ACTUALITATE 20 septembrie 2022

REPORTAJ. „Gara noastră mică” din Întorsura Buzăului a prins din nou viață

de David Leonard Bularca | 11094 vizualizări

Cum a fost călătoria cu primul tren care a plecat din Întorsura Buzăului după mai bine de patru ani

 
 

 

 

După mai bine de patru ani în care gara din Întorsura Buzăului a fost doar o clădire care aducea aminte de vremurile în care șuieratul trenului se auzea în orașul covăsnean, luni, 19 septembrie, locul a prins din nou viață. Zeci de oameni, majoritatea navetiști, s-au urcat în primul tren către Brașov, care a plecat din stație în zorii zilei, la 4:29. Pe parcursul unei ore, cât a durat călătoria, pasagerii au comparat mijlocul de transport care a ținut locul trenului, autobuzul, cu cele două vagoane călduroase în care se aflau. Din „bătălie” a ieșit câștigător – chiar în unanimitate, aș îndrăzni să spun – trenul. 

La 4:00 și câteva minute, când am ajuns în gara din Întorsura Buzăului, câteva persoane erau deja acolo, așteptând trenul. Am intrat și eu pentru a-mi cumpăra bilet. Atunci mi-am dat seama că ultima dată când am plecat cu trenul de la Întorsura Buzăului eram clasa a X-a, iar acum sunt anul II la facultate. De atunci s-au întâmplat multe, am trecut printr-o pandemie, un război a început chiar la granițele țării noastre și ne confruntăm cu tot mai multe crize. 

În toată această perioadă, oamenii din zona Buzaielor s-au întrebat dacă vor mai trăi momentul în care șuieratul trenului va fi din nou auzit la Întorsura Buzăului. 

Nici luni dimineață nu erau 100% convinși că vor ajunge la Brașov, acolo unde lucrează, cu trenul. Se întrebau, mai în glumă, mai în serios, dacă informația conform căreia se reia circulația trenurilor este sigură. 

„Eu am mers să iau autobuzul, dar cică ar avea o defecțiune, așa că am venit în gară. Mi-am luat bilet din tren, că nu știam exact. Eu am zis că merg cu autobuzul, că am plătit abonamentul pe toată luna septembrie. Cum e din nou tren, probabil nu va mai circula deloc, și noi am plătit abonamentele...”, mi-a spus, în tren, o femeie care face naveta la Brașov, pentru că acolo lucrează. 

De altfel, deși bucuroși că după mai bine de patru ani se pot baza din nou pe tren pentru a ajunge la muncă, oamenii erau supărați pentru că sunt convinși că nu vor primi înapoi banii pe abonamentele de autobuz.

„Nu ne decontează transportul de la muncă. Normal că e mai bine că avem din nou tren. Păi cu autobuzul plăteam 360 de lei pe lună abonamentul, acum cu trenul o să plătim 171,5 lei, ne rămân și nouă mai mulți bani”, mi-au spus oamenii. 

Pe lângă prețul mai ieftin, i-am auzit pe pasageri bucurându-se și de căldura din tren, dar și de mai mult spațiu. Comparațiile dintre autobuz și tren au continuat până la Brașov, unde concluzia a fost clară: trenul este o variantă mai bună. 

„Când am auzit că îi vor da drumul, am zis că o să cred când o să văd”

Dacă în primul tren, cel spre Brașov, au fost mai bine de 20 oameni, în cel care a plecat la 5:43 din Brașov spre Întorsura Buzăului numărul pasagerilor a fost mai mic. Au fost mai puțin de 10 oameni. 

„Mă așteptam să văd ceva mai mulți oameni azi în tren, dar, probabil la fel ca mine, multă lume nu a crezut cu adevărat că trenul chiar o să mai ajungă la Întorsura”, mi-a spus Ciprian, unul dintre puținii călători ai primului tren care plecase, după patru ani de pauză, din Brașov spre Întorsura Buzăului.

„Nu am crezut că vor repara trenul după doar patru ani, mă așteptam să treacă mult mai mult, chiar și când am auzit că îi vor da drumul am zis că o să cred când o să văd și, într-adevăr, am văzut”, a spus Mihaela, care mi-a povestit că a venit la gara Brașov sceptică, pentru că nu era foarte convinsă că va găsi trenul spre Întorsura Buzăului. 

„Nu sunt navetist, dar merg la Brașov cel puțin o dată pe săptămână și este mult, mult mai comod, acum că avem din nou tren. Este și mai ieftin, și mai spațios, e mai mult loc decât în autobuz. Mă aștept ca pe viitor să se adauge mai multe vagoane, pentru că deja drumurile sunt foarte aglomerate și cred că întorsurenii sunt cel puțin nostalgici să meargă cu trenul, așa cum făceam în adolescență sau în copilărie. A fost bine și cu autobuzul, dar foarte scump și de multe ori supraaglomerat, lucru ce făcea să fie înghesuit, să fie gălăgie, să miroasă urât, și așa mai departe. Dar important este că măcar am avut un mijloc de transport, a fost o alternativă la mașina personală, pe care oricum nu toată lumea o are”, mi-a explicat alt pasager, Cristian.

Și autobuzul rămâne o variantă

Chiar dacă circulația trenurilor a fost reluată, autobuzele de pe ruta Întorsura Buzăului – Brașov și retur vor putea fi în continuare o variantă de luat în calcul. 

„Vor circula în continuare, dar după alte ore, facem alt program. Facem un program diferit față de orele la care pleacă trenul. Abonamentele oamenilor rămân valabile”, a spus, pentru CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna, șeful firmei care efectuează transportul pe acest traseu, Constantin Codreanu. 

De notat este că până acum prețul unui bilet de autobuz Întorsura Buzăului – Brașov era 13 lei, iar acum a scăzut la 6 lei. Așadar, pasagerii care și-au cumpărat abonament până la finalul lunii par să rămână dezavantajați. 

Acum întorsurenii au două variante ale transportului în comun prin care pot ajunge la Brașov. Iată că, deși unora le vine greu să creadă, s-a reușit reconstrucția podului de la Budila, chiar dacă au fost zvonuri, în primăvara acestui an, conform cărora s-ar fi tăiat finanțarea pentru finalizarea lucrărilor. 

Probabil și presiunea pusă pe autoritățile de la București, atât de către oameni, cât și de către diferiți oameni politici care au reprezentat zona Buzaielor în acești patru ani, a contat și a ajutat ca trenul să ajungă din nou în „gara noastră mică” de la Întorsura Buzăului. 

Programul de circulație al trenurilor 

Programul de circulație al trenurilor începe de la ora 4:29 din Întorsura Buzăului, respectiv ora 5:43 din Brașov. Oamenii au mijloc de transport feroviar o dată la două sau trei ore, pe tot parcursul zilei, până seara, când ultimul tren din Întorsura Buzăului spre Brașov pleacă la ora 17:42, iar din Brașov spre Întorsura Buzăului la ora 20:00. 

Așadar, programul este similar cu cel de acum patru ani. Sunt unele voci care critică acest aspect, pentru că susțin că trebuie să plece la 4:00 de acasă pentru a ajunge la muncă la 7:00.

Puteți accesa programul oficial și de pe site-ul regiocalatori.ro: https://bit.ly/3U8iiiK

Lucrările de refacere a podului din Budila au fost finalizate la mijlocul lunii august, la al treilea termen de prelungire solicitat de constructor. Inițial, lucrările ar fi trebuit să se încheie în martie 2022. 

Cheltuielile pentru proiectul „Reconstrucție pod și amenajare albie km 17+318 Hărman - Întorsura Buzăului”, ridicate la peste 27 de milioane de lei, au fost finanțate de la bugetul de stat.

Podul de la Budila, singura cale prin care se poate asigura transportul cu trenul spre Întorsura Buzăului, a fost distrus din cauza inundațiilor din vara lui 2018 de o viitură pe râul Tărlung.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.