Primul zbor internațional pe Aeroportul Brașov – la anul?
Care sunt componentele finalizate și care necesită timp pentru a fi duse la capăt
Chiar dacă în prezent încă nu s-a dat „liber” la călătorii, Aeroportului Internațional Brașov continuă să fie una dintre cele mai așteptate investiții de locuitorii din inima țării, printre care și covăsneni. Cu toate că lucrările avansează vizibil, spune președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, iar o mare parte dintre componentele proiectului au fost finalizate, nici până în prezent nu sunt cunoscute destinațiile care vor fi lansate. Vicepreședintele Consiliului Județean Covasna, Jakab István-Barna, spune că anul acesta vom putea avea cel mult zboruri interne.
Lucrările la terminalul de pasageri de la Aeroportul Brașov, care va avea 12.000 de metri pătrați și va fi astfel pe locul trei ca mărime după terminalele de la Otopeni și Cluj, sunt în grafic, a spus, pentru Observatorul de Covasna, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea. Conform acestuia, acoperișul a fost finalizat.
„Lucrările la Aeroportul Internațional Brașov sunt de o complexitate foarte mare. Fiecare componentă a proiectului se află într-un stadiu avansat. La terminalul de pasageri lucrările sunt în grafic. (...) Sistematizarea verticală și îmbunătățirea capacității portante a terenului din jurul pistei este practic finalizată. Lucrările de la balizajul pistei și a firului director pe ambele direcții de aterizare au continuat cu montarea lămpilor în pistă, pe axul pistei, în zona de aterizare, cât și cu montarea stâlpilor pe care se montează lămpile ce formează firul director”, ne-a spus Adrian Veștea.
„Ultimii 10% sunt cel mai greu de realizat”
Acesta a precizat că în prezent se lucrează la alimentarea cu energie electrică, la asigurarea cu utilități a Aeroportului Brașov, dar și la drumul de acces din DJ 103. Chiar dacă partea cea mai grea a fost realizată, lucrările de la final sunt cele mai dificile, spune Adrian Veștea.
„Avem în faza de evaluare ofertele pentru realizarea drumului perimetral, gard perimetral, a devierii canalului colector Beselcin, a sistemului TVCI pentru control perimetral. Avem în lucru proiectarea pentru garajele și magazia aferentă utilajelor pentru întreținerea pistei și a utilajelor pentru deservirea aeronavelor, a platformei pentru sortare deșeuri. Se lucrează intens cu specialiștii ROMATSA și ai consultanților englezi, spanioli, români, pentru definitivarea spațiului aerian, a conceptului de proceduri de zbor și a echipamentelor necesare asigurării serviciilor de navigație aeriană. Pentru terminalul de pasageri, sistematizarea verticală, chiar și pentru lucrările la balizaj, stadiul execuției este în jur de 90%. O etapă importantă este cea legată de teste și punerea în funcțiune a echipamentelor. După cum bine se știe întotdeauna ultimii 10% sunt cel mai greu de realizat”, a mai spus președintele CJ Brașov.
Se lucrează la începerea procedurii de certificare a Aeroportului
În toamna anului trecut, autoritățile județene de la Brașov au declarat că dacă lucrurile vor decurge conform planului, prima decolare și prima aterizare pe Aeroportul Internațional Brașov va avea loc în vara anului 2021. În prezent însă, previziunile sunt mai rezervate.
„Suntem încrezători. Se lucrează pe toate planurile pentru a începe procedura de certificare a Aeroportului Brașov. Există și o zonă de necunoscut, cea a derulării licitațiilor, a obținerii avizelor, a colaborării cu alte entități ce nu sunt în subordinea sau coordonarea Consiliului Județean, de unde pot apărea decalări ale termenelor propuse. Vă asigurăm că tot ceea ce ține de echipa implicată în acest proiect se va face cu maxim de implicare ca și până acum”, ne-a spus președintele CJ Brașov.
Fără noutăți în ceea ce privește destinațiile de zbor: „Este o perioadă grea pentru sectorul aeronautic”
Legat de viitoarele destinații de zbor, acestea se discută și se stabilesc cu companiile aeriene, iar deocamdată nu se știe ce curse vor fi lansate.
„Avem în plan pentru început să asigurăm legătura cu hub-uri importante pentru a avea acces la cât mai multe conexiuni, cât și zboruri către orașe importante. Este o perioadă grea pentru sectorul aeronautic, în special pentru aeroporturi, datorită scăderii traficului de pasageri în contextul pandemiei. Sperăm că odată cu revenirea la normal a traficului de pasageri pe aeroporturi, să fim prezenți pentru a opera cursele solicitate de cetățeni și turiști deopotrivă”, a mai adăugat Adrian Veștea.
La zborurile internaționale putem „visa” în 2022
Vicepreședintele Consiliului Județean Covasna, Jakab István-Barna, se numără printre persoanele care au început implementarea proiectului Aeroportului Internațional Brașov. Acesta ne-a spus că în 2021 vor fi cel mult câteva zboruri interne, iar startul curselor internaționale se va da abia în 2022.
Jakab István-Barna a precizat totodată că în cadrul întâlniri săptămânale cu primarii din județ subiectul aeroport cât și cel al autostrăzii Brașov-Bacău sunt pe ordinea zilei. Ambele infrastructuri vor avea un impact asupra județului Covasna, spune acesta.
„Impactul unui aeroport este foarte mare asupra regiunii în care este situat. În jurul aeroportului de obicei crește o industrie întreagă care îl deservește. Mai mult, aeroportul atrage turiști și investitori. Covăsnenii trebuie să știe că aeroportul va fi funcțional cu siguranță, nu mai există cale de întoarcere, însă o dată exactă pentru deschiderea acestuia încă nu există. Oamenii trebuie să se pregătească pentru primirea turiștilor și investitorilor. Turismul trebuie pregătit, trebuie să existe locuri suficiente de cazare, trebuie pregătite pachete de activități. În al doilea rând infrastructura trebuie pregătită pentru investitori, de exemplu un Parc Industrial nu se poate realiza într-o zonă unde nu există rețea de gaz metan”, ne-a spus Jakab István-Barna.
Vicepreședintele CJ Covasna este de părere că odată ce investiția va prinde contur, tinerii vor avea o tendință să se stabilească în această zonă. Numărul locurilor de muncă va crește, iar o vizită într-o altă țară va fi ușor de realizat, spune Jakab István-Barna.
Specialiștii în turism spun că pregătirile trebuie să înceapă cât mai curând
Operatorii din turismul covăsnean ar trebui să fie atenți la oportunitățile care ar putea apărea odată cu lansarea zborurilor, spune specialistul în turism, László Endre.
„Am înțeles că anul acesta vor fi doar curse interne de testare. Bănuiesc că o să fie Constanța. Oricum, mă bucur că o să fie o perioadă de testare de câteva luni și după aceea dacă revenim la normalitate sigur că o fie un mare, mare ajutor acest aeroport. În domeniul turismului intern, nu văd cum ar putea contribui anul acesta la o revenire. Însă, dacă o să fie chartere în Egipt sau în Turcia, Grecia sau alte linii low cost, o să contribuie clar la dezvoltarea turismului și trebuie să ne pregătim pentru asta. Încă de acum trebuie să ne pregătim cu programe. Chiar dacă o să fie în online târgurile de turism, trebuie să fim pregătiți și să atingem problema într-un mod cât mai serios. Trebuie să vedem care sunt agențiile care se ocupă cu Europa de Est și așa mai departe, deci trebuie segmentată piața. Este o muncă și avem timp, dar trebuie să ne apucăm deja, pentru că trebuie să fim gata până la toamnă”, ne-a spus László Endre.
Acesta a precizat că nu poate fi pus la îndoială faptul că aeroportul va contribui la creșterea numărului de turiști, dar ca acest lucru să se întâmple agențiile de turism, hotelurile și ghizii ar trebui să se pregătească.
„Trebuie să facem o inventariere. Să vedem destinațiile, iar după aceea să vedem de ce fel de ghizi dispunem, ce limbi cunosc. Împreună cu ghizii trebuie să facem programe și după aceea să vedem cu cine discutăm, pentru că o să fie mult mai ușor să discutăm cu un tour-operator, decât cu turiști individuali. O să aibă un succes mai mare dacă intrăm într-un catalog sau intrăm pe site-ul unei companii care se ocupă cu Europa de Est”, a mai adăugat specializatul în turism.
CCI Covasna: „Ar trebui să vedem oferta ca să putem să ne pregătim”
Președintele Camerei de Comerț și Industrie Covasna, Edler András-György, este de părere că noul aeroport va aduce beneficii nu doar în ceea ce privește transportul turiștilor, ci și în ceea ce ține de transportul mărfii. Totuși, pentru ca cei din domeniul economic să înceapă pregătirile necesare, destinațiile de zbor ar trebui anunțate într-un timp cât mai scurt, spune președintele CCI.
„Trebuie să vedem și cum și când se termină nebunia Covid, dacă vor fi reluate zborurile internaționale și în ce condiții. Sper ca până ce se termină aeroportul se va lămuri și acest aspect. Până ce nu este o situație normală, e destul de dificil de dat o prognoză pe termen scurt, dar eu sper ca într-un an să fie finalizat totul. S-ar putea ca în primă fază să nu dea drumul la transportul de persoane, ci numai la transportul de marfă sau invers. Noi așteptăm să pornească aeroportul, dar nu știm deocamdată cum se vor derula lucrurile. Trebuie să știm când vor fi curse regulate spre Brașov din alte colțuri ale lumii. Eu nu cred că la un proiect serios nu există niște termene. De la primul zbor și până ce avem încheiate niște contracte și încep să vină turiști ar putea să mai dureze încă trei ani. Deci ar trebui să vedem oferta ca să putem să ne pregătim”, ne-a spus Edler András-György.
În 2019, termenul de finalizare a aeroportului era stabilit pentru 2020, însă și atunci autoritățile brașovene au explicat că acesta depinde foarte mult de birocrație. Așadar, deocamdată nu se știe clar nici data la care va fi finalizat noul aeroport, nici destinațiile de zbor care vor fi disponibile. Un lucru este clar: investiția va fi realizată mai devreme sau mai târziu, iar cei care abia așteaptă să nu fie nevoiți să se mai deplaseze la aeroporturile de la București sau în alt orașe nu au decât să aștepte, cu sau fără bagajele făcute.
Sursă foto: Facebook/ Aeroportul Internațional Brașov