ACTUALITATE 15 ianuarie 2017

Primul raliu al anului și-a desemnat câștigătorii ediției cu numărul 10

de Iulia Drăghici | 1479 vizualizări

Winter Rally Covasna a adus la competiția de la Comandău 39 de participanți

Cel mai important concurs internațional de raliu din județul Covasna, Winter Rally, a marcat în acest sfârșit de săptămână ediția cu numărul X. Evenimentul a fost primit cu interes, atât de public, dar mai ales de participanți, care s-au prezentat în număr mai mare ca anul trecut. 39 de mașini de curse, din țară, dar și din străinătate, s-au aliniat la startul raliului care a avut 10 probe speciale, măsurând în total aproape 240 de kilometri. Chiar dacă pe alocuri încălzirea vremii a dat peste cap planurile organizatorilor, piloții au profitat cum au știut ei mai bine de această ieșire și s-au bucurat de posibilitatea de a participa la raliu fără ca rezultatele să conteze în vreun fel în competițiile oficiale interne.2 roti motrice

„E din ce în ce mai greu să organizezi o astfel de competiție. Cu cât crește numărul de participanți, cu atât crește și dificultatea organizării. În această ediție sunt prezente 39 de mașini, iar în regulamentul particular erau acceptați maxim 40. Față de anii precedenți, am redus numărul mașinilor, tocmai din acest considerent. Am avut și 52 de mașini la un moment dat, dar e foarte greu de gestionat situația. Sunt multe ieșiri în decor pentru că sunt condiții de aderență reduse și din această cauză intrăm foarte ușor în decalaj și avem șansa să ne prindă noaptea, iar noi nu prea recomandăm probele de noapte. (...) Interesul a crescut și se pare că acest lucru se întâmplă în fiecare an. Avem echipe din Franța, Ungaria, Bulgaria”, ne-a spus principalul organizator al evenimentului, președintele Clubului Auto Crono, Simon Arpad. Acesta ne-a mai precizat că jumătate dintre participanți se află chiar la prima vizită în Comandău, respectiv că cealaltă jumătate a mai încercat experiența raliului pe zăpadă în localitatea situată la cea mai mare altitudine din județul Covasna și a ales să revină.

Cupe„Din punctul meu de vedere, dacă ai mașina pregătită adecvat, cu roți speciale, cu cuie, e mult mai plăcut raliul pe zăpadă, decât cel pe asfalt. Sunt momente când alunecăm, dar ne ținem pe drum, mergem tare și ne simțim bine. Cel mai important e că ne distrăm”, ne-a spus și pilotul covăsnean Szabo Csongor, câștigătorul Cupei Suzuki 2016. Pentru a face competiția și mai interesantă, acesta a concurat la acest raliu chiar împotriva copilotului său din campionatul național, Robert Maior. „Ținând cont că e doar o distracție, e destul de plăcut să cobor din mașină și să îl întreb cum a fost și să aud că a făcut câteva greșeli. E o senzație ciudată, dar în același timp sper ca pe viitor, când redevenim o echipă, să nu mă mai certe când greșesc”, ne-a spus, amuzat, Szabo Csongor.

Clasamentul final Winter Rally Covasna 2017

Marele câștigător al Winter Rally Covasna, ediția X, a fost echipajul format din Valentin Porcișteanu și Dan Dobre, cu al lor Mitsubishi Lancer Evo 9. Vali Porcișteanu (câștigătorul ediției din 2011) a dovedit și de această dacă că este unul dintre piloții emblemă ai motorsportului românesc. Clasamentul final Open i-a adus pe podium și pe Szabo Gergo și Borbely Karoly (Mitsubishi Lancer Evo 9), ocupanți ai locului II și pe Varkonyi Szabolcs și Botond Csanyi (Mitsubishi Lancer Evo 9), pe locul III.

Clasamentul final pentru Cupa Dacia a fost cucerit de echipajul format din Norbert Maior și Florin Dunca (Dacia Sandero). Tot în Cupa Dacia locul II a fost obținut de Robert Maior și Francesca Maria Maior (Dacia Sandero), iar locul III de echipajul Gabriel Ene și Petru Paler (Dacia Logan).winter Rally (1)

Clasamentul pentru Automobile Două Roți Motrice i-a adus pe podium pe Norbert Maior/Dunca Florin (Dacia Sandero), Szabo Csongor/Rareș Fetean (Suzuki Swift) și Sipos Zoltan/Lajos Matus (BMW M3).

La Rally Sprint, clasamentul general pentru primele trei locuri a arătat astfel: Pal Alpar/Szekely Robert (Mitsubishi Lancer Evo), Constantin Toma /Vlad Pescaru (Ford Fiesta) și Călin Musca / Bogdan Boci (Subaru Impreza).

Clasamentul pentru Automobilele cu tracțiune spate a fost: Sipos Zoltan/Lajos Matus (BMW M3), Melzer Hermann/Șerban Andrei (BMW 325) și Godo Tamas/Harangozo Csenge (Lada VFTS).

La clasa 3, clasamentul final i-a adus în frunte pe câștigătorii ediției: Valentin Porcișteanu/Dan Dobre (Mitsubishi Lancer Evo 9), urmați de Szabo Gergo/Borbely Karoly (Mitsubishi Lancer Evo 9) și Varkonyi Szabolcs/Botond Csanyi (Mitsubishi Lancer Evo 9).

La clasa 9, cei mai buni au fost: Norbert Maior/Dunca Florin (Dacia Sandero), Szabo Csongor/Rareș Fetean (Suzuki Swift), Robert Maior/Francesca Maria Maior (Dacia Sandero).

La clasa 11, clasamentul final a fost următorul: Hristo Manolov/Angel Bashkehayov (Mitsubishi Evo 4), Dragoș Dinu/Gabriel Lazăr (Mitsubishi Evo 9) și Docho Tsvyatkov/Linda Bagerova (Subaru Impreza).

La clasa 12 Sipos Zoltan/Lajos Matus (BMW M3) au luat locul I, Melzer Hermann/Serban Andrei (BMW 325) - locul II și Gyongyosi Marcell/Kollar Karoly (Opel Astra) - locul III.

Competiția s-a lăsat și cu opt abandonuri. Singura prezență feminină a fost cea a Ramonei Rusu, însoțită de copilotul Sorin Crișan. Echipajul s-a clasat pe locul 18 la clasamentul Open.

„Cu vremea nu poți să te pui”winter Rally (4)

Sâmbătă, gerul s-a mai înmuiat, lucru care a stricat un pic planurile organizatorilor. „Din păcate zăpada s-a înmuiat, dar asta e, nu avem ce să facem. Cu vremea nu poți să te pui. Păcat că s-a încălzit. Minus 7, minus 10 grade ar fi fost temperatura ideală pentru acest tip de concurs. Asta este, trebuie să mergem în continuare! Este specificul acestui gen de curse”, ne-a explicat Simon Arpad.

Chiar și în aceste condiții, buna dispoziție a șoferilor iubitori de adrenalină nu s-a diminuat. „Azi dimineață a fost frumos traseul. Cum trece timpul, probele se strică din ce în ce mai mult, dar încă e practicabil. Ne distrăm, ne simțim bine. Sunt în continuare optimist. (...) Condițiile sunt mult mai bune ca anul trecut, ținând cont că e zăpadă, dar se strică foarte ușor pentru că s-a încălzit vremea”, a punctat și Szabo Csongor.

Cu toată familia la Winter Rally Covasna

Dacă aveați impresia că raliul nu este un sport de familie, mai gândiți-vă o dată! Familia Maior este exemplul perfect în acest sens. În afară de mama, care a privit emoționată din public performanța familiei sale, tatăl (Robert) și cei doi copii, de 18 (Norbert) și 16 ani (Francesca), s-au distrat pe probele de la Winter Rally Covasna, chiar concurând unii împotriva celorlalți.

„A fost foarte fain. Noi ne distrăm mult la cursa asta. Traseul este impecabil, exact cum ne așteptam. Ne place mult cum e setată mașina și cum ne mișcăm pe probele de azi. (...) Am văzut multă lume pe probe, care ne susține și aplaudă. Am văzut chiar și oameni care au încins grătarele”, ne-a spus sâmbătă Norbert Maior, în vârstă de 18 ani, câștigătorul Cupei Dacia din cadrul Winter Rally Covasna 2017.

Acesta este deja la a doua participare în calitate de pilot la Winter Rally Covasna. „Ediția trecută, din păcate am abandonat din cauza unei probleme tehnice”, ne-a precizat Norbert, care a explicat că în aceste competiții nicio greșeală nu rămâne neplătită. „Acum zăpada e mare pe margine. Orice greșeală te costă. În momentul în care ai lovit un mal de zăpadă, riști să rămâi acolo pentru că e destul de greu să mai scoți mașina”, spune tânărul pilot.

Winter Rally Covasna ediția a X-a a însemnat debutul în motorsport pentru Francesca Maior, în vârstă de 16 ani „abia împliniți”, după cum ea însăși ne-a precizat.

„E prima oară când mă dau la un raliu. A fost foarte, foarte fain. Mi-a plăcut la nebunie, probele sunt foarte frumoase și tehnice. Cel mai mult mă bucur că am reușit să țin ritmul cu tati. Mă bucur că am de la cine să învăț. Mă simt foarte, foarte bine și îmi place la nebunie ceea ce fac. Se vede că avem în sânge această pasiune pentru că toată familia e implicată în asta. Și mami este acum pe probe. Am văzut-o cum sărea și ne susținea de pe margine”, ne-a spus aceasta.

Cel mai experimentat membru al familiei în domeniul raliului, Robert Maior, copilotul lui Szabo Csongor în Campionatul Național de Raliuri „Dunlop”, ne-a confirmat de asemenea că pasiunea pentru raliu este împărtășită de fiecare membru din casa Maior. „E foarte mișto. Distracție maximă. Familia mă convinge pe mine să particip, nu eu pe ei.”

Pregătiri pentru sezonul 2017 din CNR – D

Pentru mulți dintre participanți, Winter Rally Covasna este o bună ocazie de a se pregăti, fără presiunea punctajelor în clasamentele naționale, pentru viitorul sezon competițional, dat fiind faptul că această etapă de zăpadă nu este inclusă în Campionatul Național de Raliuri.

„Mă pregătesc și pentru sezonul 2017. Acesta este primul pas să mă dezmorțesc. Chiar dacă acum o să urmeze o lungă pauză, de aproximativ o lună, cât mașina mea va fi în Ungaria la refăcut, o să încep pregătirea fizică. Obiectivul meu principal e același ca și anul trecut: să mergem cât mai tare”, ne-a spus Szabo Csongor care ne-a dezvăluit că va participa în sezonul 2017 al Campionatului Național de Raliuri cu aceeași mașină, Suzuki Swift.

Locuitorii din Comandău, bucuroși de oaspeți

Chiar dacă mulți dintre noi nu suntem cei mai încântați la gândul de aglomerație, forfotă și agitație, locuitorii comunei Comandău s-au obișnuit cu atmosfera Winter Rally Covasna și sunt chiar bucuroși că pot fi gazdele unui eveniment de o asemenea anvergură. În momentele când piloții reveneau de pe probe, centrul comunei devenea practic blocat pentru autoturismele „civililor”, dar nu am putut vedea semne de iritare și nici comportamente violente, chiar dimpotrivă, oamenii au așteptat liniștiți să se elibereze drumul. „O dată pe an, atâta lucru putem să suportăm și noi”, ne-a spus, zâmbind, unul dintre locuitorii comunei.

Mulți dintre cetățeni nu au rezistat să stea în case și au ieșit fie în centrul Comandăului, fie s-au deplasat direct pe probe să vadă în acțiune frumoasele mașini de curse, care mai de care mai colorate și zgomotoase. Ba mai mult, distracția s-a mutat pe ulițele albe ale comunei, când, la un moment dat, oriunde priveai puteai zări grupuri zgomotoase care trăgeau în urma lor săniile pregătite pentru derdeluș.

Restaurantul din centrul comunei, „Katinka”, aproape că nu mai putea face față volumului de oaspeți care i-au trecut pragul, semn că și economia are de câștigat de pe urma unui astfel de eveniment, care de la an la an capătă tot mai mare popularitate.

„Nu cred că este un eveniment care să supere prea mult. Așa ceva nu prea ai unde să vezi pentru că mașinile de curse nu circulă pe stradă. Din moment ce am avut un public atât de numeros, putem să vedem că interesul e mare și că locuitorilor le place”, a mai spus și organizatorul principal al evenimentului, Simon Arpad.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
pitagora, 17 ianuarie 2017
Frumos articol. Pacat ca pozele nu se ridica la acelasi nivel. Sa fie de vina omul sau "masina" ?
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.