Peste douăzeci de mii de participanți la Târgul de Toamnă și Festivalul Kürtőskalács
COMUNICAT DE PRESĂ. Peste douăzeci de mii de vizitatori au participat la Târgul de Toamnă și Festivalul Kürtőskalács desfășurat în acest weekend, în centrul orașului Sfântu Gheorghe. Evenimentul, dedicat celebrării tradiției și gustului autentic secuiesc, a reunit atât producători locali, cât și iubitori ai renumitului kürtőskalács.
Atmosfera a fost animată de mirosul delicios al kürtőskalács-ului proaspăt copt, de activitățile pentru copii, de produse tradiționale, artizanale și concertele vibrante, care s-au reunit în piața centrală a orașului. Vizitatorii au avut ocazia să deguste cele mai bune specialități locale, precum și să participe la activități culturale și gastronomice.
Competiții și premii la Festivalul Kürtőskalács
Ca în fiecare ediție, unul dintre momentele cheie ale evenimentului îl reprezintă competiția între producătorii de kürtőskalács. Anul acesta, 14 echipe și-au demonstrat măiestria în prepararea binecunoscutului desert tradițional. Câștigătorii au fost premiați pentru talentul lor în cadrul a două categorii: kürtőskalács tradițional și kürtőskalács regândit.
Premiile obținute de echipele participante în acest an, la categoria kürtőskalács tradițional, au fost acordate după cum urmează:
Kürtőskalács-ul Anului 2024 în Ținutul Secuiesc a fost câștigat de echipa Oltisz Superpaszt din Sfântu Gheorghe. Pe lângă titulatura acordată, echipa a primit și un premiu care constă în 720 kg de făină oferit de firma Gyermelyi. “Efortul pe care l-am depus în ultimii 30 de ani a fost apreciat prin acest acest premiu. Mă bucur enorm că anul acesta noi suntem cei care au câștigat”, a declarat Dézsi Márta, managerul firmei Oltisz.
Pe lângă marele premiu, la sfârșitul primei zile a festivalului, au fost acordate și alte premii, după cum urmează:
La categoria AUR, echipele: Oltisz Superpaszt, Csatószegi Kürtőskalács, Saitos Kürtőskalács, Simon család kürtőskalácsa, Parázska Kürtőskalács.
La categoria ARGINT: Ozsdolai Kürtőskalács, Klebenlup Kürtőskalács, Bodosi Kürtős, Marica Kalácsa, Melinda Kürtőskalács.
La categoria BRONZ: Árpád Kürtősház, Producție Nasa.
Premiul Publicului a fost acordat echipei Simon Család Kürtőskalácsa, iar locul al doilea în topul preferințelor oamenilor a fost ocupat de Melinda Kürtős, urmat de Ozsdolai Kürtőskalács, clasat pe cea de-a treia poziție. Premiile au fost oferite de Raionul Cimișlia din Republica Moldova și de Comitetul Veszprém din Ungaria.
Premiul Brand Ambassador, oferit de europarlamentarul UDMR, Vincze Loránt, a fost câștigat de echipa Simon Család Kürtőskalácsa. Membrii acestei echipe vor avea ocazia să susțină o prezentare a kürtőskalács-ului tradițional, în cadrul unei demonstrații speciale la Strasbourg.
Un moment memorabil al zilei de sâmbătă a fost prepararea „kürtős-ului plin cu comori”. Kürtős-ul uriaș a fost copt de Oltisz, având o lungime de peste doi metri și conținând 67 de premii valoroase oferite de firme și instituții locale.
Duminică, „marele mic dejun dulce” s-a desfășurat într-o atmosferă familială, la care au participat peste 500 de persoane. Cu sprijinul Kézdi Lacto Coop, Paperline și Florăria David, mai mulți litri de lapte cu cacao și 70 de kürtős au fost serviți tuturor celor care s-au înscris la acest eveniment special.
Noi rețete premiate
În cadrul categoriei de kürtőskalács regândit, o probă ce pune accent pe creativitate, echipele concurente au fost provocate să utilizeze făină integrală și să inoveze rețetele tradiționale, fie găsind o alternativă la zahăr pentru a îndulci produsul, fie utilizând în rețetele nou create ingrediente care să surprindă prin ineditul lor.
Premiul Kürtőskalács-ul Regândit al Anului 2024 a fost câștigat de Simon Család Kürtőskalácsa, care a impresionat juriul cu un kürtőskalács revoluționar, cu jalapeno, șuncă Angus și brânză. Echipa din Sântionlunca a primit un premiu constând în 110 kg de zahăr oferit de firma ATAPLAST și 6 kg de brânză Raclette oferit de ARKÄSE.
Cu acest titlu, juriul îndeamnă la crearea de produse care pot fi vândute și pe piață. Există deja un exemplu în acest sens în istoria Festivalului Kürtőskalács, deoarece kürtős-ul cu brânză, care devine din ce în ce mai popular în rândul publicului, este, de asemenea, un produs al concursului, a declarat maestrul cofetar, Farkas Ferenc, președintele juriului.
La categoria AUR a acestei secțiuni, echipele câștigătoare sunt: Simon Család Kürtőskalácsa, Saitos Kürtőskalács, Bodosi Kürtős, Csatószegi Kürtőskalács.
La categoria ARGINT a acestei secțiuni, echipele câștigătoare sunt: Árpád Kürtősház, Ozsdolai Kürtőskalács.
La categoria BRONZ a acestei secțiuni, echipele câștigătoare sunt: Marica Kürtőskalácsa, Klebenlup Kürtőskalács, Parázska
Concursul organizat pe pagina Facebook a evenimentului, cu 832 de like-uri, a fost câștigat de Simon család kürtőskalácsa, premiul constă într-un grătar de kürtőskalács, oferit de Kürtős Grill.
În weekendul care tocmai s-a încheiat, în centrul orașului Sfântu Gheorghe a domnit o atmosferă vibrantă, întreținută de concerte oferite de trupe renumite precum Csángálló, 4S Street, TNT, Zanzibár și Andra, dar și de activitățile culturale și gastronomice care au făcut ca această ediție să fie una memorabilă.
„Festivalul Kürtőskalács a devenit un eveniment de referință nu doar pentru Ținutul Secuiesc, ci și pentru întreaga regiune. Este o ocazie unică de a ne aduna acasă, pe pământul nostru natal, pentru a celebra tradițiile locale și gusturile autentice care ne definesc identitatea. Prin acest festival, dorim să promovăm nu doar acest produs emblematic, kürtőskalács-ul, ci și comunitatea noastră, munca producătorilor locali și ospitalitatea care ne caracterizează. Succesul acestei ediții, cu peste douăzeci de mii de vizitatori și participarea a zeci de producători, arată că tradițiile noastre sunt apreciate și au un loc important în viețile noastre moderne. Mă bucur să văd că această comunitate continuă să inoveze, păstrând în același timp respectul pentru rețetele vechi, iar premiile acordate celor mai buni meșteșugari de kürtőskalács sunt o recunoaștere a muncii și dăruirii lor. Mulțumesc tuturor participanților, organizatorilor și sponsorilor care au făcut posibilă această ediție de succes a festivalului. Sunt convins că vom continua să dezvoltăm acest eveniment, pentru a atrage cât mai mulți vizitatori și pentru a duce mai departe moștenirea noastră culinară”, a subliniat președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor.
Organizatori: Consiliul Județean Covasna, Primăria Sfântu Gheorghe, Asociația Agrosic și Casa de Cultură „Kónya Ádám”.
Sponsori principali: Fenséges Ízek și Gyermelyi.
Sponsori: Ataplast, Kürtős Grill, B the Hotel, Sepsi OSK, BERTIS, Reselecto, Bálványos Resort, Teatrul Andrei Mureșanu, Sepsi Design Week, Cinema Arta, Beauty Box, Librăria Librim Arkäse, Mobility Wolf Service, Vogue Studio, Taste of Transylvania, Pensiunea Malomkert, Skin Clinique, Serenity Salon, König Brezel, Tein Teaház, Cristian Tour, Hotel Carpați Predeal, Paperline, Florăria Dávid, Kézdi Lacto Coop, Sheishin Terapy Center, Eszshop.
Parteneri: Organizaţiei asociaţiilor fermierilor din Ţinutul Secuiesc, Serviciul de Ajutor Maltez, Asociația Salvatore, Salvamont Covasna, Asociația Tinerilor din Bățani.
Biroul de presă al Consiliului Județean Covasna