La Oficiul Judeţean de Poştă Covasna, reorganizare fără restructurări

Poșta Română se pregătește de liberalizarea pieţei. Citeşte un interviu cu directorul Oficiului Judeţean de Poştă Covasna, Cosmin Boricean
Oficiul Județean de Poștă (OJP) Covasna se situează printre primele din țară în ceea ce privește menținerea locurilor de muncă fără disponibilizări, dar și în chestiuni precum implicarea în diverse acțiuni de promovare a serviciilor poștale și factorilor poștali - prin concursuri și parteneriate cu alte instituții, în care Poșta devine vizibilă și vorbește despre ceea ce menține legăturile între oameni - comunicarea.
OJP Covasna este condus, de mai bine de doi ani, de un director tânăr, Cosmin Boricean, care a ajuns în sistemul de stat după ce a lucrat exclusiv în cel privat și care spune că își dorește enorm de mult să contribuie la procesul de reorganizare al Poștei, astfel încât momentul liberalizării pieței - anul 2013 să afecteze cât mai puțin Compania Naţională Poşta Română (CNPR).
- Domnule director, cum fost trecerea din sistemul privat în cel de stat?
- Am lucrat înainte ca manager și director însă în sistemul privat, înainte de a ajunge la OJP Covasna, iar trecerea pot spune că mi s-a părut puțin dificilă din perspectiva birocrației mai mari din sistemul de stat și nu neapărat a activității de profil pe care o desfășor cu mare plăcere. Există o mult mai mare flexibilitate în luarea deciziilor și implementarea lor atunci când vorbim de sistemul privat, iar acest lucru ar trebui adus, cred, și în sistemul de stat. Din câte se vede, există interes pentru astfel de schimbări în actualul proces de reorganizare și restructurare al Poștei; eficientizarea activităților ține foarte mult de rapiditatea cu care se pot lua unele decizii și cu care se pot implementa, desigur.
- Ne puteți vorbi despre acest proces de reorganizare și restructurare al Poștei la nivelul județului Covasna?
- Din fericire pentru noi, acest proces s-a realizat până acum fără disponibilizări de personal. Pe de altă parte, pentru eficientizarea activității în județ se simțea nevoia ca în anumite zone, subunitățile care produceau costuri foarte mari și venituri foarte mici, să fie reorganizate. În sensul că activitatea foștilor agenți poștali s-a transformat în activitate de factor poștal distribuitor, arondându-se la subunitățile eficiente din vecinătate. În fiecare localitate, actul de poștă a rămas în continuare prezent zilnic și am făcut aceste lucruri încercând să nu afectăm clientul prin a se simți diferențe. Ceea ce consider cel mai important însă la nivelul județului nostru este faptul că nu am făcut disponibilizări.
- Ce personal are Poșta în prezent în județ?
- Numărul angajaților este în jurul cifrei de 380; acum doi ani erau 400, dar fluxul plecărilor și venirilor este destul de mare, pe măsura numărului de angajați. Ideea este că cei plecați nu au plecat prin disponibilizări ci prin pensionări, concedii speciale, eventuale plecări din proprie inițiativă. Nu au fost reduse posturi, ci există doar posturile de demisii și pensionări - cele care nu au mai primit delegări în continuare. Încercăm să dimensionăm bine activitatea cu oamenii pe care îi avem, iar în cadrul proiectului de reorganizare au loc și proiecte legate de creșterea calității programelor electronice pe care le folosim - tocmai în ideea scăderii timpilor de așteptare la ghișeu, în vreme ce angajații noștri vor participa la programe de instruire și traininguri specializate. În orice caz, spun cu bucurie că județul Covasna se situează printre judeţele fruntașe în ceea ce privește numărul redus al reclamațiilor, care a scăzut foarte mult în ultima perioadă.
- Ce ne puteți spune despre actuala clădire în care funcționează OJP - știm că există un plan al municipalității prin care să vă mutați în clădirea renovată a Romtelecom.
- Există discuții, într-adevăr, în sensul de a ne muta în fosta clădire Romtelecom, odată ce aceasta va fi finalizată din punct de vedere al refacerii sale. Doar că aceste decizii se vor lua cu siguranță la nivel central. Există mai multe variante legate de aceste clădiri - cea în care funcționăm acum și cea a Romtelecom, dar nu se poate discuta sigur acum, nefiind nimic bătut în cuie. În orice caz, această clădire este una monument istoric iar costurile de reabilitare și întreținere sunt uriașe. Desigur, o mutare ar fi benefică atât pentru desfășurarea activității în condiții cât mai bune cât și pentru a oferi calitate clienților noștri. Sperăm să aibă și o finalitate aceste negocieri.
- Trecând la partea de servicii, într-o epocă a telefoanelor mobile și a poștei electronice, cât de folosită mai este poșta clasică astăzi și cât de folosite mai sunt serviciile poștale în general?
- Poșta nu și-a pierdut deloc popularitatea sau utilitatea, acest lucru este cert. Se folosesc tot felul de servicii poștale, s-a intrat pe piața transferurilor de bani în sistem bancar, de asigurări, suntem parteneri cu statul în plata pensiilor. Avem contracte cu persoane juridice - birouri notariale, instituții ale statului, firme. Poșta prestează servicii de coletărie, mesagerie internă, corespondență simplă și recomandată. Sigur, la nivelul corespondenței pe persoane fizice se sesizează o scădere a volumului acesteia - trăim timpuri moderne care ne aduc și pe noi cu picioarele pe pământ, dar ceea ce pot spune este că restul serviciilor în care Poșta excelează și deține în continuare cea mai mare parte a clienților compensează pe undeva scăderea corespondenței la persoane fizice. O statistică aproximativă arată că între ianuarie - aprilie 2010 numărul scrisorilor simple și recomandate la corespondența internă s-a cifrat în jurul a 350.000 de bucăți; între aceleași luni, însă ale acestui an, s-au înregistrat aproximativ 340.000 de plicuri. În orice caz, odată cu liberalizarea pieței, din 2013, va trebui să fim foarte eficienți pe anumite segmente, deoarece va veni o concurență pe care acum nu o avem încă pe unele servicii, exclusiv destinate în prezent Poștei Române. Având în vedere însă gama foarte mare de subunități și de servicii prestate, avem o oarecare relaxare, deoarece niciun concurent din cei aflați în prezent pe piață nu deține logistic vorbind ceea ce deține Poșta Română, care este până la urmă ”veche de când lumea”; prin urmare, oricărei concurențe îi va fi greu să ne egaleze, în mod evident.
- În încheiere, vorbiți-ne despre programele și acțiunile de promovare a serviciilor poștale și ale Poștei în general, pe care le derulați la nivel local?
- Aceste programe sunt derulate la nivel local, dar este adevărat că multe dintre ele se nasc din unele gândite la nivel național, în sensul trecerii lor firești către acest nivel. Am derulat și urmeză să derulăm chiar în perioada următoare mai multe acțiuni de împădurire cu Direcția Silvică Covasna - următoarea acțiune va avea loc vineri la Ocolul Silvic Brețcu, iar sâmbătă vom avea în Parcul Central din Sfântu-Gheorghe Marșul Factorilor Poștali, cu începere de la ora 11. De Paști și în jurul acestei sărbători am avut mai multe concursuri și acțiuni de strângere de fonduri sau lucruri pentru copii, iar în această perioadă am editat trei serii de plicuri aniversare. Prima serie, de 900 de plicuri, ilustrează atestarea de 550 de ani de așezare urbană a municipiului Sfântu-Gheorghe și se poate găsi la vânzare la ghișeele poștale din județ, alături de alte două serii: una care marchează 50 de ani de la moartea lui Lucian Blaga și 250 de ani de la moartea lui Mikes Kelemen. Toate acestea se găsesc la factorii poștali din județ, astfel încât oamenii să poată avea plicuri care fie invocă personalități naționale, fie evenimente locale, de importanță în această zonă.