Programul Rabla – succes total în Covasna
În numai patru zile, la Ariadne au fost predate 170 de maşini şi interesul este în continuă creştere. Conducerea firmei spune că programul este extraordinar şi vor aduce atâtea tichete câte va fi nevoie.
Programul „Rabla” prin care se instituie prima de casare exprimată printr-un tichet valoric, cu o valoare nominală de 3.800 lei, a prins de minune în rândul covăsnenilor care s-au înghesuit practic încă din primele zile ca să renunţe la maşinile vechi.
La Centrul de recuperare şi refolosire deşeuri Ariadne, din Sfântu-Gheorghe, maşinile stau înşirate în număr mare aşteptând să fie casate, iar proprietarii lor sunt încântaţi că pot să aplice la acest program.
Directorul Ariadne, David Pozna, ne-a spus că acţiunea este una extraordinară şi s-a bucurat de un mare succes în rândul proprietarilor de maşini vechi.
Mai mult, Ariadne a fost Centrul care a luat primele o sută de tichete valorice din ţară.
170 de maşini în 4 zile
Startul a fost dat pe 18 februarie, săptămâna trecută. În numai patru zile, la Ariadne au venit 170 de oameni care au renunţat la maşină, şi numai ieri se interesaseră alţi o sută. Numărul lor este în continuă creştere şi angajaţii Centrului de Colectare taie de zor maşinile vechi.
„E cel mai reuşit program, interesul este enorm. Omul nu trebuie mânat când simte că ceva este bun, iar acţiunea aceasta este mai mult decât bună. Rabla a cuprins ambele sectoare, atât pe cei care nu vor să cumpere o maşină nouă, dar şi pe cei care vor să cumpere. Cu ocazia aceasta, segmentul de piaţă care nu vrea să cumpere are acum posibilitatea să scoată din circulaţie, să radieze, să ia ceva bani, în timp ce segmentul pentru cei care vor să cumpere o maşină nouă este atins şi el. Cu 3 tichete face economie de cel puţin 6.000 de lei”, a spus directorul Ariadne.
Pe lângă beneficiile proprietarului, rablele vechi de peste 20 – 30 de ani eliberează numeroase locuri de parcare ocupate până acum degeaba şi fac un bine şi mediului înconjurător.
Adio, Dacia mea...
Dacă pentru unii sunt doar rable, pentru majoritatea proprietarilor vechea maşină este un adevărat membru al familiei şi nu puţini au fost cei care au avut lacrimi în ochi la predarea ei sau unii s-au întors a doua zi pentru a-şi mângâia o ultimă dată credincioasa maşină care i-a purtat atâţia ani şi care le-a marcat tinereţea. Cele mai multe maşini aduse la casat, şi anume 65%, sunt Dacii, dar sunt acceptate maşini de orice tip, plus cele de tip marfă şi transport persoane până la 3,5 tone.
Şi braşovenii vin la Ariadne
Vasile Maxim, din Braşov, este unul dintre şoferii care după 33 de ani în care a condus timp de 307.000 de km aceeaşi Dacie, a decis să îşi ia una nouă, şi a adus-o la Rabla pe cea veche. Deşi putea să meargă la Braşov pentru acest program, el a ales să vină la Sfântu-Gheorghe, la Ariadne, pentru că aici lucrurile merg mai repede şi mai eficient, iar angajaţii sunt mai amabili, a spus el.
„Pentru mine Rabla este programul ideal. Maşina mea făcea pe 4 martie 33 de ani, am luat-o la cutremur şi am fost foarte mulţumit de ea, şi acum sunt mulţumit că pot să îmi iau una nouă. Mă gândeam că dacă o mai ţin mult, mă prinde cu anii din urmă. Am mai adus alte două maşini la Rabla, pe care le-am cumpărat”, a spus el.
Vasile Maxim apreciază că odată cu acest program Rabla se face şi curăţenie în ţară, în plus se câştigă locuri de parcare.
„E jos pălăria acest program, este foarte avantajos, Dacia mea avea 14 ani şi am venit să o predau, vreau să cumpăr altă maşină”, a spus şi Zsigmond Laszlo.
Alt şofer, Nagy Laszlo, spune că îi pare tare rău după Dacia lui de 23 de ani, dar programul Rabla este atât de avantajos încât nu a rezistat tentaţiei şi acum vrea să îşi reînnoiască autoturismul.
Ce trebuie să faceţi...
Pentru a scăpa de maşina veche, oamenii trebuie să se prezinte cu aceasta la Centrul de Colectare şi să aducă buletinul, talonul şi cartea de identitate a maşinii.
În cazul celor care nu au actualizat domiciliul sau nu au schimbat în talon adresa de deţinere, ei trebuie să aducă la Centru, de la Evidenţa Populaţiei, o adeverinţă prin care se confirmă că este luată maşina în evidenţă de la celălalt punct, pentru a se putea completa formularele.
„Noi facem recepţia, şi se întocmesc la noi două acte – adeverinţă de primire şi plată, şi certificat de distrugere, plus se eliberează tichetul în valoare de 3.800 de lei. După ce a obţinut toate astea, se duce la notar, pentru a autentifica certitificatul de distrugere şi talonul. Pasul doi este radierea din circulaţie, unde se reţine originalul talonului. De aici, omul merge la Finanţe şi apoi poate să vândă sau să meargă la un dealer”, a explicat Pozna.
Totodată, ca să poată utiliza tichetul, trebuie să anexeze certificatul de distrugere legalizat.
Un aspect foarte important este că predarea maşinii şi primirea tichetului se face de către proprietar. Dacă el nu poate, este necesară o procură prin notariat, altfel nu se va elibera nici certificat de distrugere, nici tichet.
Vor fi suficiente tichete
David Pozna a subliniat că programul Rabla continuă până în data de 23 noiembrie şi merge din două în două zile la Bucureşti pentru a aduce noi tichete, şi nu se pune problema că nu vor fi, întrucât vor aduce atâtea câte va fi nevoie.
Ministerul Mediului a propus introducerea din 2010 a unui sistem de vouchere cu valoarea de 3.800 de lei pentru casarea maşinilor mai vechi de zece ani. Numărul maxim de astfel de bonuri care vor putea folosite de acelaşi cumpărător este de trei - astfel se vor putea casa maximum trei „rable“ pentru achiziţia unei maşini noi. În plus, programul „Rabla“ a fost extins din 2010 şi la tractoare şi maşini agricole.
Ana Sidon