Prima retroparadă organizată la Sfântu Gheorghe
Duminica aceasta, pe o vreme însorită, parcarea din fața Hotel Bodoc a găzduit mai multe mașini retro, unele contemporane cu el, în prima retroparadă organizată vreodată la Sfântu Gheorghe. Evenimentul a adunat 60 de automobile fabricate între anii 1960-’90, cu proprietari din Covasna, Harghita și Mureș. Evenimentul a atras iubitorii de autoturisme, dar și simpli curioși și fotografi amatori care au venit să vadă „bătrânele doamne”.
Evenimentul a fost organizat de către Retromobil Club România, filiala Mureș-Harghita-Covasna, cu ajutorul unei organizații din Târgu Mureș, Classic Car Club. Fie că e vorba de un VW 115 din 1972, de o Škoda 1202 din 1981, de o Dacia 1300 din 1970 sau de o dubiță VW Transporter T2 din 1973, fiecare autoturism din expoziție a povestit câte ceva despre gusturile și pasiunile proprietarilor lor.
Pasiunile se transmit în familie, uneori, astfel încât un bunic prezent la Retroparadă a oferit cele două mașini Mercedes nepotului său. Mai întâi, bunicul i-a oferit o Cobra albă, dar, pentru că asigurarea costa prea mult, acum bătrânul i-o plătește el și i-a dat alt Mercedes din colecție.
Nepotul, care a moștenit pasiunea, spune că astfel de mașini atrag doar un pic fetele, pentru că nu sunt așa de multe femei care apreciază automobilele retro. „Aș putea avea 50% succes la fete, dar nu pentru asta mi-aș dori o mașină”, spune alt tânăr, elev la Colegiul Naţional Mihai Viteazul, venit cu un grup de colegi, fotografi amatori. Băiatul zice că, dacă ar avea bani, și-ar lua fie un Ford Mustang din 1969-1970 cu spate sport, fie unul dintre cele două Forduri expuse, un Ford Taunus MK1 din 1975 și un Granada GXL1972.
Proprietarul acestora, Perpits Thomasz, ne mărturisește că pasiunea pentru automobile e o boală grea. „Poate că inițial prețul mașinii este mic, te tentează să o cumperi, dar pe parcurs îți dai seama ce înseamnă să ai o astfel de mașină funcțională, să aibă elemente din acea perioadă. E o investiție, costă mai mult să o restaurezi și să o întreții”, spune colecționarul. Pe de altă parte, datorită mecanicii robuste, astfel de mașini sunt mai ușor de reparat decât un autoturism nou, a subliniat Perpits.
Mașinile de colecție trebuie să arate bine, dar nu ca unele noi. „O mașină de 40 de ani restaurată și care arată ca nouă e după mine ca o babă cu operații estetice. Toți îmbătrânim, nu doar mașina”, ne-a declarat, zâmbind, Perpits.
Și tot ca oamenii, nici mașinile nu se mai pot deplasa foarte ușor de la o anumită vârstă. Mașini din anii ’30-’40 nu există în Covasna, iar cu astfel de autoturisme nu poți parcurge sute de kilometri peste dealuri și munți, astfel că la expoziție cea mai veche mașină a fost din 1959. Totuși, deși unii au fost dezamăgiți de absența mașinilor mai vechi, alți locuitori au apreciat expoziția. Astfel, parcarea a fost vizitată de mame cu copii plini de întrebări, cupluri în vârsta care admirau mașinile tinereților și de tinere perechi care se urcau în autoturisme spre a vedea, poate, cum se simțeau părinții sau bunicii lor în astfel de bijuterii.
Din păcate, mașinile din expoziție au putut fi admirate doar în parcare. Parada autoturismelor de epocă prin Sfântu Gheorghe a fost anulată, atât din cauza lucrărilor la străzile din centrul, cât și din cauza străzilor cu sensuri unice, care ar fi făcut dificilă plimbarea a 60 de mașini. Totuși, organizatorii s-au declarat mulțumiți de colaborarea cu autoritățile locale din Sfântu Gheorghe și au anunțat că, odată ce orașul va fi reparat în centru, vor lega evenimentele Retromobil Club de alte evenimente din municipiul nostru.