Prefectul Codrin Munteanu, acuzat de discriminare
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a transmis Prefecturii Covasna o notă de autosesizare, referitoare la circulara trimisă de Prefectură serviciilor deconcentrate, prin care se solicitau date privind componenţa etnică a acestora. Circulara a fost transmisă săptămâna trecută de către prefectul Codrin Munteanu, ca urmare a unei solicitări venite din partea Centrului European de Studii Covasna-Harghita, în baza Legii 544 a liberului acces la
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării s-a autosesizat în cazul studiului privind componenţa etnică a deconcentratelor. Prefectul de Covasna califică autosesizarea CNCD ca fiind „o bâlbâială”
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a transmis Prefecturii Covasna o notă de autosesizare, referitoare la circulara trimisă de Prefectură serviciilor deconcentrate, prin care se solicitau date privind componenţa etnică a acestora. Circulara a fost transmisă săptămâna trecută de către prefectul Codrin Munteanu, ca urmare a unei solicitări venite din partea Centrului European de Studii Covasna-Harghita, în baza Legii 544 a liberului acces la infor maţiile publice.
Codrin Munteanu a declarat luni că nota de autosesizare a CNCD face referire la „fapte de discriminare” ale prefectului de Covasna, acesta fiind convocat astăzi la CNDC, pentru o primă audiere.
Munteanu: Atitudinea CNCD, Îndoielnică
Potrivit lui Codrin Munteanu, atitudinea CNCD este una îndo ielnică cel puţin dintr-un motiv: Consiliul nu a fost capabil să încadreze aşa-zisa discriminare în niciun cadru legal, acuzând de dicriminare fără a aduce probe în acest caz. Astfel, prefectul de Co vasna a arătat că CNCD a transmis Prefecturii Covasna două note de autosesizare, nereuşind însă să identifice fundamentele legale care să justifice autosesizarea. În acest sens, Codrin Munteanu a prezentat presei recenta „cores pondenţă” cu CNCD. Consiliul şi-a bazat prima notă de autosesizare pe Articolul 13, alin. 1 din OG 137/2000, ce face referire la caracterul discriminatoriu al oricărui comportament ce vizează „mutarea sau alungarea unei persoane sau unui grup de persoane dintr-un cartier sau dintr-un imobil din cauza apartenenţei acestora la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie etc”. Codrin Munteanu a arătat că, urmare a respectivei note, a purtat o discuţie telefonică cu un repre zen tant al CNCD, arătând că nu există nicio legătură a respectivului act normativ cu circulara transmisă deconcentratelor. Prin urmare, recunoscând că a greşit, CNCD a transmis o altă notă, de această dată bazată pe articolul 7 al aceleiaşi OG 137/2000, ce face referire la contravenţia pe care o constituie refuzul angajării/admiterii la concursuri pentru angajare/aplicării unui tratament egal tuturor celor aflaţi în căutarea unui loc de muncă, aplicate unor persoane, pe criterii de rasă, naţionalitate, etnie etc.
Autosesizarea CNCD, „bâlbâială fără fundament legal”
Potrivit lui Codrin Munteanu, autosesizarea CNCD nu se ba zează pe niciun fundament legal, prin urmare solicitându-se Consiliului să prezinte, punctual, încălcările articolelor 13 şi 7 pe care Prefectura le-ar fi comis, în condiţiile în care Prefectura nici nu a mutat pe cineva din judeţul Covasna şi nici nu a susţinut vreun concurs de angajare, prin care să discrimineze vreo per soană. Codrin Munteanu a arătat că autosesizarea CNCD nu a venit în urma unei dezbateri asupra unui fenomen ce a creat tulburări publice ci în urma unei sesizări verbale pentru care însă nu s-a asumat nicio responsabilitate.
„Autosesizarea este bâlbâită (...) pentru că este clar că se încearcă o încadrare undeva, dar nici ei (CNCD- n.r.) nu ştiu unde”, a explicat Munteanu, adăugând că autosesizarea Consiliului este şi una tendenţioasă, deoarece vorbeşte despre „solicitarea unui tabel statistic”, în timp ce Prefectura a solicitat simple date. „S-a încercat a se găsi ceva şi este regretabil că o autoritate a administraţiei de stat, în loc să constate că există o faptă, să o încadreze juridic şi apoi să iden tifice vinovatul, întâi identifică „vinovatul” şi apoi zice „hai să-i găsim ceva” (...). Îmi rezerv dreptul de a-i acţiona în judecată - atât pe Consiliu cât şi pe persoana care a dispus „autosesizarea“, pentru că prin această auto se sizare mi se aduce o gravă atingere onoarei şi reputaţiei, fiind persoană publică”, a declarat Munteanu, arătând că o atuto sesi zare este „ceva grav”, deoarece se aseamănă cu o antepronunţare, producându-se când fapta există.
Acuzaţii nefondate
Potrivit prefectului, acuzaţiile de discriminare sunt nefondate, deoarece discriminarea prevede restrângerea sau înlăturarea folosirii unor drepturi ale omului pe bază de rasă, naţionalitate, boală, vârstă etc., iar în acest caz nimănui nu i-au fost restrânse sau înlăturate anumite drep turi. De asemenea, serviciilor decon centrate nu le-au fost solicitate date cu caracter personal, care fac o persoană să fie identificabilă, ci doar o statistică din care să reiasă componenţa etnică a acestora, aşa cum a cerut ONG-ul.
UDMR a ameninţat cu CNCD
UDMR Covasna a anunţat recent că va sesiza CNCD cu privire la adresa prefectului Codrin Munteanu, transmisă serviciilor decon centrate, prin care se solicita situaţia referitoare la componenţa etnică a acestora. Preşedintele UDMR Covasna, senatorul Albert Almos, a catalogat solicitarea prefectului ca fiind „discriminatorie şi antiminoritară”, apreciind că nu intră în competenţa acestuia.
CNDC, discriminatoriu la rândul său?
Centrul European de Studii Covasna-Harghita a solicitat infor maţii identice şi Prefecturii Harghita, care la rândul său le-a transmis deconcentratelor, datele fiind deja comunicate solicitantului. Cu toate acestea, CNCD nu s-a autosesizat în privinţa cazului de la Harghita, ci doar în privinţa celui de la Covasna. „Dacă eu mă consider discri minat de faptul că în situaţia judeţului Covasna se autosesizează CNCD doar la faza de circulară, iar în cazul judeţului Harghita, în cazul transmiterii şi centralizării datelor nu se autosesizează, eu unde pot să mă adresez cu o plângere ca fiind discriminat de CNCD? Este clar că sunt duble standarde la CNCD, adică judeţul Covasna este o ţintă, Harghita nu este”, a mai arătat Codrin Munteanu. Prefectul a mai precizat că, în cazul în care CNCD se va autosesiza pe situaţia similară din Harghita, oricum nu va intra în legalitate, deoarece autosesizarea ar veni după apariţia în presă a acestei diferenţieri făcută de Consiliu.
CNCD este o autoritate de stat autonomă, sub control parlamentar, îşi desfăşoară activitatea în domeniul discriminării şi este condusă de către Asztalos Csaba Ferenc, membru al Asociaţiei Tinerilor Jurişti Maghiari din România şi fost consilier juridic şi de politică internă al preşedintelui UDMR, în perioada 1999- 2002.
Monica Rizea