La o masă cu incertitudinea
Proprietarii de localuri se pregătesc de redeschiderea teraselor, deși nu sunt siguri că acest lucru se va întâmpla pe 1 iunie
Reprezentanții mai multor domenii vitale pentru economie așteaptă o decizie din partea Executivului pentru a reîncepe activitatea. În această situație este și sectorul HoReCa. Deși au rămas câteva zile până la 1 iunie, dată la care ar fi programate alte câteva măsuri de relaxare, nu se știe deocamdată dacă se vor deschide sau nu terasele. Chiar și în aceste condiții de incertitudine, cu care aproape că s-au obișnuit, proprietarii covăsneni de localuri se pregătesc pentru deschidere. Totodată, reprezentanții Primăriei Sfântu Gheorghe spun că iau în calcul câteva măsuri prin care să îi sprijine pe cei din domeniu.
Terasele și restaurantele au rămas închise în prima etapă de relaxare reglementată prin starea de alertă. Vestea primită pe 15 mai i-a întristat sau chiar înfuriat pe unii patroni care speră acum ca măcar data de 1 iunie să fie „cu noroc”.
Vicepreședintele Camerei de Comerț și Industrie a județului Covasna, László Endre ne-a spus că și hotelurile vor fi mai căutate dacă se vor redeschide terasele.
„Eu cred că este corect să se deschidă terasele. Încet, încet trebuie să dăm drumul la economie, în trepte mici. Totodată, situația trebuie ținută sub control. Dacă este vremea frumoasă, atunci ar fi un plus și pentru hoteluri dacă se va putea servi micul dejun la terasă și nu în camere în sistem de catering. Și asta este o problemă – puțini se duc la hotel pentru că se servește micul dejun sau cina în cameră. Din acest motiv, deschiderea teraselor ar fi un lucru pozitiv și pentru hoteluri. Bineînțeles, cu respectarea regulilor de ambele părți. Sunt puțin sceptic în ceea ce privește o masă mare de turiști. Văd că totuși sunt și mulți care nu respectă instrucțiunile. Acum se vorbește despre 1 iunie pentru terase și despre 15 iunie pentru spațiile închise, adică pentru interiorul restaurantelor, însă rămâne să vedem ce se va decide”, ne-a spus László Endre.
Proprietarul unui local din Sfântu Gheorghe ne-a spus că în cazul în care va fi nevoit să amplaseze mesele la minim 2 metri distanță, ar trebui să renunțe la jumătate dintre locurile pe care le avea la dispoziție până acum. Evident, acest lucru ar însemna încasări mai puține. El spune că s-a gândit că o alternativă ar fi separarea meselor printr-un panou din plexiglas, însă nu știe dacă acest lucru va fi permis. Pe lângă asta, există și alte întrebări fără răspuns.
„Noi așteptam să vină reglementările încă de săptămâna trecută, după ce s-au întâlnit cei din industria HoReCa cu primul-ministru. Încă nu e apărut nimic oficial. Din câte știu, a promis prim-ministrul că ne vom deschide, dar asta depinde de cazurile de îmbolnăviri și de cum evoluează pandemia. Ca să putem să ne pregătim din timp, trebuie să știm care sunt cerințele. Se știe clar că va fi nevoie de măști pentru angajați și că e nevoie de distanța de 2 metri între mese, dar cam atât. Toți angajații așteaptă să lucreze. Pe de altă parte și clienții mă întreabă când deschid pentru că le este dor să iasă și să socializeze. Ne-am mai pregătit și atunci când era vorba că deschidem pe 18 mai, dar nu ne-au lăsat, așa că sperăm ca măcar de data asta să vină cu vești bune. Ar fi ideal dacă aș putea să mai extind terasa, să mai scot două mese în parcare, dar nu știu dacă e posibil”, ne-a spus Iustin Simenfalvi.
„Nu avem garanția că oamenii vor avea curaj să iasă din casă”
Patronul și cheful unui restaurant din Sfântu Gheorghe, Mădălina Santa ne-a spus că deși în interiorul localului spațiul a fost gândit astfel încât clienții să aibă parte de mai multă intimitate, nu s-au gândit că se vor ghida după același principiu și în cazul terasei. Ea a invocat și faptul că există o incertitudine legată de felul în care vor reacționa clienții la aceste schimbări.
„În restaurantul nostru era o distanță destul de mare între mese. Noi ne doream să existe genul acesta de intimitate în rândul clienților, dar pe terasă nu ne gândeam că o să punem mesele atât de depărtate. (...) Momentan, din păcate, problema este că totul e incert. Legile nu sunt foarte clare. Noi teoretic ne pregătim și așteptăm să vedem ce ni se zice. Oricum, nu ai cum să fii sută la sută pregătit pentru că noi lucrăm pe meniul delivery, meniul de terasă va fi cu totul altfel. Încercăm să gândim și meniul și în același timp să facem și delivery. Te dă un pic peste cap, dar vom vedea. Cred că toți sunt într-o stare din asta de incertitudine și nu știm de fapt ce facem și cum să facem și, de fapt, problema cea mai mare e că nu avem garanția că oamenii vor avea curaj să iasă din casă după aceea sau să vină să mănânce la restaurant”, ne-a spus Mădălina Santa.
În același timp, unii patroni de localuri atrag atenția asupra faptului că, cel mai probabil, toate cheltuielile pe care le au de suportat în plus de acum încolo, ar putea să se răsfrângă asupra prețurilor din meniu. Clienții ar trebui să fie conștienți de acest lucru, spun ei, și să dea dovadă de înțelegere.
Meniu virtual și vase de unică folosință, printre măsurile la care s-au gândit unii proprietari
Un alt proprietar ne-a spus de asemenea că a fost nevoit să facă o serie de investiții pentru ca să poată primi clienții în siguranță. Totodată, acesta s-a gândit la câteva soluții în plus, pe lângă cele care vor fi impuse de Guvern.
„Dorim să deschidem și noi, dar așteptăm momentan și ne pregătim ca să fim gata pentru deschidere. Facem curățenie, dezinfectăm, montăm aparate de dezinfectat pentru clienți. Distanța minimă între scaune trebuie să fie de un metru și jumătate și vom rămâne cu mai puțin de jumătate de mese la terasă, pentru că nu avem mult spațiu. Oamenii așteaptă foarte mult să redeschidem. Cred că în primele săptămâni nu vom folosi meniul fizic, numai meniul de pe website și fiecare client va putea să se uite la meniu pe telefon. Ne-am gândit să folosim tacâmuri, farfurii și pahare de unică folosință, dar ecologice. Așa avem în plan, dar ne mai gândim. Așteptăm să deschidem tot restaurantul, pentru că nu putem să supraviețuim numai din terasa cu câteva mese”, ne-a spus Doci Lóránt.
În locurile în care spațiul permite, terasele vor fi extinse
Proprietarul unei cafenele din Piața Centrală spune că, dacă i se va permite, va extinde suprafața terasei astfel încât să se păstreze distanța necesară.
„Noi suntem în mijlocul renovării acum. Ne pregătim cu mare drag. Încă nu știm exact cum va fi, dar cred că în weekend se vor pronunța dacă deschidem sau nu. Nu am auzit să fi crescut foarte mult cazurile de îmbolnăviri și, în mod normal, ar fi trebuit să ne lase să lucrăm, pentru că am pierdut mulți bani și am avut foarte multe cheltuieli. Vom amplasa mesele așa cum ne cere legea. Eu cred că ar trebui să ne extindem, pentru că mă gândesc că o să vină multă lume. Dacă este să respectăm legea, atunci trebuie ca spațiul pe care îl avem să fie dublu. Să vedem cum ne înțelegem și cu conducătorii orașului. Ne vom extinde atât cât ne lasă. Dacă va fi cu taxă în plus, nu ne vom permite”, ne-a explicat Ádám Szabolcs.
Cum își propune primăria să sprijine activitatea teraselor și a altor sectoare aflate în dificultate
Totodată, într-o conferință de presă de săptămâna trecută, primarul Antal Árpád a declarat că în perioada următoare se va pune accent mai mare pe măsurile care ar putea accelera redresarea economică a mediului de afaceri din reședința de județ. A fost adusă în discuții și problema teraselor.
„Vreau să vă spun că și noi am făcut anumite calcule. În primul rând pentru acele locuri unde sunt închiriate, concesionate de la primărie spațiile publice pentru terase, acolo vom face un calcul foarte simplu. Vorbesc în cifre rotunde – dacă până acum s-au putut pune X mese pe 100 de metri pătrați, iar de acum încolo același număr de X mese se vor putea pune pe 300 de metri pătrați, atunci vom da 300 de metri pătrați la același preț pe care l-am dat pentru 100 de metri pătrați, acolo unde este posibil așa ceva. Evident sunt locuri unde nu este posibil, pentru că spațiile sunt fixe și nu ai cum să le întinzi, dar avem în vedere acest lucru și, în funcție de necesități, așa cum v-am spus, vom avea inclusiv un fond de aproximativ 5.000.000 de lei pentru a ajuta întreprinderile mici și mijlocii să își păstreze locurile de muncă și să își dezvolte afacerile”, a declarat primarul municipiului Sfântu Gheorghe.
Acesta a adăugat că sprijinul va fi acordat sub forma unui ajutor de minimis, doar că de data aceasta rata de impozitare care poate fi recuperată va crește de la minim o treime, la minim 40%.