ACTUALITATE 3 mai 2016

În Covasna, comenzile pentru mașini noi au anticipat Rabla

de Sever Ioan Miu | 576 vizualizări

Înainte de lansarea Programului Rabla 2016, aflat zilele acestea în dezbatere publică, comenzile de mașini noi care se vor cumpăra prin acest program au început deja în județul Covasna. Reprezentanții a două firme de vânzări din județ spun că au primit deja aproape 20 de comenzi de autoturisme. Cele mai multe mașini pentru care s-a dat avans nu sunt ecologice, dar câteva dintre acestea au consum redus de CO2.

„Am și prețul, am și mașina“

„Avem deja comenzi de autoturisme", îmi spune directorul de vânzări Novotech, Molnár Attila, adăugând că  mașinile care vor fi achiziționate prin Rabla sunt două Citroën C-Elysee și un Citroën C3 Picasso. „Clienții vor neapărat să prindă programul Rabla. Am avut mai multe mașini pe stoc de anul trecut și am avut niște prețuri foarte bune, mai bune decât anul trecut. Și clienții au zis în felul următor: mai bine plătesc un avans, un acont, am și prețul, am și mașina“, adaugă Molnár.

Șase mașini ecologice

Directorul de vânzări Delcar Sfântu Gheorghe, Varga  Róbert, spune că are peste 16 comenzi de autoturisme pentru programul Rabla, din care șase cu emisii reduse de CO2, sub 100 g/km,  marca Skoda Rapid și Fabia, iar restul, cu motorizări mai mari. La Novotech nu au fost comenzi pentru mașini mai puțin poluante care vor fi cumpărate prin Rabla, iar reprezentantul firmei explică de ce: „Mașini cu C02 sub 100 g/km avem, dar nu în gama mașinilor de volum, undeva la 10.000 de euro, ci peste 15.000 de euro“.

0 mașini electrice vândute în Covasna

Anul trecut în județ s-au vândut prin programul Rabla 7 autoturisme cu emisii de CO2 sub 100 g/km, în timp ce la nivel național s-au achiziționat peste 3040 de astfel de vehicule. Mașinile hibride convenționale și mașinile electrice au avut 0 vânzări în județ. La nivel național, s-au vândut prin programul Rabla 155 de mașini hibride convenționale și 6 mașini electrice tip plug-in, potrivit datelor furnizate de Administrația Fondului pentru Mediu.

Mai puțini bani pentru Rabla, anul acesta

Anul acesta, în programul Rabla clasic, valoarea tichetului va fi tot de 6.500 de lei ca și în anul anterior. În program sunt admise la casare mașinile mai vechi de 8 ani. La fel ca și în 2016, vor exista eco-bonusuri, respectiv de 750 lei la achiziționarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, în regim de funcționare mixt, dar și pentru automobilele hibrid, astfel încât cumpărătorii vor putea intra în posesia a maximum 9.000 de lei. Programul clasic „Rabla“ va avea un buget de 145 de milioane de lei, față de 200 de milioane lei anul trecut. „E păcat că s-au dat mai puțini bani. S-au terminat toți banii care s-au dat și mai era cerere. Trebuiau mai mulți bani, anul acesta a început mai bine față de anul trecut ca vânzări pe bucată. Dacă luăm primele patru luni, la mine la Skoda, în Covasna, e creștere de aproape 50%. Pe toată țara e undeva la 30%“, spune Varga.

Piața „electricelor“ nu va exploda

Anul acesta, există un program separat pentru mașinile hibride și cele 100% electrice, Rabla Plus, cu un buget de 75 de milioane de lei. Rabla plus va oferi o prima de 5.000 de lei acordată celor care vor să cumpere un automobil nou hibrid, respectiv una de 20.000 de lei pentru o mașină 100% electrică. Noutatea este că persoanele care vor să aplice la „Rabla Plus“ nu sunt obligate să caseze o mașină veche. Dacă, însă, cei care vor casa o mașină veche au în plan achiziționarea unei mașini electrice, pot intra în posesia unui tichet valoric de 6.000 de euro.

„În ciuda facilităților, vânzările nu au cum să explodeze, fiindcă prețurile acestor mașini rămân ridicate, iar autonomia rămâne scăzută“, notează reprezentanții platformei online de anunțuri auto, Autovit.ro, citați de Agerpress. „Nu cred că se va schimba ceva. Deocamdată în România mașinile electrice sunt puține, cele accesibile pentru buzunarul românilor sunt foarte mici ca spațiu și au autonomia bateriei foarte scurtă. Iar cele pentru familii sunt deja și foarte scumpe“, crede și reprezentantul Delcar în județul nostru.

Pe 20 aprilie, ministerul mediului a lansat dezbaterea despre ghidul programului Rabla 2016, respectiv al noului program destinat mașinilor electrice, Rabla Plus. Dezbaterea durează 10 zile lucrătoare.

Patronatul Remat, nemulțumit

Membrii Organizației Profesionale și Patronale (OPP) Remat s-au adresat, fără succes, Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) pentru schimbări în programul Rabla. „Am solicitat să se țină cont de opiniile noastre, adică să se folosească trei tichete pentru cumpărarea unei mașini noi și prin asta s-ar curăța mai mult mediu decât să dai o valoare mare la un singur tichet“, a declarat reprezentantul Ariadne, - societate comercială membră OPP Remat -, Pozna David. AFM a mulțumit pentru propuneri, a asigurat că va ține cont de ele, dar noul program Rabla este prevăzut tot cu un singur tichet de 6500. „Acum se merge pe varianta dealerilor auto  și  jocul se face pentru dealeri, nu în scopul în care a fost practic făcut programul Rabla, de a curăța mediul“, mai spune Pozna. „Așa e mai bine cu un tichet. Când erau trei, era 3.800 lei valoarea tichetului, dar era mult mai greu să faci rost de trei dosare. După aia intrau cei care făceau bani pe chestia asta, luau mașini vechi, vindeau tichetele. Nici nu se putea vinde foarte ușor“, spune, pe de altă parte, reprezentantul Delcar, Varga  Róbert.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.