Primul avion sportiv construit la Sfântu Gheorghe, finalizat după 12 ani
Doi aeromodelişti amatori din Sfântu Gheorghe, Todor Ladislau şi Bolog Adam, au reuşit după 12 ani de muncă să construiască un avion sportiv, care va zbura în primăvara acestui an.
Todor Ladislau a declarat marţi că a demarat procedurile pentru obţinerea autorizaţiei de zbor, menţionând că în primăvara acestui an vor duce aparatul la aeroclubul din Sânpetru unde va fi testat de către un pilot de încercare.
„Am terminat avionul (...) Mai trebuie doar să-i vopsim câteva decoraţiuni şi să îi punem motorul şi e gata, e pregătit de zbor. În primăvară îi dăm drumul, aşteptăm clipa asta de 12 ani”, a declarat Todor Ladislau.
Acesta a început construirea avionului în decembrie 1998, într-un garaj din municipiul Sfântu Gheorghe, împreună cu amicul său pe care l-a cunoscut în urmă cu aproape patru decenii la un club de aeromodelism.
Aparatul este realizat după planurile unui român stabilit în Franţa, Marcel Jurcă, specialist în proiectarea şi construirea avioanelor sportive pentru amatori, care le-a oferit proiectul în mod gratuit. Todor Ladislau a declarat că Marcel Jurcă i-a vizitat de două ori, în 2000 şi 2001, pentru a vedea cum merg lucrurile şi s-a arătat foarte mulţumit de calitatea construcţiei, menţionând şi în scris acest lucru, dar din păcate nu a mai apucat să-l vadă zburând pentru că între timp a încetat din viaţă.
„Am lucrat după un morman de desene care cântăreau un kilogram, la o exactitate de 01 milimetri. Dacă spui asta oricărui tâmplar i se face părul măciucă, pentru că e vorba de o precizie extremă, altfel se cumulează toleranţele şi iese strâmb”, a explicat Todor Ladislau.
Avionul, denumit „Tempete” (Furtuna), este fabricat din molid „de rezonanţă”, placat cu lemn de mesteacăn adus din Finlanda „cu bani grei” şi acoperit cu pânză şi un clei special achiziţionat din Germania care, spun constructorii, îl va face „imun” la presiunile aerului. „Tempete” are o anvergură de 6 metri, o lungime de 5,70 metri, va cântări în final 450 de kilograme cu tot cu pilot şi cu un rezervor de 60 de litri, care îi va asigura o autonomie de zbor de trei ore. Teoretic, va putea atinge o viteză de croazieră de 200 de kilometri pe oră şi o altitudine de 4.000 de metri.
Todor Ladislau a menţionat că în lume sunt 50 de avioane Tempete şi nici unul dintre ele nu a avut vreodată probleme din cauza erorilor de proiectare. „E un avion sănătos şi sigur, dar nu îi plac proştii”, a conchis Todor.
După ce îşi vor vedea visul împlinit, cei doi covăsneni au de gând să se apuce de construirea altui avion, de această dată cu două locuri, pentru a putea zbura împreună, deoarece Tempete are un singur loc.