Întâlnire de proiect în Ţara Vikingilor
Între 18 şi 24 martie, un grup de elevi şi profesori de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe a participat la o nouă întâlnire a şcolilor implicate în Proiectul multilateral Comenius „Spaţiul cibernetic – ultima frontieră” care s-a desfăşurat la Oslo, capitala Norvegiei. Echipa de proiect a fost alcătuită din elevii Teodor Pavel, Veres Ferencz şi Radu Furtună din clasa a XII-a A şi de profesoarele Constanţa Balog, coordonator de proiect, Mariana Ştefănescu, Adriana Barabas şi Maria Băila, director adjunct al CNMV.
Ca şi întâlnirile anterioare, şi aceasta s-a dovedit deosebit de benefică atât pentru elevi cât şi pentru profesori, deoarece am putut afla multe informaţii despre ceea ce înseamnă un învăţământ modern, bazat pe valorificarea potenţialului fiecărui elev, dar şi despre stilul de viaţă şi valorile cultivate în societatea scandinavă.
Programul întâlnirii a început cu vizitarea şcolii „Bleiker videregående skole” – o şcoală vocaţională care are o mare varietate de profiluri de la informatică şi web design până la asistenţă medicală sau bucătar. Elevii învaţă în clase moderne, dotate cu calculator şi retroproiector, fiecare primeşte de la şcoală un laptop, au la dispoziţie o bibliotecă şi numeroase cabinete sau ateliere pentru pregătirea de specialitate.
În prima zi a întâlnirii, activităţile legate de tema proiectului au fost deosebit de interesante: prezentarea unui film realizat de elevii români despre vizita anterioară în ţara noastră; prezentarea de către elevii din Norvegia şi Austria a unor produse privind „Şcoala virtuală”; prezentarea unor produse ale elevilor privind „Spaţiul virtual şi viitorul” în cadrul cărora am putut vedea care este viitorul tehnologiei informaţionale şi a comunicării. Elevul Veres Ferencz a prezentat un material despre viitorul mijloacelor de transport, precum şi câteva desene ale elevilor din colegiul nostru cu tema „Oraşele viitorului”. În ultima parte a zilei au fost discutate aspecte legate de realizarea unei broşuri care va cuprinde informaţii despre toate şcolile implicate în proiect.
Următoare zi a fost dedicată vizitelor socio-culturale. Acestea au început cu o scurtă ieşire în afara oraşului la trambulina pentru sărituri cu schiuri de la Homenkollen, considerată una dintre cele mai mari din Europa. A urmat apoi vizita în parcul Vigeland unde sunt expuse în jur de 250 de sculpturi în granit ale unuia dintre cei mai mari şi mai interesanţi sculptori norvegieni Gustav Vigeland, preocupat de a reda prin arta sa toate ciclurile vieţii de la naştere până în ultimele clipe. Şi pentru că eram în Ţara Vikingilor, nu putea să lipsească o vizită la Muzeul corăbiilor vikinge, muzeu care adăposteşte 3 corăbii vikinge numite drekar şi o mulţime de artefacte. Tot în această zi a fost prevăzută şi o vizită extrem de interesantă la Compania Telenor unde am putut afla, din nou, care va fi viitorul tehnologiei informaţionale şi cum se va schimba viaţa oamenilor într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat.
O altă zi a fost dedicată în întregime activităţilor legate de tema proiectului şi anume au avut loc o serie de discuţii atât între elevi cât şi între profesori privind conţinutul şi design-ul paginii web a proiectului, precum şi felul în care putem folosi calculatorul ca mijloc de învăţare în clasă sau în afara acesteia. Ziua s-a încheiat cu o vizită la Compania Opera Software, un browser binecunoscut. Aici elevii au asistat la o prezentarea a companiei, au vizitat spaţiile de lucru şi au participat la un workshop legat de utilizarea diferitelor motoare de căutare şi a influenţei internetului asupra vieţii de fiecare zi.
În ciuda temperaturilor scăzute, evident de influenţă polară, am putut vizita câteva dintre cele mai importante monumente, locuri şi muzee ale capitalei nordice, care ne-a dovedit un grad ridicat de civilizaţie urbană, de respectarea regulilor, dar şi o societate norvegiană foarte cosmopolită. În ciuda reputaţiei strămoşilor lor vikingi, norvegienii de azi sunt foarte amabili, primitori, dornici de comunicare, foarte buni vorbitori de limbă engleză şi oricând gata să te ajute dacă ai nevoie de ceva. Am putut constata că acolo unde statul investeşte în educaţie se văd şi efectele acesteia.
Profesor Constanţa Balog,
coordonator de proiect