Gospodărie Comunală își construiește sediu nou la Câmpu Frumos
Biroul de relații cu clienții și casieria vor rămâne în centrul orașului Sfântu Gheorghe
Un nou sediu, care va fi exclusiv al Operatorului Regional Gospodărie Comunală SA, se construiește în apropierea Parcului Industrial de la Câmpu Frumos. Investiția se face din bugetul propriu și cu sprijinul Primăriei Sfântu Gheorghe și va cuprinde clădire de birouri, garaje, ateliere și vestiare. Planul este, însă, pe termen mediu, cea mai optimistă dată de mutare fiind fiind începutul lui 2023. Ceva mai aproape, la 1 septembrie a.c., se mută însă Casieria și Biroul de relații cu clienții din Sfântu Gheorghe, pe o altă stradă din municipiu.
După ce autoritățile din Sfântu Gheorghe au decis că vidanjele și celelalte mașinării de intervenții ale operatorului regional Gospodărie Comunală nu mai au ce căuta prin mijlocul orașului, mai exact lângă piața agroalimentară, administratorul rețelelor de apă și canal din județ s-a mutat temporar cu aproape toată echipa din oraș la Parcul Industrial de la Câmpu Frumos. O altă parte din personal este într-un sediu din strada Păiuș David, de la intrarea în oraș. Au mai rămas aproape de cetățenii din reședința de județ trei angajați, de la Casierie și Relații cu publicul.
Planul este ca de la 1 septembrie, și acestea să își mute sediul de la locația din Bánki Donát, vechiul sediu până nu demult, într-o altă clădire, de această dată din strada Martinovics Ignác.
„Au mai rămas trei colege în sediul din Bánki Donát, două colege de la Relații cu clienții și Casieria. Am participat la o licitație organizată de municipiul Sfântu Gheorghe și o să închiriem, am și semnat contractul, ne-am apucat de modificările care trebuiau aduse la acele birouri și începând, sperăm, de la 1 septembrie, dacă vom termina lucrările care sunt în curs, să se mute cele trei colege în strada Martinovics. Pe viitor acolo o să funcționeze Biroul de relații cu clienții și Casieria. Am insistat să rămână o parte, deci acele birouri care sunt în contact direct cu clienții, în centrul orașului, că e greu să vină fiecare la marginea orașului”, a spus miercuri, într-o conferință de presă, directorul Operatorului Regional Gospodărie Comunală, Kozsokár Attila.
Lucrări la noul sediu
Între timp, însă, continuă și lucrările începute recent la noul sediu al instituției. Este vorba despre o construcție nouă, care se ridică în apropierea parcului industrial de la Câmpu Frumos.
„Ne-am apucat de construit. Avem un teren care s-a luat în concesiune, am licitat lucrarea, o firmă locală este câștigătoare și s-a și apucat acum o lună jumătate de lucru. Avem speranțe mari să se termine cât mai repede să ne putem muta cu toții în sediul final. Să fim toți la un loc. Mă refer la oamenii din Sfântu, că nu o să aducem personalul de la Covasna sau de la Întorsura”, a spus directorul Gospodăriei Comunale.
Nu se știe încă suma finală pentru investiția în noua clădire, însă este estimat că se va ridica undeva la 8 milioane de lei.
„Nu știm încă suma finală. Vă zic și de ce: momentan avem un contract semnat cu un constructor local care va executa clădirea, deci efectiv tot ce înseamnă clădirea, cu dotări, cu tot ce trebuie, dar amenajările exterioare nu le-am inclus în acest contract. Acestea se vor face ulterior. Am pornit de la o sumă relativ mare, care a fost calculată de proiectant. Noi am încercat să mai reducem din costuri. Presupunem că suma finală va fi undeva între 7 și 8 milioane de lei. Depinde de faza a doua, când ne apucăm de tot ce trebuie executat în exterior”, a mai declarat Kozsokár Attila.
Cheltuielile vor fi acoperite din bugetul propriu, la care a contribuit și municipiul Sfântu Gheorghe, a mai spus directorul GospCom.
„Am primit sumele cu care vom realiza aceste investiții de la autoritatea locală din Sfântu Gheorghe, prin diferite căi. Au fost și majorări de capital succesive anii trecuți, în 2019 a fost ultima, și s-a vândut fostul sediu din strada Bánki Donát către municipiul Sfântu Gheorghe. Iar din sumele încasate vom putea acoperi o parte din costurile construcției care se face în momentul de față”, a explicat Kozsokár Attila.
Momentul mutării în noul sediu depinde de mai mulți factori, însă termenul optimist este anul 2023.
„Depinde de foarte mulți factori. Noi sperăm că măcar pe roșu să fie terminată clădirea, ca în interior să poată continua constructorul la iarnă. Termenul de execuție pentru contractul actual este de 22 de luni, conform caietului de sarcini. Am purtat mai multe discuții cu reprezentanții constructorului că noi vrem să reducem acea perioadă la un an jumătate. Asta ar însemna că la sfârșitul anului viitor deja clădirea să fie gata și intenția noastră este ca la anul să ne apucăm și de celelalte lucrări, exterioare, și dacă putem termina concomitent acele lucrări, atunci la începutul lui 2023 putem să ne mutăm într-un sediu nou. Asta e o variantă, hai să zicem, mai optimistă. Vrem să mergem în direcția asta: să terminăm cât mai repede și să ne mutăm în sediul nou”, a spus directorul.
Peste 300 de angajați
Operatorul Regional Gospodărie Comunală are în județul Covasna puțin peste 300 de angajați (301 în luna iulie 2021), mai puțini decât avea când s-a înființat societatea, deși atunci avea mai puține locații în administrare.
„În ciuda faptului că au fost preluări de noi unități administrativ-teritoriale, ne-am tot extins în județ, am pornit în 2009 cu patru orașe, Sfântu Gheorghe, Covasna, Întorsura Buzăului și Târgu Secuiesc, astăzi avem încă 14 comune unde operăm. La vremea respectivă am avut peste 360 de oameni. Astăzi avem 301 și operăm nu în patru UAT-uri, ci în 16. Am încercat să ne organizăm, să fim cât mai eficienți și asta ne dorim și în continuare. Pe termen mediu nu ne gândim la restructurări masive, pentru că ținem cont că trendul de extindere o să existe și pe viitor. (...) Am încercat să ne facem mai eficienți”, a explicat Kozsokár Attila.
Acesta a punctat și că în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Aquacov sunt înscrise aproape toate primăriile din județ, 39 din 45, și numărul este în continuă creștere. „Cu toții au intrat în ADI cu intenția de a preda serviciile la un moment dat, chiar dacă nu de pe azi pe mâine, dar cu toții vor dori”, a spus directorul Gospodărie Comunală SA.
Problema forței de muncă este resimțită și aici, nu doar în ceea ce privește profesioniștii, ci chiar și forța de muncă necalificată. Kozsokár Attila a dat exemplul unui anunț de angajare în care se preciza că este nevoie de șase persoane necalificate, pentru activități de săpat, iar la interviul de angajare s-au prezentat în total doar două persoane. Dar, a spus și el, situația este la fel în toată țara și în multe domenii.
Potrivit site-ului propriu, „Gospodărie Comunală S.A. s-a format ca operator regional (COR) în judeţul Covasna, pe structura fostei societăţi comerciale prestatoare a serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare în municipiul Sfântu Gheorghe.
Compania operează pe bază de contract de delegare de gestiune încheiat la data de 04.11.2009 cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) AQUACOV, şi exploatează sistemele de alimentare cu apă şi canalizare din raza județului”.