatele de la o disciplină la alta, fiecare materie are un grad de dificultate, dar ne bucurăm de orice rezultat care pune Colegiul nostru în topul liceelor bune din judeţ şi chiar din ţară. Au mai fost în anii trecuţi note de 10. Dacă e să mă refer tot la disciplina istorie, elevii Goicea Tudor şi Manea Gabriela, anul trecut s-au calificat la olimpiada naţională de istorie cu note maximale de 10. Note deosebite s-au obţinut chiar şi anul acesta, pe lângă olimpiada de istorie (2 elevi) la olimpiada de fizică (3 elevi), geografie (1 elev), limba latină (3 elevi), limba şi literatura română (2 elevi), filozofie (1 elev), economie (1 elev), logică (1 elev) şi la concursurile Literatura ca abilitate de viaţă (2 elevi) şi Ştiinţele pământului (3 elevi calificaţi), unde elevii vor reprezenta CNMV la faza naţională, dar cu toate acestea premiile de la olimpiada judeţeană din acest an, la nivelul colegiului nostru sunt ceva mai puţine decât cele obţinute în anii trecuţi”, ne-a mai declarat profesoara Maria Băilă, care ocupă şi funcţia de director adjunct al instituţiei.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.