Proiect: Dubele, interzise în parcările din Sfântu Gheorghe
Noua regulă s-ar putea aplica chiar din această vară, anunță edilul orașului
Primăria din Sfântu Gheorghe va iniția un proiect prin care propune ca dubele, microbuzele și camioanele de mici dimensiuni să nu mai poată staționa în parcările rezidențiale din oraș.
Scopul schimbării legislației locale este de a decongestiona astfel parcările, și așa prea puține, spune primarul Antal Árpád. Inițiativa va intra în curând în dezbatere publică și ar putea fi implementată încă din vara acestui an.
„Inițiem un proiect de hotărâre prin care dorim să interzicem parcarea în zonele rezidențiale a altor autoturisme decât autoturismele mici. Pe strada Înfrățirii, care este o străduță relativ mică, am identificat trei dube și două mini-camioane. Practic, ocupau cam 10 locuri de parcare. Nu este normal acest lucru și vom schimba legislația locală”, a declarat, joi, într-o conferință de presă, primarul din Sfântu Gheorghe, Antal Árpád.
Cei care nu se vor conforma vor fi amendați, a mai spus edilul, care a subliniat că aceste mașini de transport ar trebui parcate la sediile firmelor de care aparțin.
„Practic, aceste dube sunt în proprietatea unor societăți comerciale, deci în mod normal trebuie parcate în curtea societăților comerciale respective. Gândiți-vă că Diószegi are cam 300 de dube. Dacă fiecare șofer s-ar duce acasă cu duba, ce ar însemna pentru oraș? Normal e ca aceste autoturisme să se țină acolo unde este sediul societății și nu să ocupe locurile de parcare în spațiile rezidențiale, asta în condițiile în care aceste parcări sunt extrem de aglomerate. Dacă ar fi goale, aș zice că e ok, dar, atâta timp cât sunt din ce în ce mai aglomerate, cred că trebuie să spunem foarte clar că numai ceea ce este proprietate privată și autoturism poate să parcheze, iar aceste dube și camioane, nu”, a mai declarat joi primarul.
Mai mult, acesta a precizat că viitoarea hotărâre îi va viza chiar și pe proprietarii de autocamioane, persoane fizice, astfel că nici aceștia nu-și vor mai putea parca mașinile în zonele rezidențiale.
Cuantumul amenzilor va fi stabilit pe baza legislației primare din România, a mai spus edilul.
Diószegi: „Mie mi se pare corect”
Cu toate că sunt și cetățeni care contestă ideea autorităților locale, schimbarea are parte și de laude.
„În primul rând, ar trebui să facă parcări. Până la urmă, nu cred că asta e o idee rea, pentru că, de fapt, dubele nu au ce căuta în oraș, ci la sediul firmelor”, ne-a spus un șofer din Sfântu Gheorghe.
„Primarul e pe cale să ia una dintre cele mai bune decizii. Dubele sunt peste tot, iar șoferii lor parchează unde au chef. Că doar legea e făcută ca s-o încalci. Dar n-ar fi rău ca domnul primar să ia în calcul și construirea unei parcări centrale etajate, pe locul unde zace clădirea fostului Bodoc, sau subterane. Poate așa mai rămân trotuarele și pentru pietoni”, ne-a spus o locuitoare a municipiului, aflată la plimbare cu copilul în cărucior.
Nici patronul Brutăriilor Diószegi, care ar putea fi afectat direct de inițiativa primăriei, nu este împotriva ideii, mai ales că, spune acesta, nu i se pare corect ca locurile de parcare să fie ocupate de aceste mașini.
„Eu toate mașinile le țin la firmă. Pe mine nu mă afectează deloc propunerea asta. Mie așa mi se pare corect: ca mașinile mari să stea la firmă, să nu ocupe locurile de parcare. Personal, nu sunt împotriva acestei inițiative. Într-adevăr, în Sfântu Gheorghe este deja un trafic infernal și orice idee care poate să fluidizeze traficul este, din punctul meu de vedere, un lucru bun”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, patronul Brutăriilor Diószegi, Diószegi László.
„Nici nu vreau să aud așa ceva”
Faptul că ideea nu este primită cu brațele deschise de toată lumea ne-a fost confirmată de un locuitor al orașului, șofer al unei firme de curierat cu filială în Sfântu Gheorghe.
„Sunt chiar revoltat. Noi avem firmă la intrarea în oraș. Ce să fac? Să plec noaptea pe jos acasă? Sau să îmi dea firma bicicletă? Am și colegi care termină munca noaptea sau dimineața devreme. Ei ce să facă? Dacă nu au mașini personale, cu ce să meargă acasă? Îți dai seama că nu îmi convine ideea. După o zi întreagă de muncă, obosit, o să fiu nevoit și să merg pe jos acasă sau cu taxiul. Nici nu vreau să aud despre așa ceva”, ne-a spus acesta.
Ideea este deja implementată în alte orașe din țară
O astfel de inițiativă a fost aplicată în anii trecuți în mai multe orașe din țară. La Galați, spre exemplu, hotărârea a fost adoptată încă din 2014, iar șoferii care încalcă regula pot fi amendați cu sume între 500 și 1.000 de lei, potrivit publicației Viața Liberă. În 2015, și aleșii locali din Timișoara au recurs la o astfel de modificare legislativă, scrie presa locală, care notează că, aici, amenzile au fost stabilite în cuantum de 1.000 de lei până la 2.500 de lei.
La Sfântu Gheorghe, autoritățile se pregătesc să introducă inițiativa în dezbatere publică, apoi pe masa consilierilor locali și, ulterior, dacă va fi votată, va fi pusă în aplicare.