Lucrările la DJ121 A, blocate de-a binelea
Răspunsul președintelui CJ la scrisoarea deschisă transmisă prin Observatorul de Covasna de cetățenii din Valea Mare
Lucrările la DJ121 A, dintre Boroșneul Mare - Boroșneul Mic - Valea Mare - Sărămaș - Întorsura Buzăului sunt blocate din cauza haosului creat la nivelul Guvernului, spune președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor. Declarațiile vin ca răspuns la scrisoarea deschisă semnată de cetățenii din Valea Mare, publicată în ediția din 30 august în ziarul Observatorul de Covasna.
Destinatarul scrisorii deschise a spus că a văzut epistola, dar că ar fi fost bucuros dacă aceasta era semnată cu nume pentru că în acest fel ar fi putut să vorbească față în față și să îi spună celui care a scris scrisoarea deschisă că îi dă dreptate.
„Cunoaștem problema și au și dreptate cei din Valea Mare. Aș fi fost bucuros dacă era semnată de cineva concret, o persoană cu care să mă pot întâlni chiar la Valea Mare să discutăm. Îi înțeleg. Știu că oamenilor le este primordial să se facă drumul. Nu îi interesează cine și cum face. Din păcate, pe noi ne interesează. Vă spun concret ce s-a întâmplat acolo. Anul trecut Guvernul a dat o Ordonanţă, 114, prin care s-a ridicat salariul minim în construcţii la 3.000 de lei brut. Asta înseamnă că acele contracte care au fost încheiate înainte de a da această ordonanţă nu mai sunt valabile. Am ajuns la reajustarea preţului la contracte, dar între timp s-a modificat de trei ori în următoarele două-trei luni acea ordonanţă şi am ajuns că nu se mai poate ajusta în totalitate preţul contractului, ci numai manopera se poate ajusta. Însă nu s-au gândit sau nu au vrut să se gândească şi la preţul materialelor. Deci, preţul materialelor nu se poate ajusta şi vă dau un singur exemplu: în ultimele şase luni de zile preţul bitumului a crescut cu 80%. Deci, asta înseamnă pentru toată investiţia de la Boroşneu Mare până Întorsura Buzăului, care are o valoare de 23 de milioane de lei, o mărire cu 9-10 milioane de lei, pe care am putea din bugetul nostru să o modificăm, numai că juridic nu este posibil”, a declarat luni, în cadrul unei conferințe de presă, Tamás Sándor.
Liderul Consiliului Județean a spus totodată că situația nu este singulară și că sunt multe cazuri în țară cu lucrări oprite din aceeași cauză. Problema poate fi rezolvată doar de la Guvern, a mai spus Tamás, dar a precizat și că la ce haos este în politică, este puțin probabil că se va întâmpla curând.
„Nu suntem numai noi în această situaţie. În această situaţie sunt toţi din această ţară care au investiţii pe rol încheiate înainte de a aduce această Ordonanţă 114. În foarte puține cazuri am putut să ajungem la continuarea lucrărilor. Ținem în vedere, căutăm soluţii, dar, din fericire sau nefericire, încă nu pot să mă pronunţ, această Ordonanţă 114 care a intrat deja în Parlament, a fost modificată şi în comisiile de specialitate şi, sincer vă spun, nu ştim încă care va fi forma finală. Nu întâmplător spun că e un haos în această ţară, nu numai politic, ci şi în probleme concrete (...) E vorba despre 23 de milioane de lei, deci nu este un business aici la colţul străzii, este vorba despre 22,5 km de drum, care trebuie să fie reabilitat de la temelie până la şanţ (...) Această Ordonanţă care ne-a rupt în două. (...) Îi înţeleg pe oamenii din Valea Mare şi din zonă, îi înţeleg, au dreptate (...) Dar, dacă e cineva mai deştept ca mine care poate să vină să îmi spună cum să fac, cum să mergem mai departe (...) eu sunt alături de oameni, dar soluţia ţine tot de Guvern. Nu știu care va fi. Nu prea văd că se preocupă de acest aspect”, a mai spus Tamás Sándor.
Valoarea investiției, conform contractelor semnate în iunie 2018, ar fi fost de 23, 5 milioane de lei, iar finanțarea ar fi urmat să fie asigurată de Guvern, prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), la care se adaugă și contribuția proprie a Consiliului Județean Covasna.
Contractul de execuție prevedea și că termenul de finalizare a lucrărilor de reabilitare este de trei ani.
„Dacă până mai ieri îl înjuram pe primarul din Valea Mare pentru acest drum, după comunicatul apărut în presa locală știm de unde bate vântul. Dar pentru cei care nu cunosc, vom face un scurt istoric al acestui străvechi element de infrastructură. Deși pe vremuri mocanii din Covasna și nu numai, mergeau cu căruțele în vechiul regat prin Valea Mare și nu prin Zagon, varianta mai scurtă, dar mai greu accesibilă, conducerea de atunci a județului nostru a ales pe criterii nu tocmai ortodoxe ca drum național ultima variantă. (...) D-le președinte, credeți-ne – avem multe calități și defecte, dar proști nu suntem și am ajuns în situația că nici nu știm pe cine să felicităm pentru reușita izolare aproape perfectă a comunei Valea Mare, localitate pentru care calitatea infrastructurii este o condiție vitală a supraviețuirii și dezvoltării”, se arată în Scrisoarea deschisă transmisă săptămâna trecută redacției Observatorul de Covasna și semnată de „Cetățenii comunei Valea Mare”.