Importatorii de maşini second-hand ies azi în stradă
Aceştia organizează astăzi la Târgu-Secuiesc un miting de protest împotriva triplării taxei auto şi sunt decişi să apeleze inclusiv la instanţă pentru a ieşi din situaţia în care se află
Importatorii de maşini secondhand din judeţ organizează astăzi un miting de protest pe străzile din municipiul Târgu-Secuiesc, prin care se manifestă împotriva deciziei Guvernului de a tripla taxa de poluare începând cu data de 15 decembrie. Este vorba despre reprezentanţii a 42 de firme de profil din judeţul Covasna, care întâmpină mari probleme din cauza acestei taxe, au credite pe care nu le pot achita din cauză că au rămas cu maşinile pe stoc, nu-şi pot acoperi cheltuielile lunare, iar unii ar putea fi nevoiţi chiar să renunţe la angajaţi începând cu luna ianuarie, în cazul în care executivul nu renunţă la această taxă. În acest fel există riscul ca sute de persoane angajate în domeniu să ia calea şomajului şi multe firme să îşi sisteze activitatea. Supăraţi pe valul de taxe auto de care se lovesc de mai bine de un an încoace şi care le afectează grav investiţiile, importatorii de maşini second s-au constituit recent la ...
Aceştia organizează astăzi la Târgu-Secuiesc un miting de protest împotriva triplării taxei auto şi sunt decişi să apeleze inclusiv la instanţă pentru a ieşi din situaţia în care se află
Importatorii de maşini secondhand din judeţ organizează astăzi un miting de protest pe străzile din municipiul Târgu-Secuiesc, prin care se manifestă împotriva deciziei Guvernului de a tripla taxa de poluare începând cu data de 15 decembrie. Este vorba despre reprezentanţii a 42 de firme de profil din judeţul Covasna, care întâmpină mari probleme din cauza acestei taxe, au credite pe care nu le pot achita din cauză că au rămas cu maşinile pe stoc, nu-şi pot acoperi cheltuielile lunare, iar unii ar putea fi nevoiţi chiar să renunţe la angajaţi începând cu luna ianuarie, în cazul în care executivul nu renunţă la această taxă. În acest fel există riscul ca sute de persoane angajate în domeniu să ia calea şomajului şi multe firme să îşi sisteze activitatea. Supăraţi pe valul de taxe auto de care se lovesc de mai bine de un an încoace şi care le afectează grav investiţiile, importatorii de maşini second s-au constituit recent la nivelul judeţului în Grupul Comercianţilor din cadrul Asociaţiei Intreprinzătorilor Mici şi Mijlocii din judeţ (ASIMCOV), urmând ca astăzi de la ora 14 să patruleze cu maşinile pe o distanţă de câţiva kilometri în municipiul Târgu-Secuiesc. Aici se află şi majoritatea importatorilor covăsneni din acest domeniu, şi anume 40 dintre cei 42 existenţi la nivel de judeţ, celelalte două firme de profil fiind înregistrate în Sfântu-Gheorghe.
Problemă existenţială
Importatorii sunt cu atât mai supăraţi cu cât această problemă este pentru ei una existenţială, în contextul în care maşinile nu pot fi vândute, aproape toţi au credite şi au făcut investiţii masive pentru a înfiinţa aceste firme, iar acum sunt puşi în situaţia de a nuşi acoperi nici cheltuielile, cu atât mai puţin investiţia. În funcţie de dimensiunile afacerii, unii au rămas şi cu câte 200 de maşini pe stoc, alţii au zeci de autoutilitare care aşteaptă de luni bune să fie vândute şi au pierderi masive, iar unele maşini împlinesc imediat şi doi ani de când stau în parcul auto al firmei, în imposibilitatea de a fi vândute. Pe lângă pierderile importatorilor vine şi necazul cumpărătorilor, aflaţi în situaţia de a sta cu maşinile în faţa blocului, pentru că altfel înmatricularea maşinii i-ar costa mai mult decât maşina în sine. „Sunt mulţi oameni care au economisit bani, câte 2 – 3.000 de euro ca să cumpere o maşină şi nu pot să o înmatriculeze, este cu mult mai mare taxa de primă înmatriculare. Te obligă să iei maşini noi. Sunt mulţi care au luat maşini second şi le ţin în curte pentru că nu au bani să plătească taxele”, spune reprezentantul unui parc auto din judeţ, Zsigmond Tibor. Acesta a completat că posibilitatea aducerii de maşini Euro 2 le-a făcut mai mult rău, dar au adus astfel de maşini ţinând cont de cerinţele pieţei. Un alt reprezentant de firmă care comercializează maşini second-hand, Tanko Sandor, spune că problema este una extrem de gravă şi nesiguranţa îi afectează pe mulţi dintre comercianţii de acest gen. „Sunt firme care au făcut investiţii de milioane de euro în parcul auto, utilaje. Ne-a afectat foarte mult nu doar taxa, ci de la începutul anului oamenii sunt în aşteptare. Au cumpărat maşini Euro 2 sau 3, iar noi am zis să ne orientăm în funcţie de cerinţele pieţei şi am adus şi noi Euro 2, dar am rămas cu maşinile blocate, nu putem vinde, avem datorii la bănci, dobânzi. Dacă rămâne aşa, 90% din noi dispărem, suntem multe firme care din asta trăim, nu ştiu ce vom face, suntem disperaţi”, spune Tanko Sandor.
Vor eliminarea taxei
Cu ocazia mitingului, protestatarii vor cere eliminarea acestei taxe auto şi vor înmâna prefectului şi aleşilor o petiţie în care îşi exprimă nemulţumirile. „Până la Parlamentul European vrem să ajungem dacă este nevoie. Este discriminatorie această măsură. S-a eliminat taxa pentru maşinile noi şi s-a triplat pentru cele second-hand. Nu se dă posibilitatea să optezi pentru ce maşină doreşti”, spune un alt investitor din domeniul firmelor importatoare de maşini second, Dezsi Jozsef. Totodată, aceştia cer şi un cadru legislativ adecvat şi protecţie, fiind determinaţi să recurgă inclusiv la instanţă pentru a rezolva această situaţie nefastă. Aceleaşi surse spun că de vină pentru faptul că nu se vând maşinile noi nu sunt importatorii de maşini second, în capul cărora s-au spart toate belelele taxelor, ci sistarea creditelor şi problemele economice cu care se confruntă lumea.
Haos la ghişee
Guvernul a decis zilele trecute ca triplarea taxei auto să se aplice începând cu data de 15 decembrie, dată de la care vor fi exceptate de la plata taxei pe poluare autoturismele cu norme de poluare Euro 4, având capacitate cilindrică sub 2.000 de cmc, precum şi utilitarele cu norme de poluare Euro 4 care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în statele din UE Începând de ieri administraţiile financiare din întreaga ţară se confruntă cu un haos, funcţionarii nu mai înţeleg ce se întâmplă şi nu mai fac niciun fel de încasări, aşteptând clarificări de la Bucureşti. În unele judeţe sute de şoferi au venit la Administraţia Financiară înainte de a se deschide ghişeele, pentru a plăti taxa de poluare înainte ca aceasta să se majoreze.
Ana Sidon