Răspunsuri suplimentare de la TEGA privind majorarea tarifelor la salubritate
Creşterea tarifelor la salubritate, aplicată de societatea TEGA S.A. de la 1 ianuarie 2016, a generat o serie de întrebări din partea clienţilor. Un cititor al ziarului „Observatorul de Covasna” a adresat pe site-ul covasnamedia.ro câteva întrebări care solicitau explicaţii. Contactat de noi, directorul TEGA, Tóth-Birtan Csaba, a oferit răspunsuri.
Întrebat dacă modificarea tarifelor la salubritate s-a făcut conform contractului a cărei clauză cere anunţarea schimbărilor cu minim 15 zile înaintea datei de facturare, Tóth-Birtan Csaba a declarat că „anunţul de început a procedurilor de dezbatere publică s-a făcut în presă încă din 30 august 2015. Nu s-a trimis scrisoare pentru fiecare client în parte, ci era notat pe spatele facturii. Problema este că deşi noi am depus încă din octombrie solicitările către Consiliile Locale din judeţ, aceştia ne-au dat aprobarea, din păcate, abia în 1 februarie, iar noi a trebuit să emitem facturi. Nu ne-am gândit că va dura atât. Ar fi fost frumos să putem să anunţăm oficial pe fiecare cu 15 zile înainte, însă anunţul a fost făcut prin mass-media încă de anul trecut”.
Directorul TEGA S.A. a mai precizat că „aceste tarife nu se discută prin acordul părţilor pentru că nu este o relaţie comercială de tip clasic. Tarifele se negociază la nivel de comunitate, prin reprezentaţii cetăţenilor la nivel de Consilii Locale sau, după caz, la nivelul asociaţiilor de dezvoltare comunitară. Nu putem să negociem tariful de salubritate cu fiecare client în parte”.
La întrebarea „care este formula de calcul care a determinat noul tarif?”, Tóth-Birtan Csaba a răspuns că preţul de 8 lei a fost stabilit conform unui tabel fixat la nivel naţional de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice – A.N.R.S.C. „Acest tabel este pus lângă proiectul de hotărâre care fixează tarifele la nivelul Consiliilor Locale”.
Principalul motiv care a determinat creşterea tarifului la salubritate a fost închiderea depozitului de colectare de deşeuri de la Sfântu Gheorghe, ca urmare a directivelor europene. „În medie, toate utilajele care transportă deşeurile fac 150.000 de kilometri în plus. Mai mult decât atât, este esenţial de menţionat că după deschiderea centrului de management integrat de la Leţ, deşeurile vor fi transportate la un depozit ecologic, izolat. Aici gazul de depozit va fi captat şi va fi ars, fiind mai apoi utilizat pentru producerea de energie electrică, va trebui să separăm deşeurile biodegradabile, va trebui să transportăm tot deşeul colectat selectiv şi să îl prelucrăm, şi aşa mai departe. Automat, costurile cresc. Vom plăti aproximativ tot atât cât plătim acum la Braşov. Pentru luna ianuarie, când se produce deşeu mai puţin, ni s-a facturat suma de 180.000 de lei taxă de depozitare, iar pe noiembrie, spre exemplu, am plătit 250.000 de lei”, a spus Tóth-Birtan Csaba anterior, într-o conferinţă de presă.