ACTUALITATE 7 martie 2017

Punctaj istoric la Olimpiada Judeţeană de Chimie

de Iulia Drăghici | 9497 vizualizări

Un elev de la Liceul „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului s-a calificat la etapa naţională a Olimpiadei de Chimie cu punctajul de 99,7 din 100 posibil

Ionuţ Stroia, elev în clasa a XI-a C a Liceului teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, a obţinut 99,7 puncte din maximul de 100 la Olimpiada Judeţeană de Chimie. Un singur cuvânt l-a despărţit pe elevul pasionat de chimie de punctajul perfect. Cu toate acestea însă, rezultatul lui Ionuţ este unul istoric pentru judeţul Covasna şi este foarte probabil să fie cea mai mare notă de anul acesta şi la nivel naţional. Fără emoţii, tânărul s-a calificat la etapa naţională a competiţiei, care va avea loc luna viitoare la Târgovişte, de unde speră să se întoarcă acasă cu un premiu.

„Pentru mine acest rezultat de 99,7 puncte arată pasiunea pe care o am pentru chimie şi în același timp reprezintă rodul muncii mele până în prezent. Ambiția, dorința de a cunoaște cât mai multe lucruri și capacitatea cognitivă sunt câteva dintre atuurile care mă ajută să obțin rezultate foarte bune la chimie, și nu numai”, ne-a spus Ionuţ Stroia, elevul care până în clasa a VIII-a a urmat cursurile Şcolii Gimnaziale din satul Lădăuţi şi care acum se pregăteşte să se înfrunte cot la cot cu elevi de la şcoli din marile oraşe ale ţării. „La faza naţională a Olimpiadei îmi doresc foarte mult să obțin un punctaj mare care să-mi aducă şi un premiu. Concurența este mare, o sa mă confrunt cu elevi de la Colegii renumite, dar nu mă dau înapoi. Cu ajutorul lui Dumnezeu și prin multă muncă o să încerc să arăt că judeţul Covasna, respectiv Întorsura Buzăului, are elevi buni și profesori de excepție”, a adăugat olimpicul covăsnean.

„Anul acesta, la chimie, din toate școlile județului s-au înscris 30 de elevi din care 4 au fost absenți, iar punctajele obținute de primii clasați sunt situate între 26 și 55 de puncte, excepție făcând elevul Stroia Ionuț, din clasa a XI-a C, profil Științe ale Naturii de la Liceul Teoretic Mircea Eliade din Întorsura Buzăului, care a obținut 99,7 puncte din 100 puncte posibile. La nivel național, nu s-au publicat încă toate rezultatele, dar, dintre cele afișate am identificat elevii din județele Arad, Bacău, Brăila, Prahova, Vaslui, care au obținut la faza județeană între 80 și 90 de puncte, doi elevi cu 92 (județul Mureș), respectiv, 94 de puncte (județul Botoșani), deci rezultatul lui Stroia Ionuț îl situează pe primele locuri la nivel național, posibil pe primul loc. Rezultatul său înseamnă recunoașterea la nivel județean și național a educației de calitate de la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, pasiunea lui pentru Chimie, precum și motivația lui extraordinară pentru a obține acest rezultat”, ne-a spus profesoara de chimie a lui Ionuţ, Doina Pătrunjel.

Chiar şi inspectoarea de chimie din judeţul Covasna are doar cuvinte de laudă pentru elevul Ionuţ Stroia. „Este un rezultat foarte, foarte bun. Este vorba despre un cuvânt pentru care nu s-a acordat punctajul conform baremului, deci este un rezultat extraordinar de bun. Eu îl cunosc pe copil ca fiind foarte devotat şi de anul trecut a început să înveţe chimie pentru performanţă. (...) De regulă am avut elevi calificaţi la etapa naţională în fiecare an, dar rezultatele lor au fost mai puţin semnificative decât anul acesta”, ne-a precizat inspectorul pentru disciplinele fizică, biologie şi chimie, Bartók Enikő Anna.

Subiectul olimpiadei, inspirat din programele internaţionale la chimie

Rezultatul extraordinar obţinut de Ionuţ Stroia este cu atât mai impresionant cu cât subiectul a fost unul de dificultate mare, fiind vorba despre o olimpiadă, la care sunt înscrişi doar cei mai buni elevi din fiecare şcoală.

„Subiectele au fost grele. Aceste subiecte la chimie sunt foarte specifice, iar elevii trebuie să înveţe foarte, foarte mult deoarece nu sunt subiecte generale, ci concentrate pe o anume temă. De aceea trebuie nu doar învăţat în general, ci trebuie multă pregătire în plus, multă aprofundare. Noi, în judeţul Covasna, nu avem centre de excelenţă, dar cei care au învaţă după programele olimpiadelor internaţionale şi cred că aceste subiecte au ca bază şi aceste programe, nu numai programele noastre şcolare. De aceea consider că subiectele au fost grele pentru copiii care sunt foarte buni la şcoală, dar nu învaţă mai mult în particular”, ne-a spus inspectoarea de chimie Bartók Enikő Anna.

„La toate disciplinele de studiu, olimpiada județeană se organizează după o programă specială , iar subiectele au un grad de dificultate foarte ridicat. La Chimie, programa școlară prevăzută pentru Olimpiadă prevede conținuturile din Programa de liceu, însă gradul lor de aprofundare este la nivel universitar, posibil anul II sau chiar III de studiu al chimiei. De aceea numai elevii pasionați cu adevărat de Chimie obțin rezultate notabile, pentru că au forța necesară de a se pregăti atât de intens pentru această competiție foarte dificilă”, a confirmat şi profesoara Doina Pătrunjel.

Se pregăteşte suplimentar până la 5 ore pe zi

Profesorii săi, prietenii şi cunoscuţii sunt bucuroşi pentru rezultatul pe care l-a obţinut Ionuţ Stroia, însă nu sunt deloc surprinşi de acesta, pentru că toţi au fost martori ai efortului constant pe care elevul l-a depus începând de anul trecut, de când s-a întors de la Olimpiada Naţională de Chimie cu un rezultat bun, dar nu atât de bun pe cât şi-ar fi dorit.

„M-am pregătit și mă pregătesc în continuare foarte mult. Acord chimiei aproximativ 35-40 de ore pe săptămână. Pe parcursul celor 5 zile lucrătoare studiez la chimie între 4 și 5 ore pe zi, iar in weekend îmbin teoria cu problemele de chimie în aproximativ 9 ore pe zi, în funcție de cât am de învățat și la celelalte materii”, ne-a dezvăluit Ionuţ.

„Echipa de succes profesor-elev se bazează pe pasiunea comună pentru Chimie, pe comunicarea foarte bună între cei doi membri ai echipei și pe încredere; elevul trebuie să aibă capacitatea de a investiga, să aibă competențe matematice pentru rezolvarea problemelor și abilități de lucru în laboratorul de Chimie, să fie organizat, determinat, motivat, orientat pe obiective, susținut de familie, să aloce sute de ore studiului și să renunțe la distracție și chiar la odihnă. Puțini elevi reușesc să îndeplinească toate aceste condiții, însă Ionuț este unul dintre aceștia. Pentru ediția 2016 a Olimpiadei Naționale de Chimie am lucrat mai mult cu Ionuț: teorie, rezolvări de probleme, lucrări de laborator. Dar nu a fost suficient ca să obțină un premiu, ci doar o mențiune specială. Din ziua în care s-a întors de la Olimpiada Națională 2016, Ionuț – care era atunci în clasa a X-a – a început în modul cel mai serios pregătirea pentru ediția de anul acesta: a învățat singur o parte dintre conținuturile din clasa a XI-a, a rezolvat sute de probleme din toate culegerile apărute, a studiat cursuri universitare, cărți de specialitate de la Facultatea de Chimie, iar pentru a înțelege mai bine structura și comportamentul chimic al substanțelor, și-a creat singur modele spațiale. De aceea a reușit să obțină aproape punctajul maxim. Timpul și importanța pe care le-a alocat studiului Chimiei nu au avut efecte negative asupra rezultatelor sale la celelalte discipline”, ne-a explicat profesoara de chimie de la Liceul „Mircea Eliade”, care a subliniat şi faptul că Ionuţ este o adevărată resursă şi la orele de curs, unde îşi sprijină şi colegii să înţeleagă mai bine materia.

„Chimia mă face să ştiu cu adevărat ce se întâmplă în jurul meu”

Povestea lui Ionuţ Stroia, elevul care vine dintr-un sătuc al judeţului Covasna şi care are în spate doar o familie modestă care îl iubeşte şi care îl susţine, este exemplul viu pentru fiecare dintre noi că orice vis poate deveni realitate dacă investim foarte multă muncă în mod constant şi dacă facem acest lucru din pură pasiune.

„Ca materie, Chimia este cea mai grea deoarece are multe ramuri (chimie organică, anorganică etc.), tot timpul apar schimbări, iar pentru a o înțelege este nevoie de răbdare, ambiție și cel mai important de capacitate. Dar eu când spun chimie, mă gândesc la tot ceea ce ne înconjoară. Pe mine chimia mă face să gândesc într-un mod diferit, să știu, cu adevărat, ceea ce se întâmplă în jurul meu. Câți dintre oameni știu ce este apa regală și la ce se foloseşte? Câți dintre electricieni când se uită la o priză ştiu că este făcută dintr-un compus macromolecular numit Bachelita C? Câți dintre șoferi știu cum de se înverzește fiola atunci când se consumă alcool? Vedeţi de ce chimia este aşa de frumoasă?”, întreabă retoric tânărul care fără îndoială va deveni „un chimist sau un profesor universitar de chimie foarte bun și renumit”, după cum el însuşi ne-a dezvăluit.

Centrul de Excelenţă lipseşte judeţului Covasna

Aşa cum a dovedit-o şi Ionuţ, dar şi mulţi alţii înaintea sa, în judeţul Covasna există elevi cu foarte mult potenţial, care vor să se pregătească suplimentar într-un mediu academic adaptat cerinţelor acestora, însă Centrul de Excelenţă, de care s-a discutat încă din anul 2015, care de altfel există în mai toate judeţele României şi care nu se poate porni din cauză că nu sunt fonduri, se lasă în continuare aşteptat, atât de elevi, cât şi de cadre didactice sau părinţi.

„Sunt copii foarte buni în judeţul nostru şi avem nevoie de un astfel de centru. Avem şi cadre didactice dispuse să lucreze la aceste centre, dar din păcate înfiinţarea nu depinde de noi”, a spus inspectoarea de chimie.

Că elevii din judeţul Covasna nu pleacă de pe picior de egalitate cu elevii din alte oraşe, aşa cum este şi cazul lui Ionuţ Stroia, o dovedeşte şi lipsa unui laborator special dotat în care să se poată pregăti pentru probele practice, obligatorii în cazul acestor competiţii.

„Rezultatul obținut de Ionuț Stroia este valoros pentru viitoarea lui carieră, cu acest nivel de pregătire având șanse mari să obțină un premiu la Olimpiada Națională de Chimie, ceea ce îi va asigura un loc la orice Facultate de Medicină sau Chimie. Însă pentru aceasta, până la Olimpiada Națională de Chimie, care va avea loc la Târgoviște în perioada 19-25 aprilie, trebuie să se pregătească foarte bine pentru proba practică și să-și consolideze pregătirea teoretică. Acest rezultat este cu atât mai valoros cu cât pregătirea lui nu s-a realizat – din păcate – într-un Centrul de Excelență și nici la Universitate, așa cum se întâmplă cu cei mai buni elevi din București și din marile orașe, ci numai la școală și prin studiu individual susținut”, a subliniat profesoara de chimie de la „Mircea Eliade”, Doina Pătrunjel.

O soluţie temporară a fost totuşi identificată de către cei responsabili în pregătirea copiilor, astfel că se încearcă posibilitatea ca lotul olimpic din judeţul Covasna să lucreze în laboratoarele de la Facultatea de Chimie din Cluj Napoca. „Pe lângă lipsa centrului de excelenţă, din păcate nu avem niciun laborator specific, unde aceşti copii să se poată pregăti, dar am luat legătura cu Facultatea de Chimie din Cluj Napoca, să vedem dacă ei pot să pregătească copiii pentru olimpiadă. Au un program, dar nu ştim dacă acesta mai funcţionează. Am vorbit cu un coleg din judeţul Cluj şi urmează să mai luăm legătura din nou să vedem dacă avem această posibilitate”, ne-a spus inspectoarea Bartók Enikő Anna.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.